Kukkuu Kollektiivi - valtakunnallinen vertaistukiverkosto 18-35-vuotiaille nuorille aikuisille

Kukkuu Kollektiivi tarjoaa sosiaalisessa mediassa vertaistukea, toimii verkossa valtakunnallisena vertaistukiryhmänä ja muuttaa sitä, miten mielenterveyshäiriöistä puhutaan. Kollektiivi on ollut mukana kehittämässä hankkeen kokemusviestinnän mallia.

Toimintaympäristö

Kukkuu Kollektiivi -vertaistukiverkosto on valtakunnallinen Mielenterveysyhdistys Etappi ry:n STEA-avusteisen Kokemus vaikuttaa -hankkeen alainen toiminto. Kollektiiviin liittyminen on avointa kaikille 18–35-vuotiaille, jotka ovat kiinnostuneet vaikuttamaan siihen, miten mielenterveydestä yhteiskunnassamme puhutaan. Hankkeessa toiminta voi yksinkertaisimmillaan osallistujalle tarkoittaa esimerkiksi Discord-alustan keskusteluissa mukana oloa. Kiinnostuksen ja voimavarojen mukaan hän voi osallistua toimintaan myös aktiivisemmin esimerkiksi luomalla sisältöä hankkeen sosiaaliseen mediaan, osallistumalla aktiivisesti tapaamisiin tai toteuttaa omia itseä kiinnostavia projekteja yhdessä toisten Kukkuu Kollektiivin jäsenten kanssa. 

Hanke on kehittänyt toimintansa aikana sosiaali- ja nuorisoalan järjestöille sekä toimijoille kokemusviestinnän mallin ja koulutuksen. Koulutus on suunnattu sekä organisaation työntekijöille että toiminnassa mukana oleville vapaaehtoisille, toimijoille ja kävijöille. Toiminta-ajatuksena on, että koulutus tuo inspiraatiota ja uusia näkökulmia organisaation viestintään, jossa kokemusosaaminen ja toimijalähtöisyys nähdään mahdollisuutena. Koulutuksessa on ollut mukana Kukkuu Kollektiivin omia kokemusviestijöitä kertomassa kokemusviestinnän merkityksellisyydestä.

Kokemus vaikuttaa -hankkeen toiminta tukee mielenterveysjärjestöjen tarjoamaa palveluvalikoimaa ja osallistaa nuoria aikuisia hyödyntämään kokemusosaamistaan vaikuttavan viestinnän lähteenä, löytämään kokemuksilleen uusia merkityksiä, tunnistamaan itseään vaikuttajana ja toimimaan aktiivisesti omien voimavarojensa mukaan. Valtakunnallinen kollektiivimuotoinen toiminta on uniikkia ja mahdollistaa mukana oleville monipuolisia keinoja toimia yhteiskunnallisina vaikuttajina. Kukkuu Kollektiivin luoma vertaistukiverkosto on tärkeä lisä nuorten aikuisten palveluverkostoon ja toiminnassa mukana olevilla on mahdollisuus toimia vapaaehtoisina sekä tarjota tukea toisille samoja kokemuksia kokeville.

Liitteet
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kukkuu Kollektiivi ja kokemusviestinnän malli ovat syntyneet tarpeesta kehittää tapoja lisätä ymmärrystä mielenterveyden moninaisuudesta ja mielenterveyden häiriöiden kanssa elämisestä. Monissa mielenterveysjärjestöissä on halu tuottaa osallistavaa viestintää ja nuorilla aikuisilla on tarve saada äänensä kuuluville, irtaantua mielenterveyden häiriöihin liittyvästä häpeästä, kokea osallisuutta ja tehdä merkityksellisiä asioita. Näihin tarpeisiin Kukkuu Kollektiivi on toiminnallaan pyrkinyt vastaamaan.

