Toimintamallissa kuvataan, miten kulttuurisensitiivisyys toteutuu avoimessa kohtaamispaikassa sekä kulttuurisensitiivisenä työotteena että kulttuurisensitiivisenä asiakastyönä. Ensin kuvataan mentalisaation ja kohtaamisen merkitystä kulttuurisensitiivisessä työskentelyssä. Toiseksi kuvataan verkostojen, palveluneuvonnan, joustavuuden ja viestinnän merkitys kulttuurisensitiivisessä asiakastyössä.
- KULTTUURISENSITIIVINEN TYÖOTE
Kulttuurisensitiiviseen työotteen lähtökohtana on työntekijän kyky tunnistaa ja reflektoida omia kulttuurisia arvoja ja normeja. Työntekijän itsetuntemusta ja kykyä tunnistaa ennakko-oletuksia voidaan pitää kulttuurisensitiivisen työn ammatillisena laatutekijänä. Ennen kaikkea olennaista on tarkastella kriittisesti omaa toimintaa ohjaavia stereotypioita.
Satelliitin kulttuurisensitiivisessä työotteessa painotetaan kohtaamisosaamista, mikä pohjautuu mentalisaation teoriaan. Mentalisaatio tarkoittaa kykyä ja halua ajatella, että jokaisella ihmisellä on oma erillinen kokemus ja tunne. Keskeistä on tiedostaa, että toisella henkilöllä voi olla erilainen kokemustausta kuin työntekijänä tai vapaaehtoisena toimivalla. Erityisesti arjen tilanteissa, joissa ihmiset eivät puhu yhteistä kieltä tai he tulevat erilaista kulttuuristaustoista, on tärkeää, että pyrkii näkemään toisen ihmisen ilmikäyttäytymisen taakse ja miettimään myönteisesti, mitä hän mahtaa kokea toimiessaan tai reagoidessaan tietyllä tavalla. Työntekijä on kiinnostunut ihmisestä, eri kulttuureista ja kysyy toimintaan osallistuvalta vanhemmalta ja lapselta heidän omista tavoistaan, arvoistaan ja kulttuuristaan oletusten ja yleistysten sijaan. Ihmisten erilaiset taustat voivat vaikuttaa kommunikaatio- ja osallistumisvalmiuksiin monin eri tavoin.
Arjen vuorovaikutustilanteissa on tärkeää pohtia aktiivisesti toimintatapojen tarkoituksenmukaisuutta toimintaan osallistuvan perheen näkökulmasta ja valmistautua muuttamaan niitä tarvittaessa. Esimerkiksi Satelliitissa ollaan valmiita järjestämään toimintaa myös iltaisin ja viikonloppuisin, jolloin useimmat perheet saadaan paremmin tavoitettua.
Ohjaajat tietävät, että kulttuurisia yhtäläisyyksiä ja erilaisuuksia on olemassa. Hyvä mentalisaatiokyky parantaa todennäköisyyttä tulla ymmärretyksi ja ymmärtää toista ihmistä. Mentalisoivaan kulttuurisensitiiviseen työotteeseen liittyy tarvittaessa epävarmuuden sietäminen, virheiden tunnustaminen ja tunnistaminen sekä anteeksi pyytäminen ja erehdysten korjaaminen.
Mentalisaatiossa tietämisen ja asiantuntijuuden painottaminen ei ole keskeistä. Kohtaamispaikassa asiakas-asiantuntijaroolit jäävät taustalle ja siellä pyritään tietoisesti luomaan välitön ja kiireetön läsnäolo, joka tarkoittaa esimerkiksi kahvittelua, leikkimistä ja juttelua perheiden kanssa. Työntekijöiltä edellytetään hyviä kohtaamistaitoja ja osaamista turvallisen ilmapiirin luomiseksi sekä ymmärrystä siitä, kuinka luottamuksen rakentaminen avaa siltoja perheiden elämäntarinoille ja madaltaa vaikeiden asioiden puheeksi ottoa. Toisaalta vaaditaan myös paljon itsensä johtamisen taitoja.
