Koulukiinnittymistä tukeva ja koulupoissaolojen vähenemistä tavoitteleva aamukahviryhmä yläasteelle
Kuraattorin ja kouluvalmentajan lukuvuoden läpi vetämä 1xvk oleva aamuryhmä nuorille, joiden poissaoloista tai koulukiinnittymisestä on huolta. Ryhmässä tarjolla aamupalaa, vertaisia, tutut aikuiset, rentoa olemista ja tukea koulukiinnittymiseen.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Kuraattorin ja kouluvalmentajan lukuvuoden läpi vetämä 1xvk oleva aamuryhmä nuorille, joiden poissaoloista tai koulukiinnittymisestä on huolta. Ryhmässä tarjolla aamupalaa, vertaisia, tutut aikuiset, rentoa olemista ja tukea koulukiinnittymiseen.
Toimintamallin kuvaus
Koulukiinnittymistä tukevan ryhmän pitäminen ja kehittäminen sekä sen tietoisuuden lisääminen koulun henkilöstössä.
Ryhmän olennaisena luonteena on koko lukuvuoden läpi jatkuminen. Ryhmään on myös läpi lukuvuoden tervetulleita uudet nuoret tarpeen mukaan. Ryhmäkertojen idea on viettää aikaa yhdessä rennoissa merkeissä jutellen, musiikkia kuunnellen ja vaikka pelaten. Haimme ryhmään nuoria opettajien, oppilashuollon ja yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kautta. Hakukriteereinä olivat poissaolot, koulukiinnittymisen haasteet, poissaolojen varhaiset merkit, kuten yksinäisyys ja kasvaneet koulupudokkuuden riskitekijät. Ryhmän ideana on ollut myös rauhoittaa kouluviikon kuormitusta ja tarjota nuorilla turvallinen tila vertaisryhmäläisten ja tuttujen aikuisten kanssa. Kohderyhmämme tavoittelu ja sitouttaminen saattaa olla hidasta, mutta usein vaivan arvoista.
Koulupudokkuus ja koulupoissaolot ovat suuri riski muun muassa nuoren mielenterveydelle, syrjäytymiselle, yksinäisyyden lisääntymiselle ja ammattiin valmistumiselle. Tarkoituksemme on tukea aamuryhmällä koulupolkua.
Kohderyhmämme on 7-9. luokkalaiset nuoret, joilla on koulukiinnittymisen haasteita, poissaoloja tai varhaisen huolen merkkejä poissaoloista. Nuorille mahdollistetaan osallisuutta ja osallistumista niin, että suunnittelemme yhdessä ryhmätoimintaa, mietimme erilaisia teemakertoja, otamme vastaan palautetta ja keräämme sitä nuorilta säännöllisesti.
Toimintamallia juurrutetaan sitoutuneet yhteisöllisen oppilashuoltotyön avulla. Se vaatii henkilöstön tiedottamista ja nuorten systemaattista tavoittamista. Resursseina olisi hyvä olla kuraattorin ja kouluvalmentajan työaikaa, pieni budjetti aamupalaan sekä osaamista nuorten kanssa tehtävästä työstä.
Ryhmä pitää aikatauluttaa ennen kouluvuotta kuraattorin ja kouluvalmentajan kalenteriin ja nuoria täytyy lähteä rekrytoimaan heti kouluvuoden alettua. Ryhmää toteutetaan systeemaattisesti, vaikka nuoria olisi jossian jaksossa paikalla vähemmän, jotta vakiintunut rakenne säilyy.
Poissaolot ovat edelleen suurena huolena ja viimeksi tänään sain vastaavaa viestiä varhaisesta sosiaaliohjauksesta. Kuitenkin tukimuotona aamukahvikerho on vakiintunut viimeisten vuosien aikana koulumme rakenteisiin ja näin ollen luo yhden lisärakenteen oppilaiden varhaiseen tukeen.