Tavoiteltu muutos

Hankkeen yhtenä päätavoitteena on ollut koko toiminnan ajan muuttaa kuvaa siitä, miten mielenterveyshäiriöistä puhutaan tulevaisuudessa. Kokemusviestintämallin mukaisessa toiminnassa toimijat eivät ole vain toiminnan kohteena, vaan heillä on olennainen rooli viestinnän toteuttamisessa. Kokemusviestinnän tuottaminen tukee kokonaisvaltaisesti itseluottamusta ja oman arvon tunnistamista sekä vahvistaa toimijuutta.

Toiminnassa on tavoiteltu myös muutosta digitaalisten palvelujen kehittämiseen. Osana toimivaa palveluverkostoa hanke on halunnut kehittää verkkovälitteistä vertaistukitoimintaa, jossa nuorille aikuisille tarjotaan valtakunnallisesti mahdollisuus osallistua verkossa tapahtuvaan toimintaan. Ajatuksena on, että nuori aikuinen ei ole passiivinen osallistuja, vaan toimii yhtenä yhteisön jäsenenä ja näin vahvistaa osallisuutensa kokemusta ja voi omalla toiminnallaan sekä tarjota että vastaanottaa vertaistukea. Kokemusosaamisen kehittäminen myös verkkovälitteiseksi toiminnoksi on tärkeä osa sosiaali- ja nuorisoalan tarjoamien palveluiden verkostoa. Kollektiivinen vertaistuellinen toiminta sekä vapauttaa resursseja että mahdollistaa aidosti valtakunnallisen toiminnan ja tukee näin tasavertaista palvelujen tarjoamista. 

”Kukkuu Kollektiivista on ollut uskomattoman paljon apua ja hyötyä minulle. Olen ensimmäistä kertaa elämässäni uskaltanut olla oma itseni saamani vertaistuen ansiosta, koen olevani osa yhteiskuntaa jakamalla kokemuksiani ja taidettani Kukkuun Kollektiivin avulla.”

Muutoksen mittaaminen

Toiminnassa on hyödynnetty säännöllistä palautteiden keräämistä, jossa on käytetty viittä eri mittaria. Tuloksellisuutta mittaava palautekysely sisälsi väittämiä, joihin oli mahdollisuus vastata joko olemalla täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä, jokseenkin eri mieltä tai täysin eri mieltä. Kyselyssä oli mahdollisuus myös omin sanoin kuvailla annettuja väittämiä. Alla esiteltynä mittarit, havaitut tulokset ja avovastauksia palautekyselyistä.

1. Koen yhteiskunnallisen osallisuuteni ja toimijuuteni kehittyneen Kukkuu Kollektiivissa toimimisen myötä.

Kukkuu Kollektiiviin osallistuminen vahvisti osallisuuden ja kuuluvuuden kokemuksia. Toiminnassa mukana oleminen toi merkityksellisyyden tunteita elämään ja psyykkinen vointi vahvistui. Tavoite ylittyi ja kehitys pystyttiin todentamaan.

"Osallistuminen Kukkuun toimintaan on vahvistanut osallisuuden ja kuuluvuuden kokemuksia. Olen haaveillut kansalaisvaikuttamisesta ja aktivismista ja Kukkuun toiminta on tuonut minut askeleen lähemmäs sitä. Toiminnasta on ollut minulle paljon hyötyä. Psyykkinen vointini on vahvistunut ja merkityksellisyyden tunteet elämää kohtaan ovat lisääntyneet."

2. Koen tunnistavani voimavarojani ja vahvuuksiani aiempaa paremmin Kukkuu Kollektiivissa toimimisen myötä.

Kukkuu Kollektiiviin osallistuminen vahvisti toimijoiden voimavarojen ja vahvuuksien tunnistamista, viestinnällisten tietojen ja taitojen kehittymistä sekä uusien merkitysten löytämistä haastaville elämänkokemuksille.

"Olen saanut tästä niin paljon. Ennen pelkäsin ihmisille puhumista, myös etätapaamisissa. Enää ei sitä ongelmaa ole."

3. Koen, että Kukkuu Kollektiivissa toimiminen on antanut minulle valmiuksia saada oma ääneni kuuluviin

Kukkuu Kollektiivissa mukana oleminen antoi toiminnassa mukana oleville mahdollisuuden tuoda oma ääni kuuluviin ja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun kollektiivisen toiminnan kautta.