Aloite kohtaamiseen tulee tarvittaessa ohjaajilta. Kohtaaminen on arvostavaa sekä sanallista että sanatonta vuorovaikutusta niin, että kummallakin osapuolella (ohjaaja ja toimintaan osallistuva perhe) säilyy oikeus oman kulttuurinsa mukaiseen ilmaisuun sekä hyväksytyksi ja kuulluksi tulemiseen.
Vanhempi nähdään yksilönä, jolla on kulttuuritaustan lisäksi omat henkilökohtaiset piirteet. Vanhemmalle valmistaudutaan antamaan tavallista enemmän aikaa etenkin, jos yhteinen kieli on heikko tai vanhempi tuntee huonosti paikallista palvelujärjestelmää. Lisäksi jokaiselle perheelle pyritään antamaan positiivista palautetta omaan vanhemmuuteensa.
Kulttuurisensitiivisessä ympäristössä lapsen kohtaamiseen kiinnitetään erityisesti huomiota. Lapsi toivotetaan jokaisella käynnillä erikseen tervetulleeksi ja hyvästellään perheen lähtiessä. Hänen toiveitaan ja tarpeita havainnoidaan tai kysytään säännöllisesti. Lapsi saa tulla mukaan toimintaan omassa tahdissaan ja osallistua omalla tavallaan toimintaan. Lelulaatikoiden sisällöt ja toimintatuokiohetket kerrotaan myös kuvin. Lapsen kohdalla huomioidaan yhteisen kielen puuttuminen ja lapsen kanssa kommunikoidaan tarvittaessa yksisanaisesti ja esim. osoittaen tavaroita, ilmeiden ja eleiden kuvastaessa tietoisesti lempeyttä ja halua tutustua. Lapsen aloitteisiin tartutaan aktiivisesti. Lapsen kielen kehitystä tuetaan tarvittaessa mm. sanojen nimeämisellä kuvakirjoista, laululeikkien selkokielisyydellä tai tukiviittomalaululeikein. Tunnetaitoleikkejä ja -tuokioita käytetään tukemaan lapsen kasvua ja kehitystä kahden kulttuurin keskellä. Lapset saavat antaa hymynaamapalautetta aina pois lähtiessä.
Ohjaajien mentalisaatiokykyä ylläpidetään ja kehitetään arkisessa työssä, erilaisten keskustelujen ja työryhmien yhteydessä sekä erillisten koulutusten avulla. Koulutuksia kohdennetaan sekä ammattilaisille että vapaaehtoisille. Pohja työotteelle on ammennettu Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vahvuutta Vanhemmuuteen -hankkeessa (STEA 2010-2014). Yhteisten keskustelujen ja yhteiskehittämisen sekä mentalisaatiokoulutuksen ja muiden koulutusten avulla varmistetaan, että ohjaajalta löytyy riittävästi herkkyyttä, teoreettisia tietoja, taitoja ja asenteellisia valmiuksia toimia monikulttuurisessa ympäristössä. Koulutuksia järjestetään tarpeen mukaan eri aihepiireistä kuten eri kulttuurien ja uskontojen tuntemus, kulttuurisesta ymmärryksestä, ajattelutavoista, asenteista, normeista, roolimalleista, toimintatavoista sekä yhteiskunnallisen muutoksen vaikutuksista kulttuurisiin toimintaedellytyksiin. Tieto erilaisista perheistä auttaa yhteistyössä ja tuo varmuutta omaan kulttuurisensitiiviseen työhön.
