Kotihoidon palvelupolku
Kotihoidon palvelupolku on kuvaus palvelukokonaisuudesta, joka antaa tietoa asukkaille ja ammattilaisille kotihoidosta, kotona asumista tukevista palveluista huomioiden toimintakyvyn ja aktiivisen arjen merkityksen.
Toimintamallin nimi
Kotihoidon palvelupolku on kuvaus palvelukokonaisuudesta, joka antaa tietoa asukkaille ja ammattilaisille kotihoidosta, kotona asumista tukevista palveluista huomioiden toimintakyvyn ja aktiivisen arjen merkityksen.
Kotihoidon palvelupolulta löydät tietoa Kanta- Hämeen hyvinvointialueen kotihoidon sisällöstä ja toimintakäytänteistä, asiakkaaksi tulosta aina asiakkuuden päättymiseen saakka. Palvelupolun alussa on tietoa ikääntymisen vaikutuksista toimintakykyyn ja vinkkejä aktiivisen arjen ylläpitämiseen. Yhteystietoja on palvelupolulta helposti saatavilla.
Kanta- Hämeen hyvinvointialueella on tehty asukkaiden asioinnin tueksi useita palvelupolkuja. Näiden taustalla on hyvinvointialueen strategia, osaamme ennakoida, autamme sopivalle polulle, järjestämme vaikuttavat palvelut ja onnistumme toisiimme luottaen sekä arvot yhdenvertaisuus, asiakaslähtöisyys, vaikuttavuus ja rohkeus. Lähitulevaisuudessa ikääntyneiden määrä kasvaa huomattavasti. Kotihoidon palvelupolulla halutaan tuoda esiin ennakoivan toiminnan merkitys , miten ikääntyvä voi tukea toimintakykyään ja saada tietoa arkea tukevista palveluista. Näin hakeutuminen hyvinvointialueen palveluihin siirtyy myöhemmäksi. Polulla tuodaan esiin myös muiden toimijoiden, kuten kuntien ja järjestöjen tarjoama tuki ja palvelut.
Kotihoidon palvelupolulla tavoitellaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaita sekä heidän läheisiään, jotka ovat kiinnostuneita ikäihmisten palveluista, ikääntymisen vaikutuksista toimintakykyyn sekä ikääntyvän aktiivisen arjen itsenäisestä ylläpitämisestä.
Palvelupolku löytyy Kanta-Hämeen hyvinvointialueen verkkosivulta sekä Oma Häme mobiilisovelluksesta. Palvelupolulle pääsemiseksi ei vaadita kirjautumista. Palvelupolku palvelee esimerkiksi ikäihmisten läheisiä, jotka asuvat kaukana mutta tarvitsevat tietoa hyvinvointialueella olevista palveluista.
Palvelupolulla tuetaan myös ammattilaisia, järjestötoimijoita ja muita yhteistyökumppaneita, jotka kohtaavat työssään ikäihmisiä. Palvelupolun avulla eri toimijat saavat kootusti tietoa edellä mainituista teemoista. Palvelupolussa on erikseen hyvinvointialueen ammattilaisille tarkoitettu osio, jota pääsee lukemaan vain kirjautumalla.
Kohderyhmän pohdinnassa huomioitiin digikyvykkyys eli kyseessä on digitaalinen väline tiedon välittämiseen, jolloin asiakkaalla tulee palvelua käyttääkseen olla laite (tietokone, älypuhelin) sekä kyky käyttää digitaalisia välineitä. Palvelupolun materiaalit ovat tulostettavissa, joten asukas tai ammattilainen voi halutessaan saada materiaalin paperille luettavaksi. Palvelupolku on rakennettu digitaaliselle alustalle, mikä mahdollistaa lukuohjelman käytön, joten se soveltuu myös heikkonäköiselle. Tekstien kirjoituksessa huomioitiin selkokielisyys ja helppolukuisuus.
Palvelupolkua on testattu ei vielä palveluiden piirissä olevilla sekä jo palveluita käyttävillä ikäihmisillä ja heidän läheisillään kotikäynneillä, missä palvelusuunnittelija esitteli polku kokonaisuutta. Testaajat arvioivat palvelupolun sisältöä, saavutettavuutta ja visuaalista ulkoasua. Polkua esiteltiin myös omaishoito- ja muistiyhdistysten toimintaan osallistuville sekä ryhmien ohjaajille ja pyydettiin arviointia ja palautetta palvelupolun kokonaisuudesta. Palautteet huomioitiin palvelupolun kirjoituksessa.
Kotihoidon palvelupolun strategiseksi omistajaksi on sovittu kotihoidon tulosaluejohtaja. Käytännön tasolla polun päivittämisestä vastaavat kotihoidon asiantuntija ja palvelusuunnittelija yhdessä hyvinvointialueen kehittämisyksikössä toimivan palvelupolkutiimin kanssa.
Palvelupolun julkaistusta on tehty tiedote ammattilaisille hyvinvointialueen Intraan.
Palvelupolkua on mainostettu Oma Hämeen sosiaalisen median kanavilla ja jatkossa palvelupolku on luettavissa Oma Hämeen verkkosivuilta ja mobiilisovelluksesta.
Jalkauttamisen tueksi on tehty juliste , jota jaetaan eri toimipisteisiin tarkoituksena informoida palvelupolusta.
Lisäksi on painettu käyntikortteja, joissa informoidaan kotihoidon palvelupolusta. Näitä on tarkoituksena jakaa asiakasohjauksen kautta asiakaskäynneillä sekä kotihoidon toimesta jo palveluiden piirissä oleville asiakkaille. Korttiin painetun QR- koodin kautta asiakas tai läheinen saa helposti avattua palvelupolun.
Olemme kuvanneet ne kotihoidon prosessit, jotka ovat yhtenäiset koko hyvinvointialueella. Jos eroavaisuuksia alueilla on, olemme kirjoittaneet aiheesta vain yleisellä tasolla.