Kotiutumisen tuen tiimien ja kuntouttavien lyhytaikaisyksiköiden asiakaspolut

Yhteneväiset asiakaspolut  takaavat samansuuntaiset palvelut koko hva:n alueen lyhytaikaista kuntoutusta tarvitseville ikäihmisille.  

Toimintaympäristö **

Valtiontalouden taholta tulevat säästötoimenpiteet, väestörakenteen muuttuminen ikääntyneempään suuntaan sekä henkilöstöpula haastavat  palvelujen kehittämisen kenttää rakentamaan entistä tehokkaampia toimintamalleja ikäihmisten kuntoutukseen liittyen. Henkilöstön liikuteltavuus ja asiakkaiden saamien palvelujen samankaltaisuus ovat avainasemissa olevia  asioita.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ennen hyvinvointialueen toiminnan aloitusta kunnissa oli erilaisia toimintamalleja ikäihmisten kotiutukselle ja kuntoutukselle. Näillä rakennetuilla poluilla pyritään saamaan yhtenäinen malli käyttöön koko hva:lla.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Polut laadittiin moniammatillisesti, jotta niissä  saatiin huomioitua eri näkökulmat; asiakas, omainen ja  viranomaistahot. Pyrittiin saamaan käyttöön yhteneväiset asiakaspolut, jotka ovat tiedossa ja käytössä kaikilla ikäihmisten palveluissa asiakasta hoitavilla tahoilla. Tällöin asioiden tekemisen päällekkäisyys tai vastaavasti "unohtuminen" saatiin eliminoitua minimiin.​

Fysioterapeuttien, geronomien ja hoitajien toimenkuvat oli tarvetta hioa ammattiryhmän rajoissa samansuuntaisiksi. Ammattilaiset kaipasivat työskentelyynsä enemmän  yhteneväisyyttä. Työntekijän on jatkossa entistä helpompi siirtyä tarvittaessa työskentelemään alueen eri osiin.​

Tavoiteltu muutos

Yhteneväisyys, tasapuolisuus.

Muutoksen mittaaminen

Vuodeosastopaikkojen käyttöasteet, kotiutumisen tuen tiimien käyntitilastot, asiakaspalautteet ja määräajoin tapahtuvat asiakaskyselyt.

Toteutussuunnitelma

Kotiutumisen tuen tiimien rakentaminen kattamaan koko Etelä-Pohjanmaan hva.  Samoin kuntouttavien lyhytaikaispaikkojen saaminen kaikille kolmelle hva.n alueelle: eteläinen, keskinen ja pohjoinen. Tällöin myös uudet asiakaspolut saadaan käytäntöön. Käytännössä voidaan vielä hioa yksityiskohtia. Kyseinen muutostyö on käynnissä. Yhteistyötahojen informointi on erittäin tärkeä osa mallin käyttöönottoa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asiakkaina ovat ikäihmiset. He voivat olla entuudestaan jo kotihoidon asiakkaita tai vasta tulevat uusina kotiutumisen tuen palveluihin. Kuntouduttuaan he siirtyvät usein takaisin kotihoidon asiakkaaksi tai läheisten/omaishoitajien hoivattaviksi. Parhaassa tapauksessa palveluille ei ole enää tarvetta. On myös mahdollista, että asiakkaalle joudutaan hakemaan ympärivuorokautisen palveluasumisen paikkaa. 

Ratkaisun perusidea **

Luodaan ikäihmisille yhteneväiset asiakaspolut, joiden myötä pystytään takaamaan samansuuntaiset palvelut koko HVA:n alueen lyhytaikaista kuntoutusta tarvitseville. Polkujen mallit on rakennettu  ikäihmisten kotiutumisen tuen palveluihin.  Näihin kuuluvat kotiutumisen tuen tiimit ja lyhytaikaista kuntoutusta ja arviointia antavat kotiutumisen tuen yksiköt.​ Keskeisimmät yhteistyökumppanit asiakaspoluissa  ovat asiakasohjaus, sairaala-osasto, kotiutuskoordinaattori, kotihoito, kotiutumisen tuen tiimit ja kotiutumisen tuen kuntouttavat yksiköt.

Liitteet
Kuva
Kotiutumisen tuen tiimien ja yksiköiden asiakaspolut
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Tiimien luominen suunnitelmallisesti koko hva:lle. Lyhytaikaisten, kuntouttavien yksikköpaikkojen lisääminen samoin. Polkujen yksityiskohtien hiominen yhteistyöllä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Asiakasohjauksen roolin kehittäminen ja muuttaminen asiakaspoluissa on saanut aikaan tehokkuutta. Henkilöstön liikuteltavuus alueella tuo joustoa ja nostaa osaltaan palvelun laatua. Asioiden hyvä ja maltillinen suunnittelu on ollut hyvä asia myös. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Polkujen mallia on maltillisesti ja suunnitelmallisesti viety käytäntöön;  jo ennestään toimivien tiimien kanssa on käyty läpi polkuihin luodut toimintamallit ja aloitettu uusien käytäntöjen kokeilua. Yksikköpaikkojen osalta on niin ikään uutta polkumallia alettu jalkauttaa. Edellyttää henkilökunnan hyvää informointia ja tukemista.