Kotikulma on ikääntyneille suunnattu lehti, johon on koottu tiiviisti tietoa asioista joista ikääntyneet tai heidän läheisensä useimmin kysyvät soittaessaan Etelä-Savon hyvinvointialueen ikääntyneiden asiakasohjaukseen. 

Toimintaympäristö **

Ikäystävällisessä Etelä-Savossa kehitetään palveluita ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä sekä ikääntyneiden osallisuutta, jotta Etelä-Savossa voi myös tulevaisuudessa ikääntyä aktiivisena ja turvallisesti. Kehittämistyön tukena on useita hankkeita, joista yhtenä esimerkkinä Kotikulma -lehden tuottanut Tulevaisuus kotona -hanke.

Yhtenä hankkeen tavoitteena on ollut viestinnän kehittäminen. Asiakkaiden ja heidän läheistensä kannalta onnistunut viestintä tarkoittaa parempaa tietoisuutta ja luottamusta kotiin annettaviin palveluihin. Lehden kehittämistyötä on tehty yhdessä henkilöstön, alueellisen vanhusneuvoston sekä järjestöjen edustajien kanssa.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämistyötä ohjaa eteläsavolaisten yhdessä ideoima ja tekemä Etelä-Savon hyvinvointialueen Ikäohjelma vuoteen 2030. Ikäohjelma on osa sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistusta, jonka keskeisinä tavoitteina on kaventaa hyvinvointi-
ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut, parantaa palveluiden laatua, saatavuutta ja saavutettavuutta, kehittää iäkkäiden henkilöiden asumisen monimuotoisuutta.

Ikäohjelman tekemisessä ovat olleet mukana:
- eteläsavolaiset ikäpalvelujen asiakkaat
- Etelä-Savossa asuvat ihmiset
- sosiaali- ja terveyspalvelujen työntekijät
- yrittäjät
- kolmas sektori (esim. yhdistykset ja säätiöt)
- vapaaehtoiset
- kehittäjäkumppanit, vanhusneuvosto

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

En oikein tiedä, mistä saisin tietoa ikääntyneille suunnatuista avuista ja palveluista”, on tyypillinen palaute, jota me palveluiden kehittäjät olemme saaneet ikääntyviä eteläsavolaisia tavatessamme. Tämä lehti on yksi keino tuoda tietoon sitä laajaa turvaverkkoa, jota alueella on ikääntyneille systemaattisesti rakennettu. Lehteen on koottu tiiviisti tietoa asioista, joista ikääntyneet tai heidän läheisensä useimmin kysyvät soittaessaan hyvinvointialueen ikääntyneiden asiakasohjaukseen.

Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa julkaisee sekä painettuna että sähköisessä muodossa palveluopasta, josta löytyy kattavat tiedot ikääntyneiden palveluista. Arkisin keskitetty asiakasohjaus tarjoaa myös puhelimitse annettavaa ilmaista ohjausta ja neuvontaa.

Lisäksi ikäystävällisessä Etelä-Savossa kehitetään palveluita ja eri toimijoiden välistä yhteistyötä sekä ikääntyneiden osallisuutta, jotta Etelä-Savossa voi myös tulevaisuudessa ikääntyä aktiivisena ja turvallisesti.  Haluamme, että tukea ja apua on tarjolla sitä tarvitseville.

Edellä mainituista huolimatta hankkeessa tunnistettiin tarve oppaalle, johon on koottu keskeisiä, kotona asumista tukevia asioita. Sellaisia ovat mm. ennaltaehkäisevät palvelut, kodin turvallisuus, etäpalvelut ja turvateknologia.  Lehdessä kerrotaan myös, kuinka ikääntynyt pääsee aktiiviseksi toimijaksi ja osalliseksi päätöksentekoon.

Liitteet
Tavoiteltu muutos

Kotikulma -lehden avulla iäkkäille tarjotaan tietoa kotona asumisen tueksi painetussa muodossa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kotikulma-lehden kohderyhmänä ovat olleet Etelä-Savon alueen ikääntyneet. Hankkeen aikana osallistuimme useisiin Etelä-Savon alueella järjestettyihin tapahtumiin ja messuille, joissa kohtasimme ikäihmisiä kasvokkain. Keräsimme samalla palautetta ja kehitysehdotuksia ikääntyneille suunnatuista palveluista. Keskusteluissa nousi vahvasti esille painetun, ikääntyneille kohdennetun infomateriaalin tarve. On vielä paljon iäkkäitä, joita sähköiset palvelut eivät tavoita.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Ikääntyneille suunnatun Kotikulma -lehden pohjana toimi Vetovoimainen kotihoito -hankkeessa kehitetty ja aiemmin kotihoidon henkilöstölle suunnattu Kotikulma -lehti. 

Liitteet
Idean valinta

Alun perin tarkoituksena oli tuottaa jatkoa Vetovoimainen kotihoito -hankkeen julkaisemalle Kotikulma -henkilöstölehdelle. Projektin viivästyessä hyvinvointialueelle siirryttäessä heräsi ajatus lehden kohdentamisesta työntekijöiden sijasta ikääntyneille. Lisäksi hankkeen ohessa valmistui opinnäytetyö sisäisen viestinnän toimintamallista, joka korvasi Kotikulma -lehden kotihoidon henkilöstön viestintäkanavana.

Hankkeessa käynnistettiin myös ikääntyneiden palvelut kokonaisuudessaan kattava, sähköinen henkilöstötiedotelehti Ikävoimaposti, jota julkaistaan Eloisan intrassa kerran kuukaudessa.

