Koulufysioterapian pilotointi
Koulufysioterapia on kouluympäristössä toteutettava matalan kynnyksen toiminta; ennaltaehkäisevät ja terveyttä edistävät toimet koululaisten fyysisen toimintakyvyn lisäämiseksi sekä varhainen puuttuminen mm. tuki- ja liikuntaelinoireisiin.
Kouluterveyskyselyn, Move!-mittausten ja LIITU-tutkimuksen mukaan lasten liikkuminen on vähäistä. Heidän fyysinen toimintakykynsä on alentunut ja heillä on erilaisia tuki- ja liikuntaelinoireita. (Suomen Fysioterapeutit 2019.) Kyselytutkimuksen mukaan terveyden kannalta liian vähän liikkuvia koululaisia ja opiskelijoita on 6-41 % (Tuloskortti 2018). Move!-mittaustulosten (2018) mukaan noin 30 % 5.- ja 8.-luokkalaisista sijoittuu toimintakyvyltään heikompaan kolmannekseen. Koululaisilla 8-25 %:lla on iästä riippuen kouluterveyskyselyn (2017) mukaan tuki- ja liikuntaelinoireita niska-hartiaseudussa ja alaselässä. Oireilevien, vähän liikkuvien lasten ja nuorten lisäksi fysioterapiaa suunnataan myös ennaltaehkäisevään toimintaan. Suomen Fysioterapeutit ry:n mitoitussuositus kouluilla ja oppilaitoksissa toimiville fysioterapeuteille on 800 oppilasta. (Suomen Fysioterapeutit 2019.)
Tutkimuksissa on havaittu koulupäivän aikaisella liikunnalla olevan myönteinen vaikutus lasten oppimiseen. Erityisesti oppitunneilla pidetyt tauot ja opetukseen sisällytetty liikunta on havaittu hyödyllisiksi. Oppimista ja oppimistuloksia edistävän vaikutuksen lisäksi koulupäivän aikainen liikunta vaikuttaa myönteisesti myös oppimisen mahdollistaviin tekijöihin, kuten keskittymiseen ja käyttäytymiseen. Monipuolisen, ikäryhmälle ja kehitystasolle sopivan liikunnan sisällyttämistä osaksi pedagogisia ratkaisuja suositellaan. (Opetushallitus 2018a.)
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (1994/559) säätää fysioterapeuttien oikeudesta toimia tehtävissä, joihin hän on saanut valmiudet koulutuksensa, kokemuksensa ja ammattitaitonsa perusteella. Laki mahdollistaa fysioterapeuttien toimimisen osana koulu- ja opiskelijaterveydenhuoltoa, jolloin koululaiset ja opiskelijat voivat hakeutua suoraan fysioterapeutin vastaanotolle ilman lähetettä. Kouluilla ja oppilaitoksissa toteutuva fysioterapeutin vastaanotto nopeuttaa ja sujuvoittaa koulu-/opiskeluterveydenhuollon moniammatillista yhteistyötä. (Suomen Fysioterapeutit 2019.)
Lähteet:
Opetushallitus. 2018a. Koulupäivän aikainen liikunta ja oppiminen. Tilannekatsaus tammikuu 2018. Viitattu 19.12.2022. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/189075_koulupaivan_aikainen_liikunta_ja_oppiminen-2.pdf
Suomen Fysioterapeutit ry 2019. Suositus koululaisten ja opiskelijoiden fysioterapiasta kouluympäristössä. Viitattu 19.12.2022. https://www.suomenfysioterapeutit.fi/wp-content/uploads/2019/06/Fysioterapeutit-kouluilla.pdf
Tuloskortti 2018. Lasten ja nuorten liikunta Suomessa. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 345.
Kohderyhmänä ovat yläkoulun oppilaista tuki- ja liikuntaelinoireista kärsivät sekä etenkin vähän liikkuvat oppilaat.