Koulukiinnittymistä tukeva ja koulupoissaolojen vähenemistä tavoitteleva aamukahviryhmä yläasteelle

Kuraattorin ja kouluvalmentajan lukuvuoden läpi vetämä 1xvk oleva aamuryhmä nuorille, joiden poissaoloista tai koulukiinnittymisestä on huolta. Ryhmässä tarjolla aamupalaa, vertaisia, tutut aikuiset, rentoa olemista ja tukea koulukiinnittymiseen.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Koulukiinnittymistä tukeva ja koulupoissaolojen vähenemistä tavoitteleva aamukahviryhmä yläasteelle
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuraattorin ja kouluvalmentajan lukuvuoden läpi vetämä 1xvk oleva aamuryhmä nuorille, joiden poissaoloista tai koulukiinnittymisestä on huolta. Ryhmässä tarjolla aamupalaa, vertaisia, tutut aikuiset, rentoa olemista ja tukea koulukiinnittymiseen.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki, oppilashuolto (lännen alue)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Liitteet ja linkit

Luotu

29.10.2024

Viimeksi muokattu

30.10.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Koulukiinnittymistä tukevan ryhmän pitäminen ja kehittäminen sekä sen tietoisuuden lisääminen koulun henkilöstössä.

Ryhmän olennaisena luonteena on koko lukuvuoden läpi jatkuminen. Ryhmään on myös läpi lukuvuoden tervetulleita uudet nuoret tarpeen mukaan. Ryhmäkertojen idea on viettää aikaa yhdessä rennoissa merkeissä jutellen, musiikkia kuunnellen ja vaikka pelaten. Haimme ryhmään nuoria opettajien, oppilashuollon ja yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kautta. Hakukriteereinä olivat poissaolot, koulukiinnittymisen haasteet, poissaolojen varhaiset merkit, kuten yksinäisyys ja kasvaneet koulupudokkuuden riskitekijät. Ryhmän ideana on ollut myös rauhoittaa kouluviikon kuormitusta ja tarjota nuorilla turvallinen tila vertaisryhmäläisten ja tuttujen aikuisten kanssa. Kohderyhmämme tavoittelu ja sitouttaminen saattaa olla hidasta, mutta usein vaivan arvoista.

Toimintaympäristö **

Koulupudokkuus ja koulupoissaolot ovat suuri riski muun muassa nuoren mielenterveydelle, syrjäytymiselle, yksinäisyyden lisääntymiselle ja ammattiin valmistumiselle. Tarkoituksemme on tukea aamuryhmällä koulupolkua.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmämme on 7-9. luokkalaiset nuoret, joilla on koulukiinnittymisen haasteita, poissaoloja tai varhaisen huolen merkkejä poissaoloista. Nuorille mahdollistetaan osallisuutta ja osallistumista niin, että suunnittelemme yhdessä ryhmätoimintaa, mietimme erilaisia teemakertoja, otamme vastaan palautetta ja keräämme sitä nuorilta säännöllisesti.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallia juurrutetaan sitoutuneet yhteisöllisen oppilashuoltotyön avulla. Se vaatii henkilöstön tiedottamista ja nuorten systemaattista tavoittamista. Resursseina olisi hyvä olla kuraattorin ja kouluvalmentajan työaikaa, pieni budjetti aamupalaan sekä osaamista nuorten kanssa tehtävästä työstä.

Ryhmä pitää aikatauluttaa ennen kouluvuotta kuraattorin ja kouluvalmentajan kalenteriin ja nuoria täytyy lähteä rekrytoimaan heti kouluvuoden alettua. Ryhmää toteutetaan systeemaattisesti, vaikka nuoria olisi jossian jaksossa paikalla vähemmän, jotta vakiintunut rakenne säilyy.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Poissaolot ovat edelleen suurena huolena ja viimeksi tänään sain vastaavaa viestiä varhaisesta sosiaaliohjauksesta. Kuitenkin tukimuotona aamukahvikerho on vakiintunut viimeisten vuosien aikana koulumme rakenteisiin ja näin ollen luo yhden lisärakenteen oppilaiden varhaiseen tukeen.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on varmasti kohdennettavissa myös esimerkiksi toiselle asteelle. Toimintamallin käyttöönotto vaatii ehdottomasti työpariutta, ja jossain kouluissa tätä on alettu soveltaa myös kolmen ihmisen voimin toimivaksi. Tämä vähentää ryhmän haavoittuvuutta, kun yhden poissaolo ei vielä pakota perumaan ryhmäkertaa.

 

Sudenkuopaksi olemme huomanneet kesken lukukauden nuorten ottamisen ryhmään, joiden vointi on siihen liian heikkoa. Tämä on saattanut heilauttaa koko ryhmän dynamiikkaa ja aiheuttanut turvattomuutta. Siksi on tärkeä haastatella ryhmään pohdittavan nuoren tuntevia aikuisia ja miettiä yhdessä ryhmän soveltavuutta, jotta ryhmä pysyy avoimuudestaan huolimatta turvallisena kaikille. Ryhmään ei tule uusia ihmisiä yllättäen, vaan ryhmäläisiä on syytä valmistella esimerkiksi kertomalla, että ensi kerralla mukaan saapuu uusi nuori ja yhdessä miettiä, mikä voisi tehdä uudelle nuorelle tervetulleen olon.

Kansikuva
Kuva aamupalasta, johon kirjattu nuoren palaute: "Parasta tässä ryhmässä on tunnelma, se että jaksaa tulla kouluun, lämmin yhteishenki ja keskustelut"

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä