Kotihoidon palvelupolku on kuvaus palvelukokonaisuudesta, joka antaa tietoa asukkaille ja ammattilaisille kotihoidosta, kotona asumista tukevista palveluista huomioiden toimintakyvyn ja aktiivisen arjen merkityksen. 

Toimintaympäristö **

Kanta- Hämeen hyvinvointialueella on tehty asukkaiden asioinnin tueksi useita palvelupolkuja. Näiden taustalla on hyvinvointialueen  strategia,  osaamme ennakoida, autamme sopivalle polulle, järjestämme vaikuttavat palvelut ja onnistumme toisiimme luottaen sekä arvot yhdenvertaisuus, asiakaslähtöisyys, vaikuttavuus ja rohkeus. Lähitulevaisuudessa ikääntyneiden määrä kasvaa huomattavasti.  Kotihoidon palvelupolulla halutaan tuoda esiin ennakoivan toiminnan merkitys , miten ikääntyvä voi tukea toimintakykyään ja saada tietoa arkea tukevista palveluista. Näin hakeutuminen hyvinvointialueen palveluihin siirtyy myöhemmäksi. Polulla tuodaan esiin myös muiden toimijoiden, kuten kuntien ja järjestöjen tarjoama tuki ja palvelut. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kanta- Hämeen hyvinvointialueella, Ikääntyneiden palveluiden toimialalla, on laadittu Kotihoidon sisältökuvaus  sekä Ikäihmisten palveluiden myöntämisperusteet. Kotihoidon palvelupolkua on lähdetty luomaan näiden pohjalta.

Yhdenvertaiset palvelut kaikille hyvinvointialueen asukkaille. 

Palveluiden oikea- aikainen saatavuus 

Ennaltaehkäisy ja varhainen tuki

Kustannusten nousun hillintä

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

 

 Hyvinvointialueen näkökulmasta: Lähitulevaisuudessa ikääntyneiden määrä kasvaa huomattavasti. Palvelupolulle haluttiin tuoda esiin ennakoivan toiminnan merkitys , miten ikääntyvä voi itse tukea toimintakykyään ja saada tietoa arkea tukevista palveluista. Näin hakeutuminen hyvinvointialueen palveluihin siirtyy myöhemmäksi. 

Asukasnäkökulmasta: Palvelut on yhteen koottuna ja asukkaan on helpompi hahmottaa palvelukokonaisuus. Yhteystiedot on kootusti saatavilla. Polulta saa runsaasti tietoa ja lisätietoa luotettavista lähteistä.  Polulla tuodaan esiin myös järjestöjen tarjoama tuki ja palvelut. 

Ammattilaisnäkökulmasta: Polku toimii työntekijän perehdytyksen tukena ja on työväline, jolla työntekijä voi ohjata asukasta luotettavan tiedon äärelle. Eri ammattiryhmät löytävät tietoa palveluista polun avulla ja osaavat ohjata asiakasta oikea- aikaisesti palveluihin. Häiriökysyntä vähenee. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Päävastuu palvelupolun sisällön tuottamisesta ja ulkoasusta on Tulsote- ja Tulkoti- hankkeiden ikääntyneiden palveluiden suunnittelijoilla ja asiantuntijalla.  Lisäksi  halukkaita kotihoidon ja asiakasohjauksen ammattilaisia pyydetään mukaan polun koostamiseen ja työpajoihin, näin saamme  ajantasaista tietoa toimintatavoista. Osallistujille annetaan mahdollisuus kommentoida polkua ja antaa muutosesityksiä. Arviointia polun sisällöstä toteutetaan jatkuvasti kehittämisen edetessä. Työryhmään osallistetaan myöhemmin ikäihmisten palveluiden farmaseutti, kotihoidon palvelusuunnittelija ja -asiantuntija ja arviointi- ja kuntoutustiimin lähijohtaja. Lisäksi  polkua testataan asiakkailla. Annetun palautteen huomioimme tekstisisällön kirjoituksessa.

Tavoiteltu muutos

Kotihoidosta ja kotona asumista tukevista palveluista tietoa tarvitseva asukas, läheinen tai ammattilainen löytää tiedot kootusti  yhdestä paikasta. Asukas ohjautuu oikea- aikaisesti palveluihin. 

Asukas saa tietoa ikääntymisen ennakoinnista ja asukasta kannustetaan  toimintakyvyn ja aktiivisen arjen  ylläpitämiseen. Asukas osaa ohjautua myös ennaltaehkäiseviin matalan kynnyksen palveluihin. 

