Koulukiinnittymistä tukeva ja koulupoissaolojen vähenemistä tavoitteleva aamukahviryhmä yläasteelle
Kuraattorin ja kouluvalmentajan lukuvuoden läpi vetämä 1xvk oleva aamuryhmä nuorille, joiden poissaoloista tai koulukiinnittymisestä on huolta. Ryhmässä tarjolla aamupalaa, vertaisia, tutut aikuiset, rentoa olemista ja tukea koulukiinnittymiseen.
Koulupudokkuus ja koulupoissaolot ovat suuri riski muun muassa nuoren mielenterveydelle, syrjäytymiselle, yksinäisyyden lisääntymiselle ja ammattiin valmistumiselle. Tarkoituksemme on tukea aamuryhmällä koulupolkua.
Koulumme yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän yhtenä suurimpana huolena olivat, ja ovat edelleen, oppilaiden poissaolomäärät. Koronavuodet tekivät oman vaikutuksensa tilanteeseen ja kynnys tulla kouluun kasvoi monella. Poissaolevia nuoria on ollut vaikea tavoittaa työskentelyyn, ja koulupoissaolot ovat usein vaikuttaneet merkittävästi koulukiinnittyvyyteen, yksinäisyyden lisääntymiseen, opinnoista putoamiseen ja ongelmien monialaistumiseen. Yksilötyöskentely ei myöskään tuo samanlaista lisäarvoa poissaolijoille kuin vertaisryhmä, kun yhtenä koulukiinnittymisen tärkeänä tekijänä on yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tunne.
Halusin luoda uusia rakenteita kouluun kyseisiä nuoria tukemaan ja löysin ideaan työparin etsivästä sosiaaliohjauksesta. Tästä seurauksena aloitimme syyskuussa 2022 koulukiinnittymistä tukevan ja koulupoissaolojen vähenemistä tavoittelevan aamukahviryhmän
Olemme toteuttaneet tätä ryhmää palvelutarpeen arvioinnin etsivän sosiaaliohjauksen kanssa, josta ideaa on viety muille aluielle. Arvioinnin etsivä sosiaaliohjaus lisää tukea nuorille esimerkiksi koulusaattojen ja perheen tilanteen arvioinnin merkeissä. Kehittämisessä on mukana kouluvalmentaja, jonka uusi ja tärkeä rooli hakee muotoaan. Olen käynyt puhumassa ryhmän vetämisestä ja kokoamisesta Helsingin kaupungin oppilashuollolle ja ihmiset ovat innostuneet ideasta kovasti. Moni koulun aikuinen kamppailee huolen kanssa liittyen nuorten poissaolokierteisiin, joten kohderyhmää on olemassa lähes joka paikassa.
Tavoittelemme muutosta, jossa varhaiset merkit poissaolokierteisiin voitaisiin tunnistaa ajoissa ja tarjota ryhmää tueksi esimerkiksi jo ennen poissaolokierteen syntymistä. Yksi iso syy koulupoissaoloihin on muun muassa yksinäisyys, ja tähän ryhmä voi jo itsessään tarjota paljon tukea. Toivomme, että kouluille kehittyisi esimerkiksi ryhmän myötä lisää työkaluja koulukiinnittymisen tueksi.
Aiomme kerätä nuorilta palautetta ryhmän toiminnasta, toimivuudesta ja hyödyistä säännöllisesti. Haluamme seurata ryhmän vaikuttavuutta niin sen koulupäivän tueksi, jolloin ryhmä on, kuin myös muiden koulupäivien näkökulmasta. Haluamme saada vastauksia siihen, kokevatko nuoret itse vertaisryhmän tuen vaikutuksen koulukiinnittymiseen myönteisenä.
Nuoria täytyy pyrkiä tavoittamaan aiemmin ja systemaattisemmin, joten menemme jälleen esittelemään ryhmäämme opettajille, jotta heillä on mahdollisimman ajankohtainen tieto ryhmän tarkoituksesta ja soveltuvuudesta. Nuorille, joille ryhmä toimisi, mutta joille sosiaalinen ahdistus on este, tarjoamme systemaattisemmin yksilöaikoja tutustumisen tueksi.
Kohderyhmämme on 7-9. luokkalaiset nuoret, joilla on koulukiinnittymisen haasteita, poissaoloja tai varhaisen huolen merkkejä poissaoloista. Nuorille mahdollistetaan osallisuutta ja osallistumista niin, että suunnittelemme yhdessä ryhmätoimintaa, mietimme erilaisia teemakertoja, otamme vastaan palautetta ja keräämme sitä nuorilta säännöllisesti.
Pelkonen, J. & Virtanen T. 2022. Avi kouluttaa: Kouluun kiinnittyminen ja koulupoissaolot. Pohjois-Suomen aluehallintavirasto. Näihin koulutuksiin pohjautuu paljon teoria tieto ryhmän suunnittelussa.
Nuorten kanssa voisi vielä yhdessä ideoida, miten he kokisivat, että heidät olisi voinut saavuttaa vielä aiemmin ryhmään mukaan. Tähän tarvitaan toki tarkkaa miettimistä sen suhteen, että onko tämän yhteinen pohtiminen nuorille mieleistä ja olennaista vai vaan oma tarve.
Kuraattoriyhteisön kanssa aion kerätä myös tietoja, kun ryhmää on jo jalkautettu muihinkin kouluihin.
Edistän ryhmän tietoisuuden leviämistä henkilöstölle, jotta sinne löydettäisiin vielä aiemmin.
Idea on tukea nuorten koulunkäyntiä ja hyvinvointia yhteisön ja yhteenkuuluvuuden tunteen avulla.
Keräsimme keväällä 2023 nuorilta nimettömän palautteen, jonka tulos osoitti, että aamukahvikerho on vähentänyt koulupoissaoloja osittain 50 prosentilla ryhmäläisistä, selvästi 25 prosentilla ryhmäläisistä ja erittäin paljon 25 prosentilla ryhmäläisistä. Tämä on nähtävissä myös ryhmäläisten Wilmasta. Palautteessa 75 prosenttia totesi aamukahvikerhon auttaneen selvästi jaksamaan koulu viikkoa ja 25 prosenttia totesi sen auttaneen erittäin paljon. Avoimessa kysymyksessä kysyimme, miten aamukahvikerho on vaikuttanut nuorten koulunkäyntiin ja vastaukset olivat: "aamukahvikerhon jälkeen on positiivisempi olo", "olen jaksanut nykyään tulla torstaisin kouluun, vaikka on pitkä päivä" ja "kouluun on hauskempi tulla ja tunnen enemmän henkilöitä". Ryhmässä parasta on avoimen kysymykseen mukaan tunnelma, positiivinen ja lämmin yhteishenki sekä keskustelut. Ryhmän aikana olemme kuulleet nuorilta ja yhteistyötahoilta erittäin hyvää palautetta ryhmästä. Eräs nuorista kertoi, että on esimerkiksi jaksanut käydä koko viikon koulussa, sillä tiesi, että tiistaina on aamukahvikerho.
Idean esittely opettajan kokouksessa marraskuussa ja ryhmähakukriteerien selventäminen. Resurssina koulukuraattorin ja koulunkäyntivalmentajan työaika.
Tavoite on saavuttaa lisää nuoria aiemmin kuin nyt.
Olen oppinut, että sitouttamisvaiheessa on tärkeä olla sinnikäs ja systemaattinen aikuinen nuorille. Mitä enemmän koulun aikuisilla on tietoa ryhmän hyödyistä ja mahdollisuuksista, sitä aiemmin sinne löytää sen tarpeessa olevat nuoret.