”Kukkuu Kollektiivissa toimiminen on tukenut minua olemaan osa yhteiskuntaa. Minut on nähty ja kuultu ihmisenä, jonka myötä olen saanut itsevarmuutta nousemaan omille jaloilleni. Kollektiivissa toimiminen on muuttanut elämääni positiivisesti.”

4. Koen, että Kukkuu Kollektiivissa toimimisen myötä olen saanut vertaisuuden kokemuksia.

Kukkuu Kollektiivissa mukana oleminen antoi mahdollisuuden sekä tarjota että vastaanottaa vertaistukea. Kollektiivin kautta koettiin mahdollisuus kertoa omia kokemuksiaan ja olla mukana yhteiskunnallisesti merkittävän asian tekemisessä.

”Vertaistuki on ollut isoin asia ja se, että on turvallinen yhteisö, jossa saa olla sellainen kuin on.”

5. Koen, että Kukkuu Kollektiivissa toimiminen on antanut kokemuksilleni uusia merkityksiä.

Turvallisessa ja kannustavassa tilassa järjestetty toiminta kannusti toimijoita jakamaan omia tarinoitaan ja samalla löytämään uusia merkityksiä niille. Valtaosa Kukkuu Kollektiivin jäsenistä koki oman tarinan jakamisen merkitykselliseksi.

”On ollut ilo olla mukana. Olen saanut postauksistani paljon positiivista palautetta ja yhteisö on lämmin. Olen saanut merkitykselliseltä tuntuvaa tekemistä päiviin, mitä voi tehdä omalta kotisohvalta.”

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kukkuu Kollektiivin jäsenet ovat 18-35-vuotiaita nuoria aikuisia, joilla on halu häivyttää mielenterveyden häiriöihin liittyvää stigmaa, lisätä kokemusäänen kuulumista yhteiskunnassa ja toimia vertaisena. Toimijalähtöisessä mallissa kollektiivin jäsenet saavat itse määritellä osallistumisen tason omien voimavarojen mukaisesti. Jäsenet otetaan tasa-arvoisesti mukaan suunnittelemaan toimintaa, luomaan sisältöjä ja kehittämään uutta. Toimintamallissa työntekijät toimivat pääosin mahdollistajina ja fasilitoijina, jotta kohderyhmän osallisuuden kokemus on mahdollisimman laaja.

Hanke on kerryttänyt asiakasymmärrystä säännöllisillä, toimijoille suunnatuilla palautekyselyillä. Tämän lisäksi työntekijät ovat havainnoinneet tapaamisissa ja keskusteluissa jäsenten toiveita ja ajatuksia kollektiivin toiminnasta. Toiminnasta saatua palautetta on hyödynnetty Kokemus vaikuttaa -hankkeen toiminnoissa, kokemusviestintäkoulutuksissa ja muissa hankkeen luomissa materiaaleissa. 

Ratkaisun perusidea

Valtakunnallisen vertaistukiverkoston ja kokemusviestinnän toimintamallissa kerätään yhteen joukko ihmisiä, joilla on samankaltaista kokemuspohjaa ja -tietoa heitä yhdistävästä aiheesta. Osallistujilla on halu lisätä aiheeseen liittyvää yhteiskunnallista ymmärrystä ja toimia vertaisina muille. Kokemusääntä ja ulospäin suuntautuvaa vertaistukea on mahdollista tarjota esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai muissa viestinnän kanavissa, ja sisäistä vertaistukitoimintaa ryhmä voi toteuttaa esimerkiksi verkon keskustelualustoilla tai etätapaamisten muodossa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Valtakunnallisen ja verkkovälitteisen vertaistukiverkoston sisällyttäminen toimintaan vaatii vähintään yhden työntekijän, joka hallitsee verkkovälitteiset viestintä- ja keskustelukanavat ja pystyy toimimaan verkkovälitteisen ryhmätoiminnan suunnittelijana ja fasilitaattorina. Toimintamalli on mahdollista juurruttaa arjen toimintaa esimerkiksi luomalla siitä täysin uusi osa olemassa olevaa toimintaa tai sisällyttää se valmiina olevaan ryhmään.