Muutoksen mittaaminen

Kotihoidon palvelupolun kävijämäärän seuranta.

Polun kysely " Miten hyvin tämän kohdan  antama tieto auttoi sinua?"

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kotihoidon palvelupolulla tavoitellaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaita sekä heidän läheisiään, jotka ovat kiinnostuneita ikäihmisten palveluista, ikääntymisen vaikutuksista toimintakykyyn sekä ikääntyvän aktiivisen arjen itsenäisestä  ylläpitämisestä. 

Palvelupolku löytyy Kanta-Hämeen hyvinvointialueen verkkosivulta sekä Oma Häme mobiilisovelluksesta. Palvelupolulle pääsemiseksi ei vaadita kirjautumista. Palvelupolku palvelee esimerkiksi ikäihmisten läheisiä, jotka asuvat kaukana mutta tarvitsevat tietoa hyvinvointialueella olevista palveluista. 

Palvelupolulla tuetaan myös ammattilaisia, järjestötoimijoita ja muita yhteistyökumppaneita, jotka kohtaavat työssään ikäihmisiä. Palvelupolun avulla eri toimijat  saavat kootusti tietoa edellä mainituista teemoista. Palvelupolussa on erikseen hyvinvointialueen ammattilaisille tarkoitettu osio, jota pääsee lukemaan vain kirjautumalla.

Kohderyhmän pohdinnassa huomioitiin digikyvykkyys eli kyseessä on digitaalinen väline tiedon välittämiseen, jolloin asiakkaalla tulee palvelua käyttääkseen olla laite (tietokone, älypuhelin) sekä kyky käyttää digitaalisia välineitä. Palvelupolun materiaalit ovat tulostettavissa, joten asukas tai ammattilainen voi halutessaan saada materiaalin paperille luettavaksi. Palvelupolku on rakennettu digitaaliselle alustalle, mikä mahdollistaa lukuohjelman käytön, joten se soveltuu myös heikkonäköiselle. Tekstien kirjoituksessa huomioitiin selkokielisyys ja helppolukuisuus. 

Palvelupolkua on testattu ei vielä palveluiden piirissä olevilla sekä jo palveluita käyttävillä ikäihmisillä ja heidän läheisillään kotikäynneillä, missä palvelusuunnittelija esitteli polku kokonaisuutta.  Testaajat arvioivat palvelupolun sisältöä, saavutettavuutta ja visuaalista ulkoasua. Polkua esiteltiin myös omaishoito-  ja muistiyhdistysten toimintaan osallistuville sekä ryhmien ohjaajille ja pyydettiin arviointia ja palautetta palvelupolun kokonaisuudesta. Palautteet huomioitiin palvelupolun kirjoituksessa. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Sovellamme palvelupolkukuvauksessa Kanta- Hämeen keskussairaalan kehittämää yhtenäistä palvelupolkumallia. Palvelupolun tekemisessä on ollut mukana palvelupolkutyön ammattilainen, joka  on  ohjannut kirjoittajia,  vastannut tekstien viemisestä sähköiselle alustalle sekä polun visuaalisesta ulkoasusta.  Sama ammattilainen on ollut mukana myös muiden palvelupolkujen työstämisessä.

Ideointi

Alkuun ollut ajatus tehdä Kotihoidon etähoidon palvelupolku. Pian todettu, että etähoito on osa kotihoidon kokonaisuutta ja on hyödyllisempää lähteä laatimaan Kotihoidon palvelupolkua. Työskentelyn alussa kotihoidon johdon kanssa pidetty tapaaminen, jossa käytiin yhteistä keskustelua mitä sisältöä polkuun halutaan. Johdolta nousi toive oli, että polun alkuun kootaan tietoa matalan kynnyksen palveluista , mitkä tukevat asiakkaan arkea ja toimintakykyä ennen hyvinvointialueen palveluihin hakeutumista. 

Idean valinta

Lähtötilanteessa polun pääotsikot . 

Liitteet
Kuva
Palvelupolun ideointi
Idean konkretisointi ja visualisointi

Kootaan mahdollisimman selkokielinen kotihoidon palvelun sisältö, kotihoidon tukipalvelut sekä muut kotona asumista tukevat palvelut yhdeksi palvelupoluksi. Pidetään mielessä palvelulupaus eli asiasisällöt asiakkaiden näkymässä tulee olla ajantasaiset.  Syksyllä 2023 on hyväksytty Kotihoidon sisältökuvaus, joka yhtenäistää kotihoidon palvelut ja toimintatavat Kanta-Hämeen hyvinvointialueella. Sisältökuvaus on ohjannut kotihoidon palvelupolun kokonaisuutta.

