Kulttuuriohjaajan perehdyttäminen ikäihmisten palveluissa

Toimintamallissa kuvataan kulttuuriohjaajan perehdyttäminen ikäihmisten palveluissa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Toimintamalli on laadittu STM:n Hyvän työn ohjelmaan kuuluneessa työnjakopilotissa, Kulttuurista kultaa- hankkeessa. 

 

 

Toimintaympäristö

Sote-henkilöstön riittävyys ja saatavuus on heikentynyt voimakkaasti viime vuosina koko maassa. Erityisesti henkilöstöpula on koetellut ikäihmisten palveluja, joissa ikääntyneen väestön määrän kasvu aiheuttaa palvelutarpeiden kasvua ja samanaikaisesti henkilöstön eläköityminen kiihtyy.

Yksi henkilöstöpulasta kärsivistä palveluista on ollut ikäihmisten ympärivuorokautinen hoito, jonka henkilöstömitoituksesta säädetään laissa. Vanhuspalvelulakiin sisältyy toistaiseksi vähän käytettyjä mahdollisuuksia henkilöstörakenteen monipuolistamiseen. Vanhuspalvelulain 3 a §:n mukaan iäkkäiden henkilöiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa välittömän asiakastyön henkilöstömitoitukseen voidaan laskea mukaan asiakkaan sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitoon osallistuvat työntekijät, joita voivat olla sote-ammattilaisten lisäksi esimerkiksi kulttuuri- tai taidealan ammattilaiset. 

 Henkilöstön saatavuuden parantamiseksi tarvitaan uudenlaisia ratkaisuja, jotka edistävät henkilöstön palkkaamista, työhyvinvointia sekä työn veto – ja pitovoimaa. Myös Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten palveluissa  on tavoitteena, että henkilökunnan palkkaaminen helpottuu, työn veto- ja pitovoima kasvaa ja yksiköiden henkilöstörakenne monipuolistuu. 

Kulttuuri- ja taidealan koulutettujen työllisyystilanne mahdollistaa alan henkilöstön saatavuuden ikäihmisten palveluihin.  Hyvinvointialueella on nähty tarve kokeilla kulttuuri- ja taidealojen koulutettujen työllistymistä ikäihmisten palveluihin, mikä on kirjattu myös Pohteen kulttuurihyvinvointi-suunnitelmassa yhdeksi tavoitteeksi. Tuomalla kulttuurin ja taiteen osaajat osaksi yksiköiden arkea on mahdollista lisätä ikäihmisten kulttuuristen oikeuksien toteutumista ja hyvinvointia.  Sosiokulttuurisen työn lisääminen ikäihmisten palveluihin parantaa niin ikääntyneiden toimintakykyä kuin henkilöstön työhyvinvointia.  

 

 

 

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hankkeeseen on palkattu projektipäällikkö (TtM) ja kolme kulttuurialan korkeakoulutettua projektisuunnittelijaa. Kulttuurialan projektisuunnittelijat työskentelevät hankkeen kahdessa pilottiyksikössä ikääntyneiden asiakkaiden  toimintakykyä tukevissa tehtävissä kulttuurin ja taiteen keinoin.

Ikäihmisten toimialueelta palvelualuejohtajan työaikaa on varattu hankkeen ohjaamiseen. Lisäksi hankkeella on ohjausryhmä, jossa on jäseniä hyvinvointialueen kehittämisyksiköstä, ikäihmisten palvelujen johdosta ja esihenkilöistä, Oulun kaupungin kulttuurihyvinvoinnin vastaava tuottaja ja ikäihmisten kulttuurikoordinaattori sekä Pohjois-Pohjanmaan liiton kulttuurin erityisasiantuntija.

Hankkeen kehittämistyössä  ja pilotoinneissa on tärkeää hyvä ja tiivis yhteistyö pilottiyksiköiden henkilöstön ja esihenkilöiden kanssa, jotta hankkeen kehittämistyö vastaava käytännön arjen tarpeisiin ja hankkeen tuotokset soveltuvat käytäntöön.

Tavoiteltu muutos

Kulttuurista kultaa - kulttuuri- ja taidealan koulutetut osaksi ikäihmisten palveluja-hankeessa kehitetään työnjakopilottien kokemusten perusteella Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen ikäihmisten palveluihin kulttuurialan koulutettujen palkaamisen malli, jossa kulttuuri- ja taidealan osaajat työskentelevät ikäihmisten palveluissa osana työyhteisöä. Malliin sisältyy kulttuurialan koulutettujen perehdyttämisen toimintamalli ikäihmisten palveluissa. 

Perehdyttämisen toimintamallin tarkoitus on tukea kulttuurikoulutetun työn aloitusta, työn sujuvuutta ja työhön sitoutumista ikäihmisten palveluissa työntekijää itseään, asiakkaita ja työyhteisöä hyödyttävällä tavalla. Kulttuurissa kultaa -hankkeen kaksi pilottia mahdollistavat käytännön työn kannalta keskeisten asioiden kokoamisen perehdyttämisen toimintamalliin.

Toteutussuunnitelma

Toimintamallissa kuvataan kulttuuriohjaajan perehdyttäminen ikäihmisten palveluissa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Toimintamalli perustuu hankkeen kahdesta pilotista saataviin kokemuksiin. 

Pilotointien aikana hankkeessa kootaan perehdyttämisen toimintalliin hankkeessa työskentelevien kulttuurikoulutettujen pilotointiyksiköiden käytännön työssä kohtaamat asiat, joihin kulttuurikoulutetut kokevat tärkeäksi saada perehdytystä ikäihmisten palveluissa. Myös sote-toimintaympäristöstä ja sote-toiminnasta malliin huomioidaan keskeiset asiat, joita kulttuurikoulutetulle on tarpeen perehdyttää, jotta hän voi työskennellä ikäihmisten palveluissa mielekkäästi ja turvallisesti. Koska pilottiyksiköt (asumispalveluyksikkö ja kuntoutusyksikkö) ovat toiminnoiltaan erilaisia, perehdytettäviä asioita kootaan hankkeessa pilotointiyksikkökohtaisesti. Tuolloin voidaan tarvittaessa havaita yksiköiden erilaisia perehdytystarpeita. Lopulliseen perehdyksen toimintamalliin huomioidaan mahdolliset yksikkökohtaiset erot ja yhtäläisyydet perehdytystarpeissa.

Toimintamallissa perehdytyksen tukena toimii hyvinvointialueella käytössä oleva perehdytyksen tarkistuslista, joka sisältää yleisiä perehdytettäviä asioita työsuhteesta ja työnantajasta sekä työyksikössä perehdytettäviä asioita. Hankkeen aikana kootaan pilottien perusteella ikäihmisten palveluissa työskentelevälle kulttuurikoulutetulle kulttuuri- ja taidetoimintaa varten on toiminnan runko.  (Hankeaikana yleisperehdytyksestä osan hoitaa projektipäällikkö ja osa perehdytyksestä tapahtuu ikäihmisten palveluissa.)

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä on ikäihmisten palveluihin perehdytettävä kulttuuriohjaaja ja hänen perehdyttäjänsä. Molemmat osapuolet työskentelevät samassa työyhteisössä ja yhteisten asiakkaiden hyväksi, mutta erilaisella koulutustaustalla. Hyvä perehdytys auttaa kultuuriohjaajaa kiinnyttymään työyhteisön jäseneksi ja tukemaan työllään sen toimintaa sekä edistämään ikääntyneiden toimintakykyä parhaalla mahdollisella tavalla kulttuuri- ja taidetoiminnan keinoin. Kohderyhmänä on siten myös palveluja käyttävät ikäihmiset (ja heidän läheisensä).

Ratkaisun testaaminen

Toimintamallissa kuvataan kulttuurikoulutetun perehdyttäminen ikäihmisten palveluissa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella, Pohteella. Toimintamallissa kulttuurikoulutetut työskentelevät hyvinvointialueella ikäihmisten palveluissa osana työyhteisöä ikäihmisten toimintakykyä tukevissa tehtävissä. Kulttuurikoulutetut edistävät ikäihmisten toimintakykyä kulttuuri- ja taidetoiminnalla, joka limittyy työyhteisössä osaksi ikäihmisten palvelujen päivittäistä toimintaa. Kulttuurialan koulutetun perehdyttämisen toimintamalli on laadittu Kulttuurista kultaa- kulttuuri- ja taidealan koulutetut osaksi ikäihmisten palveluja -hankkeen työnjakopilottien perusteella. Pilotit kuuluivat STM:n Hyvän työn ohjelman rahoittamiin työnjakopilotteihin.

Toimintamalli sisältää kulttuurikoulutetun perehdyttämisen yleisiin asioihin palvelussuhteesta ja työnantajasta sekä työhön opastuksen ikäihmisten palveluissa. Toimintamalli on laadittu STM:n Hyvän työn ohjelman rahoittamassa työnjakopilotissa, Kulttuurista kultaa - kulttuuri- ja taidealankoulutetut osaksi ikäihmisten palveluja hankkeessa. 

Toimintamalli perustuu kahdesta pilotista saatuihin kokemuksiin. Piloteissa kulttuurialan koulutetut henkilöt työskentelivät osana työyhteisöjä iäkkäiden toimintakykyä edistävissä tehtävissä kahdessa erityyppisessä iäkkäiden palveluja tuottavassa palveluyksikössä. He edistivät pilottiyksiköissä ikääntyneiden toimintakykyä ja osallisuutta kulttuuri- ja taidetoiminnalla, joka limittyi työyhteisöissä osaksi ikäihmisten palvelujen /sote-palvelujen päivittäistä toimintaa.

Toimintamallissa on otettu huomioon, että kulttuurialan koulutetuilla ei välttämättä ole sote-alan koulutusta tai aiempaa työkokemusta iäkkäiden parista. Kulttuurikoulutetun perehdytyksessä on huomioon otettava sote-toimintaympäristöstä ja asiakkaiden parissa työskentelemisestä perehdytettävät asiat, jotta kulttuurilan koulutettu voi toimia turvallisesti ja mielekkäästi tehtävässään. Hyvä perehdytys mahdollistaa kulttuurilan koulutetulle asiakkaiden yksilöllisen kohtaamisen sekä sujuvan yhteistyön muiden

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa kuvataan kulttuuriohjaajan perehdyttäminen ikäihmisten palveluissa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella, Pohteella. Toimintamallissa kulttuuriohjaajat työskentelevät hyvinvointialueella ikäihmisten palveluissa ikäihmisten toimintakykyä tukevissa tehtävissä. Kulttuuriohjaajat edistävät ikäihmisten toimintakykyä ja osallisuutta kulttuuri- ja taidetoiminnalla, joka on työyhteisössä osa ikäihmisten palvelujen päivittäistä toimintaa. Toimintamalli on kehitetty hyvinvointialueella STM:n Hyvän työn ohjelman työnjakopilotteihin kuuluneessa Kulttuurista kultaa - kulttuuri- ja taidealan koulutetut osaksi ikäihmisten palveluja -hankkeessa. 

Hankkeen tavoitteena on ollut luoda Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle kulttuuri- ja taidealan koulutettujen palkkaamisen malli, jossa kulttuuri- ja taidealan koulutetut työskentelevät ikäihmisten palveluissa osana työyksikön henkilökuntaa.  Malliin sisältyy kulttuuriohjaajan tehtävänkuvaus ja siihen liittyvät toimivat käytännöt ikäihmisten palveluissa sekä tässä kuvauksessa laadittu kulttuuriohjaajan perehdyttämisen toimintamalli. 

Toimintamalli perustuu hankkeen kahdesta työnjakopilotista saatuihin kokemuksiin. Pilotit toteutettiin ikäihmisten palveluissa (5/2024-10/2024) kahdessa erilaisessa hyvinvointialueen palveluyksikössä: asumispalvelu- ja kuntoutusyksikössä, joissa hankkeeseen palkatut kulttuurikoulutetut työskentelivät osana työyhteisöä ikäihmisten toimintakykyä tukevissa tehtävissä kulttuuri- ja taidetoiminnan keinoin.

Toimintamalli sisältää kulttuuriohjaajan perehdyttämisen organisaation yleisiin asioihin palvelussuhteesta ja työnantajasta sekä työhön opastuksen ikäihmisten palveluissa. Perehdyttämisen tukena toimii hyvinvointialueella kaikkien toimi- ja palvelualueiden käytössä oleva yleisperehdyttämisen tarkistuslista. Siihen on asiakohdittain kirjattu hankkeen pilottien kokemusten perusteella kulttuuriohjaajan perehdyttämisessä huomioon otettavia asioita. Hankkeessa ei haluttu tehdä hyvinvointialueelle kokonaan uutta perehdytyksen työvälinettä, vaan mieluummin hyödyntää organisaatiossa jo olevaa yleisperehdyksen tarkistuslistaa täydentämällä sitä kulttuuriohjaajan perehdytykseen sopivaksi. Tarkistuslistan lisäksi kulttuuriohjaajan perehdytykseen laadittiin pilotointikokemusten perusteella asiakkaiden kulttuuri- ja taidetoimintaan sovellettava ohjelmarunko, jota kulttuurikoulutettu voi käyttää työnsä suunnittelussa ikäihmisten palveluisssa. 

Toimintamallissa on otettu huomioon, että kulttuuriohjaajalla ei välttämättä ole sote-alan koulutusta tai aiempaa työkokemusta iäkkäiden parista. Pilottien aikana on koottu tätä taustaa vasten ikäihmisten palvelujen sote-toimintaympäristöstä ja asiakkaiden parissa työskentelemisestä kulttuuriohjaajalle perehdytettävät asiat. Lähtökohtana toimintamallin kehittämisessä on ollut, että hyvä perehdytys mahdollistaa kulttuurialan koulutustaustaustaiselle kulttuuriohjaajalle ikäihmisten palveluissa mielekkään työn, jossa on mahdollista asiakkaiden yksilöllinen kohtaaminen ja toimintakyvyn tukeminen sekä työyhteisöön kiinnittyminen ja toimiva yhteistyö muun henkilöstön kanssa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Piloteissa koettiin tärkeäksi, että kulttuuriohjaajan perehdyttämiseen on nimetty tietty henkilö/henkilöt ikäihmisten palveluissa. Perehdytyksen tukena toimiva perehdystyksen tarkistuslista mahdollistaa kattavan ja systemaattisen perehdyttämisen. Perehdytyksen kaikissa vaiheissa on otettava huomioon, että kulttuuriohjaajalla ei välttämättä ole sote-alan koulutusta, eikä aiempaa kokemusta ikäihmisten parissa työskentelystä. 

Hankkeessa pohdittiin kulttuuriohjaajan asiakastyön kirjaamiskäytäntöjä ja niihin liittyvää perehdyttämistä ikäihmisten palveluissa. Vaikka kulttuuriohjaajalla ei ole sote-alan koulutusta, on ennen perehdytystä organisaatiossa /palveluyksilössä ratkaistava missä määrin kulttuuriohjaaja kirjaa tietoa kulttuuri- ja taidetoimintaan osallistuvista asiakkaista asiakastietoihin ja mitä tietoja hän voi saada asiakkaasta työtänsä varten. 

Ennen perehdytystä on tarpeen määritellä kulttuuriohjaajan osallistuminen työnsä kannalta tarvittaviin asiakkaiden hoitoa ja kuntoutusta koskeviin palavereihin ja muihin asiakastyön yhteistyömuotoihin. Niissä voi olla työyksikkökohtaisia eroja, mitkä on perehdytyksessä huomioon otettava.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia on pilotoitu ikäihmisten palveluissa kahdessa erilaisessa palveluyksikössä: asumispalveluissa ja kuntoutusyksikössä. Toimintamalli soveltuu hyvin käytettäväksi vastaavissa ikäihmisten palveluissa. Se sopii kulttuuriohjaajan perehdyttämiseen laajemminkin ikäihmisten palveluissa, kun työhön opastus-vaiheessa perehdytyksessä otetaan huomioon kyseisestä toimintaympäristöstä ja työyksiköstä kulttuurikoulutetulle perehdettävät asiat.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kulttuuriohjaajan työskentely ikäihmisten palveluissa onnistuu hankkeen pilotointien perusteella hyvin, kun kulttuuriohjaaja saa työhön tarvittavan perehdytyksen.

Pilototeissa koettiin kulttuuriohjaajan perehdytyksessä tärkeäksi, että perehdytys on suunnitelmallista ja se sisältää tietoa niin työnantajasta ja palvelussuhteesta kuin työyhteisöstä ja asiakkaista. Kulttuuriohjaajan työhön perehtymistä ja perehdyttämistä helpottaa selkeä tehtäkuvaus sekä tehtävien haltuunotto vähitellen. 

Perehdyttämisestä vastaa esihenkilö, joka voi delegoida perehdyttämisen työyhteisön jäsenille. Nimetty perehdyttäjä /nimetyt perehdyttäjät koettiin hankkeen piloteissa tarpeelliseksi. Samoin perehdyttämisen tarkistuslista, joka auttaa perehdytettävää ja perehdyttäjää hahmottamaan perehdytettävät asiat. Perehdyksessä tärkeää on esihenkilön ja muun henkilöstön tuki sekä keskustelumahdollisuus epäselvistä asioista.