Kuivasilmäisyys digihoitopolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon digihoitopolku asiakkaille, joilla on kuivasilmäisyys oireita. 

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.

Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.

Kuivasilmäisyys digihoitopolun helminauhakuvaaja liitteenä.

Liitteet
Kuva
Kuivasilmäisyyspolun helminauhakuvaaja
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä hyvinvointialueen kuivasilmäisyy asiakkaat sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.

Ratkaisun perusidea

Asiakas saa tietoa kuivasilmäisyydestä, sen aiheuttajista, oireista sekä hoidosta. Polku sisältää kattavasti omahoito-ohjeita. ​Vastuuhoitajat ja HyVä-digin hoitajat lisäävät asiakkaan digihoitopolulle. ​Kuivasilmäisyydestä oireilevat asiakkaat voidaan suoraan ohjata polulle ilman lääkärikontaktia hoitajan arvioin mukaan. Digihoitopolun kesto on 6 kuukautta. Tämän jälkeen polulla olevat materiaalit jäävät asiakkaan näkyviin. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:

  • miten asiakas ohjautuu digihoitopolun käyttäjäksi
  •  tekniset vaatimukset
  • tietosuoja-asiat
  • miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
  • ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
  • miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
  • miten asiakkaan hoitotiedot siirrettään potilastietojärjestelmään 
  • mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Sisällön suunnittelussa ja pilottisuunnitelmassa tulee olla mukana asiakasrajapinnassa työskenteleviä ammattilaisia sekä heidän esihenkilöitään. 

  • Ydintyöryhmä ja vastuutaho: Kuka/ketkä vastaavat kehittämistyön kokonaiskoordinaatiosta ja ohjauksesta​? Tarvitaan innokkaita kehittäjiä organisaation sisältä. Huomioida, että asiakastyötä tekevien ammattilaisten ajankäyttö on rajallista. 

  • Kehittämistyöllä selkeät tavoitteet ja toimenpiteet​: Mitä digihoitopolkujen käyttöönotolla saavutetaan asiakkaan ja ammattilaisten näkökulmasta?​ Digitaalisten palveluiden tulisi säästää resursseja, vaikka kehittämisvaiheessa resursseja kuluukin enemmän.

  • Aikataulutus, työvaiheiden ja vastuiden määrittely tehtävä huolellisesti.

  • Suunnitellaan seuranta, arviointi ja raportointi jo kehittämisvaiheessa.

  • Toimintamallia kehitetään asiakkailta ja ammattilaisilta saadun palautteen perusteella.