Toimintamallissa esiteltiin omatyöntekijyyteen liittyvät lait, tarkennettiin työn sisältöä laissa määriteltyjen tehtävien alle ja luotiin taulukkomuotoon työn seuranta ja arviointiin liittyvät toiminnot. Omatyöntekijän työn tarkentaminen, seuranta ja arviointi selkeyttävät kotihoidossa tapahtuvaa eri työntekijöiden tekemää työtä.
Omatyöntekijä (sairaanhoitaja) nimetään säännöllisen kotihoidon asiakkaille ja nimetään asiakastietojärjestelmään.
Omatyöntekijän tehtävät:
Seuraa yhdessä iäkkään henkilön ja tarvittaessa hänen omaisensa tai läheisensä kanssa asiakassuunnitelman toteutumista sekä iäkkään henkilön palveluntarpeiden muutoksia:
- Osallistuu sairaanhoitajan roolissa iRAI HC –arviointien tekemiseen. Arvioi iRAI HC –arviointien luotettavuuden ja lukitsee arvioinnin, jonka tiimi on yhdessä tehnyt asiakkaan ja omaisen/läheisen kanssa.
- Laatii asiakassuunnitelman iRAI HC –arviointia hyödyntäen yhdessä asiakkaan ja omaisen/läheisen kanssa.
- Tekee yhteistyötä tiimin kanssa asiakkaan toimintakyvyn ylläpitämiseksi, sekä tiedottaa tiimiä asiakkaan hoidon ja palveluiden tarpeesta ja seurannasta. Suunnittelee, toteuttaa ja arvioi osana tiimiä asiakkaan terveyden- ja sairaudenhoitoa.
- Koordinoi asiakkaan palvelutarpeita ja palveluita, päivittää asiakkaan viikko-ohjelman, tarkistaa palveluajat ja päivittää ne muuttuneen palvelutarpeen mukaisiksi. Huoli-ilmoitusten perusteella tekee arviointia tarvittavista palveluista. Esittelee asiakkaan NHG-riskityöryhmässä.
- Toimii yhteyshenkilönä asiakkaalle ja omaiselle/läheiselle. Tiedottaa heitä ajankohtaisista asioista (mm. asiakassuunnitelman päivittämisestä, iRAI HC-arvioinneista, palvelumaksuista) ja on saavutettavissa sovitusti.
Neuvoo ja tukee iäkästä henkilöä hänen tarvitsemiensa sosiaali- ja terveyspalvelujen saantiin ja toteuttamiseen liittyvissä asioissa:
- Toimii asiakkaan puolesta puhujana
- Hakee asiakkaan kanssa mm. eläkettä saavan hoitotukea
- Ohjaa asiakasta ja omaisia /läheisiä asiakkaan tarvitsemiin sosiaali- ja terveyspalveluihin
On iäkkään henkilön suostumuksella tarvittaessa yhteydessä hänen sosiaali- ja terveyspalvelujensa järjestämisestä ja tuottamisesta vastaaviin tahoihin, jotta palvelut vastaisivat mahdollisimman hyvin iäkkään henkilön tarpeita.
- Järjestää asiakkaan tarvitsemia palveluita ja tukitoimia
- Työskentelee moniammatillisesti yhteistyössä eri toimijoiden kanssa (mm. hoitopalaverit, huoli-ilmoituksien perusteella tehtävät moniammatilliset kotikäynnit, monialaisen työryhmän hakemiseen liittyvät tehtävät moniammatillisesti).
Omatyöntekijän tehtäviä voi tehdä myös omahoitaja (lähihoitaja). Omatyöntekijän ollessa estynyt työtehtävistään, sijaisena toimii toinen/toiset yksikön sairaanhoitajat. Kiireellisissä asioissa sijainen toimii ohjeistuksen mukaan, kiireettömissä asioissa sijainen harkitsee voiko asiakkaan asia odottaa omatyöntekijän työhön paluuta. Jos asia voi odottaa, tiedottaa sijainen sovitulla tavalla omatyöntekijää.
Omatyöntekijän työn seuranta ja arviointi:
Päivitetyt iRAI arvioinnit ja asiakassuunnitelmat -> Lähiesihenkilöt seuraavat ja arvioivat RAI-arviointien peittävyys % ja asiakassuunnitelmien ajantasaisuutta
RAI –arviointeihin liittyvät laatutavoitteet, jotka sovittu seurattavaksi yksikkökohtaisesti tai koko kotihoidon palvelualueella tietyin aikavälein. -> Lähiesihenkilöt, sekä palveluyksikköpäällikkö arvioivat laatutavoitteiden toteutumista ja ohjaavat omatyöntekijän ja tiimin työtä.
Tiimin sisäiset asiakaspalaverit (hoitorinki, asiakkuuspalaverit tmv.)-> Asiakasasioista käydään asiakaspalaverissa avointa keskustelua tiimin / yksikön kesken. Linjattavista asioista keskustellaan lähiesihenkilön kanssa. Lähiesihenkilö arvioi mahdollisuuksien mukaan asiakastyötä ja siinä esiin tulleiden asioiden toteutumista.
Asiakaspalaute (suullinen & kirjallinen) -> Suullinen palaute kirjataan osana päivittäiskirjaamista, jotta ne tulisivat näkyviksi. Suullinen palaute voidaan kirjata myös HaiPro –työkalun kautta. Kirjallinen asiakaspalaute: hyvinvointialueen verkkosivujen kautta tuleva palaute, sekä asiakaspalautteiden kerääminen tietyin väliajoin
Kirjallinen asiakaspalaute ohjautuu yksikön esihenkilöiden käyttöön. -> Kaikki palautteet huomioidaan osana asiakastyötä ja lähiesihenkilöt käsittelevät niitä yhdessä henkilöstön kanssa sovitusti.
Asiakasosallisuus ja asiakkaan asettamat tavoitteet palvelulle -> Omatyöntekijä seuraa ja arvioi oman ja tiimin työtä asiakkuusosallisuuden toteutumisesta päivittäisessä asiakastyössä. RAI –arviointien tuloksista saatava asiakasosallisuus
NHG –riskityöryhmä työskentely riskiluokassa (1-2-3) olevan asiakkaan kotona asumisen turvaamiseksi. Tarve, tavoite, toimenpide kirjataan suunnitelmalle, sekä RAISoftin toimenpidesuunnitelmaan. Omatyöntekijä seuraa toimenpidesuunnitelman toteutumista. -> NHG – riskityöryhmään osallistuvat arvioivat toimenpidesuunnitelman toteutumista. Muistio toimitetaan palveluyksikköpäällikölle. Hän arvioi ja seuraa NHG riskityöryhmän työskentelyä.
Asiakkaista tulleet huoli-ilmoitukset: Lähiesihenkilön ohjeistuksesta tarvittaessa asiakassuunnitelman päivittäminen palvelutarvetta vastaavaksi omatyöntekijä vetoisesti (ksh/ylehoi, hoito- ja palvelusuunnitelma) -> Lähiesihenkilö arvioi tehdyn työn ja suunnitelman vaikuttavuutta