Kotiutumisen tuen tiimien ja kuntouttavien lyhytaikaisyksiköiden asiakaspolut

Yhteneväiset asiakaspolut  takaavat samansuuntaiset palvelut koko hva:n alueen lyhytaikaista kuntoutusta tarvitseville ikäihmisille.  

Toimintamallin nimi
Kotiutumisen tuen tiimien ja kuntouttavien lyhytaikaisyksiköiden asiakaspolut
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Yhteneväiset asiakaspolut  takaavat samansuuntaiset palvelut koko hva:n alueen lyhytaikaista kuntoutusta tarvitseville ikäihmisille.  

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten palveluissa + Ikäkoti -hankkeessa.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Liisa Winter

Luotu

19.09.2023

Viimeksi muokattu

14.12.2023
Ratkaisun perusidea

Luodaan ikäihmisille yhteneväiset asiakaspolut, joiden myötä pystytään takaamaan samansuuntaiset palvelut koko HVA:n alueen lyhytaikaista kuntoutusta tarvitseville. Polkujen mallit on rakennettu  ikäihmisten kotiutumisen tuen palveluihin.  Näihin kuuluvat kotiutumisen tuen tiimit ja lyhytaikaista kuntoutusta ja arviointia antavat kotiutumisen tuen yksiköt.​ Keskeisimmät yhteistyökumppanit asiakaspoluissa  ovat asiakasohjaus, sairaala-osasto, kotiutuskoordinaattori, kotihoito, kotiutumisen tuen tiimit ja kotiutumisen tuen kuntouttavat yksiköt.

Toimintaympäristö

Valtiontalouden taholta tulevat säästötoimenpiteet, väestörakenteen muuttuminen ikääntyneempään suuntaan sekä henkilöstöpula haastavat  palvelujen kehittämisen kenttää rakentamaan entistä tehokkaampia toimintamalleja ikäihmisten kuntoutukseen liittyen. Henkilöstön liikuteltavuus ja asiakkaiden saamien palvelujen samankaltaisuus ovat avainasemissa olevia  asioita.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Asiakkaina ovat ikäihmiset. He voivat olla entuudestaan jo kotihoidon asiakkaita tai vasta tulevat uusina kotiutumisen tuen palveluihin. Kuntouduttuaan he siirtyvät usein takaisin kotihoidon asiakkaaksi tai läheisten/omaishoitajien hoivattaviksi. Parhaassa tapauksessa palveluille ei ole enää tarvetta. On myös mahdollista, että asiakkaalle joudutaan hakemaan ympärivuorokautisen palveluasumisen paikkaa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Tiimien luominen suunnitelmallisesti koko hva:lle. Lyhytaikaisten, kuntouttavien yksikköpaikkojen lisääminen samoin. Polkujen yksityiskohtien hiominen yhteistyöllä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Polkujen mallia on maltillisesti ja suunnitelmallisesti viety käytäntöön;  jo ennestään toimivien tiimien kanssa on käyty läpi polkuihin luodut toimintamallit ja aloitettu uusien käytäntöjen kokeilua. Yksikköpaikkojen osalta on niin ikään uutta polkumallia alettu jalkauttaa. Edellyttää henkilökunnan hyvää informointia ja tukemista.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Asiakasohjauksen roolin kehittäminen ja muuttaminen asiakaspoluissa on saanut aikaan tehokkuutta. Henkilöstön liikuteltavuus alueella tuo joustoa ja nostaa osaltaan palvelun laatua. Asioiden hyvä ja maltillinen suunnittelu on ollut hyvä asia myös. 

Kansikuva
Kotiutumisen tuen tiimien ja kuntouttavien lyhytaikaisyksiköiden asiakaspolut

Kehittämisen vaihe

Valmis