Kotihoidon omatyöntekijän työn tarkentaminen Kainuussa

Toimintamallin tavoitteena on selkiyttää hyvinvointialueen tuottaman kotihoidon omatyöntekijän työn sisältöä, työn seurantaa ja arviointia yhtenäiseksi koko Kainuun alueella.

Toimintamallin nimi
Kotihoidon omatyöntekijän työn tarkentaminen Kainuussa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena on selkiyttää hyvinvointialueen tuottaman kotihoidon omatyöntekijän työn sisältöä, työn seurantaa ja arviointia yhtenäiseksi koko Kainuun alueella.

Toteutuspaikka
Kotihoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Piia Tuhkanen

Luotu

23.08.2023

Viimeksi muokattu

19.12.2023
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa esiteltiin omatyöntekijyyteen liittyvät lait, tarkennettiin työn sisältöä laissa määriteltyjen tehtävien alle ja luotiin taulukkomuotoon työn seuranta ja arviointiin liittyvät toiminnot. Omatyöntekijän työn tarkentaminen, seuranta ja arviointi selkeyttävät kotihoidossa tapahtuvaa eri työntekijöiden tekemää työtä.

Omatyöntekijä (sairaanhoitaja) nimetään säännöllisen kotihoidon asiakkaille ja nimetään asiakastietojärjestelmään. 

Omatyöntekijän tehtävät:

Seuraa yhdessä iäkkään henkilön ja tarvittaessa hänen omaisensa tai läheisensä kanssa asiakassuunnitelman toteutumista sekä iäkkään henkilön palveluntarpeiden muutoksia: ​

  • Osallistuu sairaanhoitajan roolissa iRAI HC –arviointien tekemiseen. Arvioi iRAI HC –arviointien luotettavuuden ja lukitsee arvioinnin, jonka tiimi on yhdessä tehnyt asiakkaan ja omaisen/läheisen kanssa. ​
  • Laatii asiakassuunnitelman iRAI HC –arviointia hyödyntäen yhdessä asiakkaan ja omaisen/läheisen kanssa.​
  • Tekee yhteistyötä tiimin kanssa asiakkaan toimintakyvyn ylläpitämiseksi, sekä tiedottaa tiimiä asiakkaan hoidon ja palveluiden tarpeesta ja seurannasta. Suunnittelee, toteuttaa ja arvioi osana tiimiä asiakkaan terveyden- ja sairaudenhoitoa.​
  • Koordinoi asiakkaan palvelutarpeita ja palveluita, päivittää asiakkaan viikko-ohjelman, tarkistaa palveluajat ja päivittää ne muuttuneen palvelutarpeen mukaisiksi. Huoli-ilmoitusten perusteella tekee arviointia tarvittavista palveluista. Esittelee asiakkaan NHG-riskityöryhmässä.​
  • Toimii yhteyshenkilönä asiakkaalle ja omaiselle/läheiselle. Tiedottaa heitä ajankohtaisista asioista (mm. asiakassuunnitelman päivittämisestä, iRAI HC-arvioinneista, palvelumaksuista) ja on saavutettavissa sovitusti. ​

Neuvoo ja tukee iäkästä henkilöä hänen tarvitsemiensa sosiaali- ja terveyspalvelujen saantiin ja toteuttamiseen liittyvissä asioissa:​

  • Toimii asiakkaan puolesta puhujana​
  • Hakee asiakkaan kanssa mm. eläkettä saavan hoitotukea ​
  • Ohjaa asiakasta ja omaisia /läheisiä asiakkaan tarvitsemiin sosiaali- ja terveyspalveluihin ​

On iäkkään henkilön suostumuksella tarvittaessa yhteydessä hänen sosiaali- ja terveyspalvelujensa järjestämisestä ja tuottamisesta vastaaviin tahoihin, jotta palvelut vastaisivat mahdollisimman hyvin iäkkään henkilön tarpeita.​

  • Järjestää asiakkaan tarvitsemia palveluita ja tukitoimia​
  • Työskentelee moniammatillisesti yhteistyössä eri toimijoiden kanssa (mm. hoitopalaverit, huoli-ilmoituksien perusteella tehtävät moniammatilliset kotikäynnit, monialaisen työryhmän hakemiseen liittyvät tehtävät moniammatillisesti).

Omatyöntekijän tehtäviä voi tehdä myös omahoitaja (lähihoitaja). Omatyöntekijän ollessa estynyt työtehtävistään, sijaisena toimii toinen/toiset yksikön sairaanhoitajat. Kiireellisissä asioissa sijainen toimii ohjeistuksen mukaan, kiireettömissä asioissa sijainen harkitsee voiko asiakkaan asia odottaa omatyöntekijän työhön paluuta. Jos asia voi odottaa, tiedottaa sijainen sovitulla tavalla omatyöntekijää.

