Kotiutumisen tuen tiimien ja kuntouttavien lyhytaikaisyksiköiden asiakaspolut
Yhteneväiset asiakaspolut takaavat samansuuntaiset palvelut koko hva:n alueen lyhytaikaista kuntoutusta tarvitseville ikäihmisille.
Valtiontalouden taholta tulevat säästötoimenpiteet, väestörakenteen muuttuminen ikääntyneempään suuntaan sekä henkilöstöpula haastavat palvelujen kehittämisen kenttää rakentamaan entistä tehokkaampia toimintamalleja ikäihmisten kuntoutukseen liittyen. Henkilöstön liikuteltavuus ja asiakkaiden saamien palvelujen samankaltaisuus ovat avainasemissa olevia asioita.
Ennen hyvinvointialueen toiminnan aloitusta kunnissa oli erilaisia toimintamalleja ikäihmisten kotiutukselle ja kuntoutukselle. Näillä rakennetuilla poluilla pyritään saamaan yhtenäinen malli käyttöön koko hva:lla.
Yhteneväisyys, tasapuolisuus.
Vuodeosastopaikkojen käyttöasteet, kotiutumisen tuen tiimien käyntitilastot, asiakaspalautteet ja määräajoin tapahtuvat asiakaskyselyt.
Kotiutumisen tuen tiimien rakentaminen kattamaan koko Etelä-Pohjanmaan hva. Samoin kuntouttavien lyhytaikaispaikkojen saaminen kaikille kolmelle hva.n alueelle: eteläinen, keskinen ja pohjoinen. Tällöin myös uudet asiakaspolut saadaan käytäntöön. Käytännössä voidaan vielä hioa yksityiskohtia. Kyseinen muutostyö on käynnissä. Yhteistyötahojen informointi on erittäin tärkeä osa mallin käyttöönottoa.
Asiakkaina ovat ikäihmiset. He voivat olla entuudestaan jo kotihoidon asiakkaita tai vasta tulevat uusina kotiutumisen tuen palveluihin. Kuntouduttuaan he siirtyvät usein takaisin kotihoidon asiakkaaksi tai läheisten/omaishoitajien hoivattaviksi. Parhaassa tapauksessa palveluille ei ole enää tarvetta. On myös mahdollista, että asiakkaalle joudutaan hakemaan ympärivuorokautisen palveluasumisen paikkaa.