Kotihoidon ostopalvelustrategia
Toimintasuunnitelma joka sisältää pitkän aikavälin linjauksia kotihoidon palveluiden hankintaan, asiakassegmentointiin ja valvontaan liittyen.
Ikääntyneiden määrä kasvaa Helsingissä
Kotihoidossa kärsitään työvoimapulasta
Sote-uudistus pienentää kotihoidon rahoitusta
Uudessa valvontalaissa säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon oman toiminnan ja palveluntuottajien valvonnasta.
Kotihoidon ostopalveluiden ja palveluseteleiden käyttö ei ole ollut systemaattisen suunnittelun tulosta. Ostopalveluita on hyödynnetty lähinnä paikallisesti tilanteissa, joissa ei ole kyetty vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin olemassa olevalla henkilöstöllä.
Liittyy Helsingin kaupunkistrategiaan 2021-2025 -Kasvun paikka ja Helsingin kotihoidon strategiseen toimintasuunnitelmaan 2022-2025.
Kotihoidon edustajat: kotihoidon substanssin asiantuntijat
Arviointitoimiston edustajat: palveluiden järjestämisen, asiakasohjauksen ja valvonnan asiantuntijat
Hankintojen edustajat: kilpailutusten asiantuntijat
Talouden- ja toiminnan suunnittelun edustajat: talouden ja tilastojen asiantuntijat
Konsulttipalvelut: tausta-aineiston kokoaminen, työpajojen suunnittelu ja toteutus, raportin työstäminen (NHG)
Hanketyöntekijät: koordinointi
Tavoitetila osto- ja palveluseteleiden käytön määrälle
Periaatteita asiakkaiden ohjaamiseen eri tuotantomuotoihin, asiakassegmentointia
Selkeyttää asiakkaiden ohjaamista eri tuotantomuotoihin
Toteuttaa kotihoidon valvontaa vuorovaikutteisena kumppanuutena palveluntuottajien kanssa
Päättää kotihoidon ostopalveluiden kilpailutuksen periaatteista ja palvelusetelin arvosta
Palveluseteliä käyttävien asiakkaiden määrä ja sen kehitys
Ostopalveluasiakkaiden määrä ja sen kehitys
Osto- ja palvelusetelikustannukset järjestäjälle ja kotihoidon oman toiminnan kustannukset ja niiden kehitys
Asetetaan tavoite ostoilla ja palveluseteleillä tuotetun kotihoidon määräksi seuraavien 2-3 vuoden aikana. Lisätään ostojen ja palveluseteleiden käyttöä. Tavoitteenamme on, että palveluseteli on vaihtoehto usealle asiakkaallemme.
Kuvataan asiakassegmentit joille suosittelemme ensisijaisesti oman toiminnan kotihoitoa, ostopalvelua tai palveluseteliä.
Uusista asiakkaista aiempaa suurempi osa ohjataan suoraan ostopalveluihin asiakasohjauksesta ja kuntouttavasta arviointiyksiköstä. Asiakkaita ei siis jatkossa siirretä niin usein oman toiminnan kautta ostoihin. Vahvistetaan oman henkilöstön palveluseteliosaamista.
Ostopalvelusopimusten hallinnointi siirtyy oman toiminnan kotihoitoalueilta arviointitoiminnalle.
Ostopalvelutuottajilta edellytetään samaa palvelutasoa kuin omalta toiminnalta: oman toiminnan ja ostopalveluiden palvelukuvaukset vastaavat toisiaan ja tuottajilta edellytetään laadukkaita ja ajantasaisia omavalvontasuunnitelmia.
Kotihoidon valvonnan tavoitteena on vuorovaikutteinen kumppanuus palveluntuottajien kanssa. Valvonta tapahtuu usean yksikön kautta: Ostopalveluyksikkö varmistaa, että palveluntuottaja toimii sopimuksen ja palvelukuvauksen mukaisesti. Kotihoidon ostopalveluasiakkaiden asiakasohjaus varmistaa ostoasiakkaiden osalta ja kotihoidon oma toiminta omien asiakkaidensa osalta sen, että asiakas saa laadukasta hoito- ja palvelusuunnitelmansa mukaista hoitoa. Lisäksi asiakasohjaus valvoo osto- ja tukipalvelusopimustuottajia niiden asiakkaiden osalta, jotka ovat vain kotihoidon tukipalveluiden piirissä.
Valvontaan siirtyy ensisijaisesti kotihoidon oman toiminnan vakansseja. Valvonnalle järjestetään nykyistä enemmän tietoa erityisesti laadun toteutumisesta ja palautteista.
Kohderyhmänä ovat iäkkäät ja monisairaat tai vammaiset kotihoitoa tarvitsevat henkilöt, joiden palvelut voidaan järjestää kotihoidon omana toimintana, ostopalveluna tai palvelusetelillä.
Asiakkaiden kokemuksia on kartoitettu valvontakäynneillä ja asiakastyytyväisyyskyselyillä.
Kotihoidon ostopalvelustrategiaa työstettiin moniammatillisissa työpajoissa, joiden taustatietona hyödynnettiin asiantuntija haastatteluja, talouden ja toiminnan tilastotietoja. Lopputuotos on kotihoidon ostopalvelustrategia.
Kotihoidon ostopalvelustrategia ohjaa toimintaamme, jotta voimme lisätä joustavuutta, parantaa palvelujen saatavuutta ja asiakkaiden valinnan mahdollisuuksia. Tarkoituksemme on hajauttaa palvelutuotannon riskejä ja parantaa kustannustehokkuutta. Näin saamme myös laajempaa perustaa toiminnan kehittämiselle ja parhaiden käytäntöjen jakamiselle.
Tavoitetila osto- ja palveluseteleiden käytön määrälle
Periaatteita asiakkaiden ohjaamiseen eri tuotantomuotoihin, asiakassegmentointia
Selkeyttää asiakkaiden ohjaamista eri tuotantomuotoihin
Toteuttaa kotihoidon valvontaa vuorovaikutteisena kumppanuutena palveluntuottajien kanssa
Päättää kotihoidon ostopalveluiden kilpailutuksen periaatteista ja palvelusetelin arvosta