Omatyöntekijän työn seuranta ja arviointi:

Päivitetyt iRAI arvioinnit ja asiakassuunnitelmat​ -> Lähiesihenkilöt seuraavat ja arvioivat RAI-arviointien peittävyys % ja asiakassuunnitelmien ajantasaisuutta ​

RAI –arviointeihin liittyvät laatutavoitteet, jotka sovittu seurattavaksi yksikkökohtaisesti tai koko kotihoidon palvelualueella tietyin aikavälein. ​-> Lähiesihenkilöt, sekä palveluyksikköpäällikkö arvioivat laatutavoitteiden toteutumista ja ohjaavat omatyöntekijän ja tiimin työtä.​

​Tiimin sisäiset asiakaspalaverit (hoitorinki, asiakkuuspalaverit tmv.)​-> Asiakasasioista käydään asiakaspalaverissa avointa keskustelua tiimin / yksikön kesken. Linjattavista asioista keskustellaan lähiesihenkilön kanssa. Lähiesihenkilö arvioi mahdollisuuksien mukaan asiakastyötä ja siinä esiin tulleiden asioiden toteutumista.​

​Asiakaspalaute (suullinen & kirjallinen)​ -> Suullinen palaute kirjataan osana päivittäiskirjaamista, jotta ne tulisivat näkyviksi. Suullinen palaute voidaan kirjata myös HaiPro –työkalun kautta.​ Kirjallinen asiakaspalaute: hyvinvointialueen verkkosivujen kautta tuleva palaute, sekä asiakaspalautteiden kerääminen tietyin väliajoin ​

​Kirjallinen asiakaspalaute ohjautuu yksikön esihenkilöiden käyttöön. ​-> Kaikki palautteet huomioidaan osana asiakastyötä ja lähiesihenkilöt käsittelevät niitä yhdessä henkilöstön kanssa sovitusti. ​

Asiakasosallisuus ja asiakkaan asettamat tavoitteet palvelulle​ -> Omatyöntekijä seuraa ja arvioi oman ja tiimin työtä asiakkuusosallisuuden toteutumisesta päivittäisessä asiakastyössä. ​RAI –arviointien tuloksista saatava asiakasosallisuus​

NHG –riskityöryhmä työskentely riskiluokassa (1-2-3) olevan asiakkaan kotona asumisen turvaamiseksi. Tarve, tavoite, toimenpide kirjataan suunnitelmalle, sekä RAISoftin toimenpidesuunnitelmaan. Omatyöntekijä seuraa toimenpidesuunnitelman toteutumista.​ -> NHG – riskityöryhmään osallistuvat arvioivat toimenpidesuunnitelman toteutumista. Muistio toimitetaan palveluyksikköpäällikölle. Hän arvioi ja seuraa NHG riskityöryhmän työskentelyä.​

Asiakkaista tulleet huoli-ilmoitukset: Lähiesihenkilön ohjeistuksesta tarvittaessa asiakassuunnitelman päivittäminen palvelutarvetta vastaavaksi omatyöntekijä vetoisesti (ksh/ylehoi, hoito- ja palvelusuunnitelma) -> Lähiesihenkilö arvioi tehdyn työn ja suunnitelman vaikuttavuutta​

Toimintaympäristö

Toimintamalliin liittyy säätelevää lakia (sosiaalihuoltolaiki, laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista). Hyvinvointialueen kotihoidon omatyöntekijän työtehtäviä tarkennettiin, työn seurantaan ja arviointiin luotiin koontitaulukko. Tämä selkeyttää myös asiakkaan osallisuutta, turvallisuudentunnetta ja palveluiden sujuvuutta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä kotihoidon omatyöntekijät ja tiimi. Tämän myötä kohderyhmänä myös säännöllisen kotihoidon asiakkaat. 

Kotihoidon esihenkilöille ja työntekijöille on tehty kyselyt kartoittamaan omatyöntekijämalliin liittyvää tietoa. Säännöllisen kotihoidon asiakkaita ei ole osallistettu.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli on luotu yhdessä kotihoidon esihenkilöiden kanssa. Toimintamalli on esitelty palveluyksikköpäälliköille ja he käsittelevät mallin laajennetussa esihenkilöpalaverissa. Tämän jälkeen esihenkilöt käyvät asiaa työyksiköissä työntekijöiden kanssa.

Vallitsevien kotihoidon aika- ja työntekijäresurssien haasteiden vuoksi mallin käyttöönottaminen tulee haastamaan työyksikköä. Tämän vuoksi omatyöntekijä ja tiimi tulevat tarvitsemaan tukea ja kannustamista mallin käyttöön ottamiseksi. Malli haastaa myös esihenkilöitä, sekä palveluyksikköpäälliköitä, tekemään työn arviointia.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallia ei ole vielä otettu käyttöön.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin kehittämiseen ja käyttöönoton suunnitteluun on hyvä ottaa mukaan kotihoidon työntekijöitä esihenkilöiden lisäksi. 

Toimintamalli on sovellettavissa eri kohderyhmille, kun huomioidaan kohderyhmää koskettava laki.

Kansikuva
ikääntynyt, kotihoito, omatyöntekijä

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä