Kulttuurin kutsuvieras -toimintamalli
Kulttuurin kutsuvieras on Turun kaupungin ja Varhan moniammatillisesti kehittämä palvelu neuvolan perheohjauksen asiakasperheille. Sen tavoitteena on tukea vanhemmuutta, vahvistaa vuorovaikutusta ja tuoda iloa perhearkeen kulttuurin keinoin.
Neuvolan perheohjaus on Varsinais-Suomen hyvinvointialueen varhaisen tuen maksutonta palvelua pikkulapsiperheille, joissa on 0–6-vuotiaita lapsia. Pikkulapsiperheillä saattaa olla elämässään eritasoisia murheita, kuten perhearjen ilottomuutta, yksinäisyyttä, väsymystä tai vuorovaikutuksen haasteita.
Kulttuurin kutsuvieras -toiminnan tavoitteena on tukea vanhemmuutta ja tuoda arkeen iloa ja uusia kokemuksia kulttuurin keinoin. Keskeistä toiminnassa on varhainen tuki ja ennaltaehkäisevä ote, joiden avulla pyritään välttämään syvempien palveluiden tarvetta.
Toimintamallissa on kyse kulttuurilähetetoiminnasta. Kohderyhmänä on neuvolan perheohjauksen asiakkaana olevat lapsiperheet, joissa on 0–6- vuotiaita lapsia. Toimintamallissa perheitä ohjataan kulttuurikutsun kautta Turun kaupungin valikoituihin kulttuuritoimintoihin, joilla tiedetään olevan tutkittuja hyvinvointivaikutuksia.
Asiakkaita on osallistettu vaikuttavuuden arvioinnin kautta. Arvioinnin tarkoituksena oli selvittää, millaista asiakasvaikuttavuutta Kulttuurin kutsuvieras -toimintamallilla on ollut. Tavoitteena oli osoittaa arviointitiedon avulla monialaisen toimintamallin vaikutukset ja hyödyt sekä mahdolliset ei-
toivotut vaikutukset. Asiakaskyselyllä kartoitettiin asiakasvaikuttavuutta niin asiakkaiden kokemana kuin perheohjaajien havaitsemana. Asiakaskyselyssä haettiin vastauksia seuraaviin avainkysymyksiin:
- Toiko kulttuuritoiminta iloa tai muutoksia perhearkeen?
- Tukiko toiminta vanhemmuutta (saiko toiminnasta tukea vanhemman väsymykseen ja jaksamiseen, saiko toiminnassa vertaistukea toisilta vanhemmilta ja tukiko toiminta arjen hallintaa ja arkirytmiä?
- Tukiko toiminta vuorovaikutusta (onko yhdessä vietetty aika/ yhdessä tekeminen lisääntynyt ja onko vanhemman helpompi havainnoida ja ymmärtää lapsen tunteita)?
- Tukiko toiminta kulttuurin käyttäjäksi kasvamista?