Kukkuu Kollektiivin kaltainen valtakunnallinen vertaistukiverkoston toiminta sisältää

  1. sosiaalisen median (esim. Instagram) – ulospäin suuntautuva vertaistuki
  2. yhteisen verkossa toimivan keskustelualustan (esim. Discord) – ryhmän sisäinen vertaistuki
  3. verkkovälitteiset, työntekijän fasilitoimat ja suunnittelemat viikottaiset tapaamiset – ryhmäytyminen ja kokemusviestinnän tukeminen

Toimintaympäristöltä ja työntekijältä nämä vaativat

  1. sosiaalisen median hallitsemisen: Verkoston jäsenet luovat kokemuspohjaisen sisällön, jonka työntekijä julkaisee yhteisellä alustalla. Työntekijän on myös osattava puuttua, jos sisältö on esimerkiksi organisaation arvojen vastaista.
  2. keskustelualustan hallitsemisen: Verkoston jäsenet saavat vapaasti keskustella alustalla, mutta työntekijällä on vastuu seurata keskusteluja ja tarvittaessa puuttua niihin. Keskustelualustan turvallisena pitäminen on koko ryhmän vastuulla, mutta suurin vastuu on työntekijällä.
  3. verkkovälitteisen ryhmätoiminnan hallitsemisen: Työntekijällä on oltava osaaminen ryhmätoiminnan suunnitteluun ja verkossa tapahtuvien, toimivien etätapaamisten fasilitointiin. Tapaamiset ovat hyvä paikka vertaiskeskustelulle, kokemusviestinnän suunnittelulle ja kokemusviestintää tukevalle, luovalle toiminnalle.
Vinkit toimintamallin soveltajille

Kukkuu Kollektiivin kaltainen valtakunnallinen ja verkkovälitteinen vertaistukiverkosto on sovellettavissa monille eri kohderyhmille ja erilaisiin toimintaympäristöihin. Oleellista on löytää joukko, johon kuuluvilla on halu jakaa kokemuksiaan, toimia vertaisena ja lisätä ymmärrystä.

Verkkovälitteisyys vaatii fasilitaattoreilta sekä toimintaan osallistujilta digitaitoja tai vähintään motivaatiota niiden oppimiseen. Verkossa toimimisessa erityisen tärkeää on ymmärrys sisältöjen pysyvyydestä. Tämän vuoksi rajoista keskusteleminen ja omien rajojen hahmottaminen ovat tärkeä osa eettistä verkkovälitteistä toimintaa. Keskustelua rajoista on hyvä käydä ryhmän sisällä niin työntekijävetoisesti kuin vertaiskeskustelujenkin muodossa.

Vertaistukiverkoston rakentamisen aluksi on hyvä luoda verkoston jäsenille verkkovälitteinen keskustelualusta (esim. Discord-palvelin) ja miettiä missä kokemusviestintää eli omien kokemusten jakamista tehdään. Keskustelualusta toimii verkoston jäsenien sisäisen vertaistuen ja keskustelun välineenä ja ulospäin suuntautuvan, yleensä yksisuuntaisen kokemusviestinnän alustana voi toimia esimerkiksi sosiaalinen tai perinteinen media. 

Kokemusviestintää on mahdollista tehdä myös ilman digitaitoja jos kokemusviestinnän alustana toimii perinteinen media. Myös sosiaaliseen mediaan sisällöt voi julkaista joku muu kuin itse kokemusviestijä. Tämä toimintamallin osa onkin sovellettavissa vielä useammille kohderyhmille ja toimintaympäristöihin.

Miksi juuri tämä toimintamalli pitäisi palkita? 
 
Olemme koko hankkeen olemassaolon aikana kokeneet, että tarve Kukkuu Kollektiivin kaltaiselle vertaistukiverkostolle on olemassa. Toimintaa kehittäessä olemme halunneet vastata ajankohtaisiin ilmiöihin ja samalla aidosti pohtia miksi mielenterveyden haasteet ovat pinnalla yhteiskunnassamme. Nuorten aikuisten mielenterveyden haasteet ja pahoinvointi ovat kasvavia trendejä ja samalla sama ikäryhmä käyttää runsaasti sosiaalista mediaa, joten tarve yhteisölliselle ja vertaistukea tarjoavalle toiminnolle on merkittävä, samalla kun palveluihin on haastava päästä ja nuorten aikuisten yksinäisyys ja eriarvoistuminen kasvavat. Uskomme, että sosiaalista mediaa ja verkkovälitteistä vertaistoimintaa voi kehittää myös suuntaan, jossa se aidosti hyödyttää sekä sosiaali- ja nuorisoalan palveluverkostoa että sitä käyttävää nuorta aikuista. 

Miten toimintamallissa näkyy TerveSos -palkinnon tämän vuoden teema: Rohkeat ja raikkaat ilmiölähtöiset ratkaisut tulevaisuuteen?

Verkkovälitteinen ja valtakunnallinen vertaistukiryhmä, joka tarjoaa vertaistukea niin yksisuuntaisesti ulospäin kuin vuorovaikutteisesti ryhmän sisällä on uniikki lisä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntarpeisiin. Toimintamalli sisältää uudenlaisen toimintaympäristön ja -tavan vertaistukitoimintaan, ja se mahdollistaa osallistumisen sijainnista, toimintakyvystä ja voimavaroista riippumatta. Toiminnassamme olemme huomanneet verkossa tapahtuvan vertaiskokemusten jakamisen merkityksen ja sen tuottaman voimaantumisen sekä yksilö- että yhteisötasolla. Verkkovälitteinen toiminta on osa tulevaisuuden vertaistukitoimintaa.

Liitteet
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Hankkeessa on kannustettu nuoria aikuisia jakamaan kokemuksiaan kollektiivimuotoisesti, antamaan vertaistukea ja samalla vahvistamaan omia voimavaroja hankkeen työntekijöiden ja toisten vertaisten tuella. Dialogi on ollut vilkasta ja palautteiden perusteella hanke on onnistunut tarjoamaan vertaistuellista, voimaannuttavaa ja vaikuttavuutta mahdollistavaa toimintaa. Tuomalla esiin yhteiskunnan rakenteissa olevia puutteita, on voitu rakentavasti pohtia esimerkiksi sitä, miten mielenterveyspalveluihin pääsee tai miten niihin suhtaudutaan. Toiminta on tukenut jäsenten kokemusta yhteisöön kuulumisesta ja ollut tukena toipumisen aikana. Kukkuu Kollektiivin toiminta on tarjonnut vertaistukea ja mahdollisuuden olla vertaisena, mutta toiminnassa on myös korostunut toimijuus ja ymmärrys siitä, että jokaisella on vastuu omasta elämästä. 

Vertaistukiverkoston toimintaan on sisältynyt vahvasti resilienssin vahvistaminen ja psykoedukaatio. Vertaistuellinen toiminta ja kokemusten jakaminen kasvattavat tietoisuutta erilaisista mielenterveyden haasteista ja vapaaehtoisena mukana oleminen lisää myös subjektiivista ymmärrystä omasta tilanteesta. Toiminnassa mukana oleva on itse määrittänyt oman toimintakykynsä mukaisesti osallistumisensa vapaaehtoistoimintaan ja osallisuuden kokemus on syntynyt toimijalähtöisestä tekemisestä. Kukkuu Kollektiivin toiminnassa on pystytty todentamaan sen sisälle syntyneet vertaisuuden kokemukset. 

"Kun liityin Kukkuu Kollektiiviin, elämäni oli myrskyisää. Olin pari kuukautta sitten kotiutunut osastolta ja etsin uutta tapaa selvitä haasteitteni kanssa. Erityisen vaikeita olivat illat, jotka vietin usein yksin kotona. Kollektiiviin liittyminen tuli juuri oikeaan hetkeen. Kukkuu Kollektiiviin liittyminen on lisännyt osallisuuttani ja toimintakykyäni. Tunnen olevani osa yhteiskuntaa kokemusvaikuttamisen myötä."