Kotihoidon työntekijän käsikirja
Kotihoidon työntekijälle perehdytyksen työväline ja osaamisen tuki.
Kootusti tieto / tiedonlähteille ohjaus.
Käsikirja mahdollistaa toimintaohjeiden saannin akuuteissa tilanteissa ja tarjoaa syvempää tietoa kotihoidon työntekijän arjen työn tueksi.
Toimintamallin nimi
Kotihoidon työntekijälle perehdytyksen työväline ja osaamisen tuki.
Kootusti tieto / tiedonlähteille ohjaus.
Käsikirja mahdollistaa toimintaohjeiden saannin akuuteissa tilanteissa ja tarjoaa syvempää tietoa kotihoidon työntekijän arjen työn tueksi.
Kotihoidossa työ on liikkuvaista ja tietoa on paljon eri lähteissä. Tarkoituksena kasata kotihoidon työssä tarvittava olennainen tieto niin, että se on helposti saatavilla sähköisesti ja on mahdollista tulostaa myös paperiversioksi. Näin tieto kulkee mukana asiakaskäynneillä, eikä sitä tarvitse lähteä toimistolta etsimään, jonne saattaa yksiköstä riippuen olla useita kilometrejä.
Käsikirja sisältää toiminta-ohjeet akuutteihin tilanteisiin, joita tulee vastaan kotikäynneillä. Lisäksi siinä on kattavasti tietoa kotihoidon toimintatavoista- ja malleista, jolloin se toimii hyvin myös uuden työntekijän perehtymisen välineenä.
Käsikirja on pyritty pitämään mahdollisimman helppo- ja nopealukuisena ja sähköisestä versiosta pääsee siirtymään linkkien avulla tarkemman tiedon lähteille. Myös helppo päivitettävyys on ollut yksi keskeinen kriteeri. Käsikirja palvelee kaikkia hyvinvointialueen kotihoidon yksiköitä.
Suomen ikäihmisten määrä on ollut jo vuosia nousujohteinen. Ikäihmisten hoitoon panostamisen tärkeys on tunnistettu jo Sipilän hallintokaudella. Ikääntyvien palvelujen kehittäminen on tärkeä osa sosiaali- ja terveyspalvelujen toiminnan ja sujuvuuden kannalta. Kotihoidon työntekijöiden toimiva perehdytys, osaamisen tukeminen ja kehittäminen ovat tärkeä osa palvelualueen vetovoima ja pitotekijöitä. Tällä on välillinen vaikutus myös asiakkaan saaman ohjauksen, tuen ja palveluiden sekä hoidon positiiviseen kokemukseen. Tämä työntekijän käsikirja vahvistaa omalta osaltaan edellä mainittuja, mikä lisää kotihoidon laadukkuutta, turvallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä, taloudellisia näkökulmia unohtamatta.
Kotihoidon työntekijät. Henkilöstöä on osallistettu kyselyllä, jolla kerättiin heidän toiveitaan ja tarpeitaan sisällön suhteen.
Loppukäyttäjien osallistaminen sisällön luontiin tärkeää.