Idean testaus asiakkaalla

Kotikulma -lehteä jaettiin Etelä-Savon hyvinvointialueen ikääntyneille mm. messujen ja tapahtumien, asiakasohjauksen, terveysasemien ja palvelupisteiden kautta. Palaute asiakkailta on ollut kiittävää. Messuilla kerätyn palautteen mukaan lehdelle koetaan olevan tarvetta. Lehti on saanut myös henkilöstön suunnalta huomattavaa kiinnostusta ja kysyntää. Erityisesti ikääntyneiden palvelujen palveluohjaus on käyttänyt lehteä tukena omassa työssään ja jakanut sitä asiakkaille. Lehteä painettiin hieman muokattuna kolmen painoksen verran, yhteensä 2500 kappaletta ja tarvetta jatkotilaukselle on edelleen. Lehden kustakin painosversiosta on tarjolla myös sähköinen versio (pdf).

Liitteet
Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on, että Kotikulman julkaisua jatketaan myös hankkeen päättymisen jälkeen. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan Eloisan ikäpalvelut jatkaa lehden tuottamista yhteistyössä viestintätiimin kanssa ja seuraava painos julkaistaan alkuvuodesta 2024.

Ratkaisun perusidea **

Kotikulma-lehti on yksi keino tuoda tietoon sitä laajaa turvaverkkoa, jota alueella on ikääntyneille systemaattisesti rakennettu. Lehteen on koottu tiiviisti tietoa asioista, joista ikääntyneet tai heidän läheisensä useimmin kysyvät soittaessaan hyvinvointialueen ikääntyneiden asiakasohjaukseen.

Kotikulma-lehden ensisijaisena kohderyhmänä ovat olleet Etelä-Savon alueen ikääntyneet. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Ensimmäisen version luominen vaatii vahvaa yhteistyötä asiakasohjauksen kanssa. Työssä kannattaa hyödyntää niitä asioita, joita useimmin asiakasohjauksesta kysytään koskien ikääntyneiden palveluita. Myös asiakaspalautteista saa viitteitä siihen, mistä ikääntyneet toivovat lisätietoa. 

Painopiste Kotikulma -lehdessä on ollut ennaltaehkäisevien, kotona asumista ja osallisuutta  tukevien palvelujen esittelemisessä ikääntyneille. Lehden tiedot ovat koottu pääasiassa jo olemassa olevista oppaista ja verkkomateriaaleista yhden hankekoordinaattorin voimin. Lehden luonnosvaiheessa materiaalia käytiin yhdessä läpi ikäpalvelujen yhteyshenkilöiden kanssa. Lehden kokoamisessa tehtiin tiiviisti yhteistyötä myös muiden hankkeiden, järjestötoimijoiden, alueellisen vanhusneuvoston ja oppilaitoskumppaneiden kanssa. 

Resurssi: Lehden kokoaminen vaatii työpanosta enemmän, mutta päivittämistä voi tehdä esimerkiksi asiakasohjaajat tarpeen mukaan. 

Painokustannuksiin kannattaa varata rahaa, ikääntyneet ovat toivoneet erityisesti painettua tietoa iäkkäille suunnatuista palveluista ja tuesta. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Ilman tarkkaa rajausta lehden painopiste kääntyy helposti hyvinvointialueen palvelujen esittelyksi, mikä ei kuitenkaan ole tämän julkaisun tarkoitus. Tarvetta hyvinvointialueen julkaisemaa ikääntyneiden palveluopasta tiiviimmälle infopaketille on kuitenkin selvästi myös ikäpalvelujen asiakasohjauksessa. Suunnitelmissa onkin ollut erillisen palveluhinnaston tms. tuottaminen erilliseksi liitteeksi Kotikulma -lehden oheen, mikä omalta osaltaan tukisi palveluohjauksessa tehtävää asiakastyötä.

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kotikulma -lehden avulla saamme jaettua Etelä-Savon alueen ikääntyneille tietoa mm. osallisuudesta, kotona asumista tukevista palveluista ja kodin turvallisuutta lisäävistä tekijöistä tiiviissä muodossa. On vielä paljon iäkkäitä, joita sähköiset palvelut eivät tavoita.

Kotikulma -lehteä jaettiin ikääntyneille mm. messujen ja tapahtumien, asiakasohjauksen, terveysasemien ja palvelupisteiden kautta. Palaute asiakkailta on ollut kiittävää. Messuilla kerätyn palautteen mukaan lehdelle koetaan olevan tarvetta. Lehti on saanut myös henkilöstön suunnalta huomattavaa kiinnostusta ja kysyntää. Erityisesti ikääntyneiden palvelujen palveluohjaus on käyttänyt lehteä tukena omassa työssään ja jakanut sitä asiakkaille. Lehteä painettiin hieman muokattuna kolmen painoksen verran, yhteensä 2500 kappaletta ja tarvetta jatkotilaukselle on edelleen. Lehden kustakin painosversiosta on tarjolla myös sähköinen versio (pdf). Tarve tämän sisältöiselle, painetulle lehdelle on ilmeinen. Lehden ympärille on rakentunut verkosto, joka kehittää ja tuottaa sitä edelleen. 

Kotikulman julkaisua jatketaan myös hankkeen päättymisen jälkeen. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan Eloisan ikäpalvelut jatkaa lehden tuottamista yhteistyössä viestintätiimin kanssa ja seuraava painos julkaistaan alkuvuodesta 2024.