Kotihoidon työntekijälle perehdytyksen työväline ja osaamisen tuki. 

Kootusti tieto / tiedonlähteille ohjaus. 

Käsikirja mahdollistaa toimintaohjeiden saannin akuuteissa tilanteissa ja tarjoaa syvempää tietoa kotihoidon työntekijän arjen työn tueksi. 

Toimintaympäristö

Suomen ikäihmisten määrä on ollut jo vuosia nousujohteinen. Ikäihmisten hoitoon panostamisen tärkeys on tunnistettu jo Sipilän hallintokaudella. Ikääntyvien palvelujen kehittäminen on tärkeä osa sosiaali- ja terveyspalvelujen toiminnan ja sujuvuuden kannalta. Kotihoidon työntekijöiden toimiva perehdytys, osaamisen tukeminen ja kehittäminen ovat tärkeä osa palvelualueen vetovoima ja pitotekijöitä. Tällä on välillinen vaikutus myös asiakkaan saaman ohjauksen, tuen ja palveluiden sekä hoidon positiiviseen kokemukseen. Tämä työntekijän käsikirja vahvistaa omalta osaltaan edellä mainittuja, mikä lisää kotihoidon laadukkuutta, turvallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä, taloudellisia näkökulmia unohtamatta.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Käsikirjan tavoitteena on toimintatapojen yhteneväisyys, ajantasaisen tiedon siirtyminen toimijatasolle vaivattomasti käyttöön. Käsikirja tukee hyvinvointialueen strategisia tavoitteita osaamisen, laadukkaan ja oikea-aikaisen hoidon toteuttamisen ja  asiakkaan tasa-arvoisen sekä ihmislähtöisen toiminnan tukena. Käsikirjan perustuskivinä on Keski-Suomen hyvinvointialueen arvot: 

Kohtaamme ihmislähtöisesti ja yhdenvertaisesti.
Olemme keskisuomalaisia varten. Näemme ihmisen kokonaisuutena ja ymmärrämme ihmisten erilaiset tarpeet. Kunnioitamme eri näkemyksiä, mahdollistamme jokaisen osallisuuden ja edistämme yhdenvertaisuutta. Kehitämme palveluja ja palvelupolkuja niin, että ne toimivat niin henkilöstön, asiakkaiden kuin asukkaidenkin näkökulmasta. Palvelut ovat yhdenvertaisesti ja oikea-aikaisesti saatavilla ja saavutettavissa koko Keski-Suomessa. 

Toimimme avoimesti yhteistyössä.
Yhdessä olemme enemmän. Jaamme tietoa avoimesti niin työyhteisössä kuin sen ulkopuolellakin. Toimintamme on läpinäkyvää ja vuorovaikutteista, jotta se mahdollistaa yhteistyön, minkä avulla saavutamme enemmän kuin yksin pystyisimme saavuttamaan. 

Olemme luotettavia ja vastuullisia, myös tuleville sukupolville.
Olemme myös tulevia keskisuomalaisia varten. Toimimme vastuullisesti niin taloudellisesti, sosiaalisesti kuin ekologisestikin. Toimintamme perustuu tutkittuun tietoon ja ammattitaitoon. Oikeudenmukaiset tekomme ja luotettava toimintamme lunastavat keskisuomalaisten odotukset ja luottamuksen. 
 

Liitteet
Kuva
Keski-Suomen hyvinvointialueen strategia
Keski-Suomen hyvinvointialueen strategiakuva
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kehitystyön tarvepohjainen tarkastelu:

Suomen väestön ikääntyminen on luonut mukanaan tarpeen lisätä ja kehittää ikääntyvien kotona tuotettavia palveluita. Kotihoidossa asiakasmäärien lisääntymisen tueksi kehitettävät digitaaliset ja teknologiset ratkaisut tuovat helpotusta ja jouhevuutta palvelujen tarjonnan paineeseen, yksistään se ei kuitenkaan riitä. Alalle tarvitaan asiakkaan yksilöllistä ja laadullista oikea aikaista tukea ja hoitoa tuottavia ammattilaisia. Hyvinvoiva, osaava ja osallistettu henkilöstö ja toimivat yhtenäiset toimintamallit lisäävät luotettavuutta, asiakasturvallisuutta sekä hoidon ja palvelujen laatua. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Käsikirja koottiin kotihoidon työntekijöille lähetetyn sisältötarvekyselyn pohjalta. Käsikirjan työstöä varteen muodostettiin moniammatillinen työryhmä, joka oli mukana käsikirjan sisällöntuotossa. käsikirjan yksittäiset sisältösivut tuotettiin substanssiosaajien kanssa, jotta sisältöön saatiin nostettua arjen asiakastyön kannalta oleellisimmat asiat (syvemmän tiedon äärelle ohjaaminen toteutettiin sisältöihin lisättyjen pikalinkkien avulla).

Tavoiteltu muutos

Käsikirjan tavoitteena on yhtenäistää käytäntöjä sekä helpottaa arjen työtä ja perehdytystä.

Muutoksen mittaaminen

Käsikirjan sisältöjen päivitystarpeita tullaan tarkastelemaan puolivuosittain, sekä tarpeen mukaan. Käsikirjan päivittämisen ympärille kootaan työryhmä ja tavoitteena on myös kysyä henkilöstöltä sisällön päivitystarpeita.

Toteutussuunnitelma

Käsikirja julkaistaan hyvinvointialueen sisäiseen ohjepankkiin. Tästä ohjepankista kirja linkitetään palvelualueen sivustolle. Käsikirja linkitetään myös jokaisen työntekijän työpuhelimeen sovelluksen näköiseksi ikoniksi muutettuna. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kotihoidon työntekijät. Henkilöstöä on osallistettu kyselyllä, jolla kerättiin heidän toiveitaan ja tarpeitaan sisällön suhteen. 

Ratkaisun perusidea

Kotihoidossa työ on liikkuvaista ja tietoa on paljon eri lähteissä. Tarkoituksena kasata kotihoidon työssä tarvittava olennainen tieto niin, että se on helposti saatavilla sähköisesti ja on mahdollista tulostaa myös paperiversioksi. Näin tieto kulkee mukana asiakaskäynneillä, eikä sitä tarvitse lähteä toimistolta etsimään, jonne saattaa yksiköstä riippuen olla useita kilometrejä. 

Käsikirja sisältää toiminta-ohjeet akuutteihin tilanteisiin, joita tulee vastaan kotikäynneillä. Lisäksi siinä on kattavasti tietoa kotihoidon toimintatavoista- ja malleista, jolloin se toimii hyvin myös uuden työntekijän perehtymisen välineenä. 

Käsikirja on pyritty pitämään mahdollisimman helppo- ja nopealukuisena ja sähköisestä versiosta pääsee siirtymään linkkien avulla tarkemman tiedon lähteille. Myös helppo päivitettävyys on ollut yksi keskeinen kriteeri. Käsikirja palvelee kaikkia hyvinvointialueen kotihoidon yksiköitä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Loppukäyttäjien osallistaminen sisällön luontiin tärkeää.

Vinkit toimintamallin soveltajille

On hyvä muistaa helppo päivitettävyys ja tiedon rajaaminen juuri tuon päivitettävyydenkin vuoksi.