Idean testaus asiakkaalla

 

  • Kaikki vastaajat kokivat, että etusivun näkymä on selkeä, otsikot ymmärrettävät ja järjestys looginen.​

  • Osa vastaajista koki tekstin helppolukuisena, mutta osalle teksti oli liian pientä ja vaaleaa. Toivottiin mustempaa tekstiä.

  • Viestintä kotihoidon ja läheisen kanssa -> miten muuten kuin etälaitteen kautta? ​

  • Osalle vastaajista linkit olivat helppokäyttöisiä ja ymmärrettäviä, mutta osalla vaikeuksia palata takaisin polulle.​

  • Videot oli tykättyjä ja heikkonäköiselle helpotus, kun sai kuunnella.​

  •  Hyödyllinen, tuhti tietopaketti, informatiivinen, helpompi hakea tietoa polulta kuin Oma Hämeen nettisivuilta, ihan käypä kokonaisuus.​

  • Asiakasmaksuista ja laskutuksesta lisätietoa​

  • Pitkäaikaishoidon paikat ja niiden esittely, miten haetaan ja voiko joutua muuttamaan oman asuinkuntansa ulkopuolelle?​

Polun tekstikoko ei ole muutettavissa alusta ratkaisulla.  Jotta teksti olisi helpompilukuista , jäsennämme tekstiä  ja käytetään sisennyksiä ja lyhyempiä kappaleita. Osa tiedosta liitetään väliotsikoiden alle, jota klikkaamalla aukeaa lisätietoa aiheesta. 

Ratkaisun perusidea **

Kotihoidon palvelupolulta löydät tietoa Kanta- Hämeen hyvinvointialueen kotihoidon sisällöstä ja toimintakäytänteistä,   asiakkaaksi tulosta aina asiakkuuden päättymiseen saakka. Palvelupolun alussa on tietoa ikääntymisen vaikutuksista toimintakykyyn ja vinkkejä aktiivisen arjen ylläpitämiseen. Yhteystietoja on palvelupolulta helposti saatavilla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kotihoidon palvelupolun strategiseksi omistajaksi on sovittu kotihoidon tulosaluejohtaja. Käytännön tasolla polun päivittämisestä vastaavat kotihoidon asiantuntija ja palvelusuunnittelija yhdessä hyvinvointialueen kehittämisyksikössä toimivan palvelupolkutiimin kanssa. 

Palvelupolun julkaistusta on tehty tiedote ammattilaisille hyvinvointialueen Intraan. 

Palvelupolkua on mainostettu Oma Hämeen sosiaalisen median kanavilla ja jatkossa palvelupolku on luettavissa Oma Hämeen verkkosivuilta ja mobiilisovelluksesta. 

Jalkauttamisen tueksi on tehty  juliste , jota jaetaan eri toimipisteisiin tarkoituksena informoida palvelupolusta.

Lisäksi on painettu käyntikortteja, joissa informoidaan kotihoidon palvelupolusta. Näitä on tarkoituksena jakaa asiakasohjauksen kautta asiakaskäynneillä sekä kotihoidon toimesta jo palveluiden piirissä oleville asiakkaille. Korttiin painetun QR- koodin kautta asiakas tai läheinen saa helposti avattua palvelupolun. 

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille **

Palvelupolkua tehdessä on otettava huomioon mahdolliset hyvinvointialueen alueelliset erot palveluiden järjestämistavoissa. 

 Aiheen rajaamista kannattaa miettiä tarkasti, mitä esim. ammattilaisille halutaan kirjoittaa. Halutaanko, että palvelupolku toimii perehdyttämisen välineenä muissakin kuin asiakkaan hoitoon liittyvissä asioissa? 

Asiakasnäkymän tulee ehdottomasti olla selkokielinen. Jos tekstin kirjoittajia on useita, täytyy pitää huoli siitä , että teksti on kirjoitusasultaan yhtenäistä . Palvelupolkukuvauksessa on hyvä kiinnittää huomiota siihen, millä termeillä asioista kirjoitetaan ja säilyttää yhtenäinen linja koko kuvauksen läpi. 

Palvelupolun kuvaaminen vaatii paneutumista.  Tiedonhakuun ja työskentelyyn on hyvä varata runsaasti aikaa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Olemme kuvanneet ne kotihoidon prosessit, jotka ovat yhtenäiset koko hyvinvointialueella. Jos eroavaisuuksia alueilla on, olemme kirjoittaneet aiheesta vain yleisellä tasolla.