Kotihoidon ostopalvelustrategia
Toimintasuunnitelma joka sisältää pitkän aikavälin linjauksia kotihoidon palveluiden hankintaan, asiakassegmentointiin ja valvontaan liittyen.
Toimintamallin nimi
Toimintasuunnitelma joka sisältää pitkän aikavälin linjauksia kotihoidon palveluiden hankintaan, asiakassegmentointiin ja valvontaan liittyen.
Kotihoidon ostopalvelustrategia ohjaa toimintaamme, jotta voimme lisätä joustavuutta, parantaa palvelujen saatavuutta ja asiakkaiden valinnan mahdollisuuksia. Tarkoituksemme on hajauttaa palvelutuotannon riskejä ja parantaa kustannustehokkuutta. Näin saamme myös laajempaa perustaa toiminnan kehittämiselle ja parhaiden käytäntöjen jakamiselle.
Ostopalvelustrategiassa kuvataan tavoitetila, asiakassegmentointi, asiakkaiden ohjaaminen eri palvelumuotoihin ja valvonnan periaatteet.
Ikääntyneiden määrä kasvaa Helsingissä
Kotihoidossa kärsitään työvoimapulasta
Sote-uudistus pienentää kotihoidon rahoitusta
Uudessa valvontalaissa säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon oman toiminnan ja palveluntuottajien valvonnasta.
Kohderyhmänä ovat iäkkäät ja monisairaat tai vammaiset kotihoitoa tarvitsevat henkilöt, joiden palvelut voidaan järjestää kotihoidon omana toimintana, ostopalveluna tai palvelusetelillä.
Asiakkaiden kokemuksia on kartoitettu valvontakäynneillä ja asiakastyytyväisyyskyselyillä.
Ostopalvelustrategian laatiminen, esittely eri toimijoille ja organisaation johdolle. Ostopalvelustrategian hyväksyntä.
Osto- ja palveluseteliasiakkaiden asiakastason valvonnan keskittäminen uuteen Kotihoidon ostopalveluasiakkaiden valvonta- yksikköön. Valvontaan tarvittavan resurssin siirtäminen kotihoidosta (noin 20 htv.)
Käytännön työnkulkujen ja prosessien kuvaaminen ja perehdyttäminen henkilöstölle työpajoissa, Teams-infoissa ja kirjallisena materiaalina. Henkilöstön palveluseteliosaamisen vahvistaminen asiakasohjauksessa, kuntouttavassa arviointiyksikössä ja kotihoidossa.
Ostopalvelustrategian hyödyntäminen kotihoidon ostopalveluiden kilpailutuksessa ja palvelusetelin arvon uudelleen määrittelyssä.
Yhteistyön kehittäminen osto-ja palvelusetelituottajien kanssa.
Strategia ollaan vasta ottamassa käyttöön.