Läpileikkaavasti kaikessa kohtaamispaikkatoiminnassa: kulttuurisensitiivinen kohtaaminen
- Kunnioita erilaisuutta
- Huomioi toimintaan osallistuvan perheen elämänkokemukset ja vahvuudet
- Pohdi oman kulttuuritaustasi vaikutusta ja merkitystä itsellesi ja asenteisiisi
- Rohkaistu kohtaamaan toimintaan osallistuva vanhempi ja lapsi yksilöinä ennemmin kuin tietyn kulttuurin edustajina
- Ole avoin ja kärsivällinen
- Ole kiinnostunut eri kulttuureista
- Ole joustava
- Käytä selkeää suomen kieltä, kuvia, elekieltä heikosti suomea osaavan toimintaan osallistuvan perheen kanssa
- Ohjaa toimintaan osallistuva perhe saattaen eteenpäin: ota yhteyttä vastaanottavaan palveluun ja kerro tarvittavat lisätiedot perheestä ja heidän tarpeistaan
- Käytä tulkkia tarvittaessa
- KULTTUURISENSITIIVINEN ASIAKASTYÖ
Satelliitissa monimuotoisella perheellä tarkoitetaan kahden kulttuurin perheen ja maahanmuuttajaperheen lisäksi sijaisperhettä, adoptioperhettä, sateenkaariperhettä, lapsettomuutta kohdannutta perhettä tai kaksos- tai kolmosperhettä. Monimuotoisia perheitä on vähintään joka kolmas suomalaisista perheistä. Kulttuurisensitiivinen asiakastyö tarkoittaa herkkyyttä jokaista mukaan tulevaa perhettä kohtaan. Kulttuurisensitiivisessä asiakastyössä, erotuksena sensitiiviseen kohtaamiseen, huomiota kiinnitetään siihen, että eri kulttuuritaustoista tulevien lasten, nuorten ja perheiden avun ja tuen tarpeet otetaan huomioon yksilöllisesti, kuitenkin osana perustoimintaa.
Satelliitin kulttuurisensitiivinen perhekahvilatoiminta (avoin kohtaamispaikka) joustaa erilaisten toimintaan osallistuvien perheiden tarpeisiin, joten erillispalveluita eri kohderyhmille ei tarvita. Yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja vertaisuutta painotetaan ja niiden myötä tartutaan helposti toimintaan osallistuvien perheiden aloitteisiin ja perustetaan esim. kielikerhoja tai vertaisryhmiä. Olennaista myös on, että tarjotaan säännöllistä, toistuvaa ohjelmaa ja perheet kuulevat hyvissä ajoin sisällön (kuukausiohjelma). Esimerkiksi, jos suomen kielen taito on heikko, muuttuvien aukioloaikojen hahmottaminen voi tuntua vaikealta.
Osallistuja huomioidaan kokonaisvaltaisesti. Moni osallistuva perhe voi kokea tarvetta suomen kielen opiskeluun. Kielen oppimista tuetaan kaikessa toiminnassa esim. puhutaan selkeällä suomen kielellä, tilaan on laitettu suomenkielisiä sanoja eri tavaroihin. Satelliitissa kävijöille tarjotaan aloitteellisesti palveluneuvontaa ja annetaan tukea esim. lomakkeiden täyttämiseen ja tarvittavan palvelun ajan varaamiseen. Vanhemmalle voidaan tarjota pitkäaikaista ja suunnitelmallista tukea yhteistyössä esimerkiksi aikuissosiaalityön kanssa. Konsultaatiota voidaan tehdä myös kaupungin Pyydä apua -palvelun tai perhepalvelun kautta. Tulkkivälitteinen työskentely mahdollistetaan yhteistyöverkoston avulla. Kaiken kaikkiaan asiakastyö perustuu moniammatilliseen verkostoon, jossa puolin ja toisin jalkaudutaan tai sitoudutaan ohjaamaan toimintaan osallistuvia perheitä Raisiossa oleviin palveluihin perheen tarpeiden mukaan. Yhteiset tavoitteet ja muu yhteistyö määritellään neljä kertaa vuodessa kokoontuvassa kehittämistyöryhmässä.
Kulttuurisensitiivinen asiakastyö korostuu myös siinä, että toimintaan löydetään, ja se on saavutettavaa, mistä syystä viestintään tulee kiinnittää erityistä huomiota. Erityisesti tällaisessa vapaamuotoisessa avoimen kohtaamispaikan toiminnassa markkinoinnin tulee olla vastavuoroiseen kommunikointiin kutsuvaa, lämmintä, henkilökohtaista ja mukaan ottavaa. Erilaisuus aiheuttaa syrjinnän pelkoa, joten luottamuksen rakentamista pidetään tärkeänä. Sen voi tehdä mm. viestimällä kulttuurisensitiivisesti, että meidän palvelumme on avoinna aivan kaikenlaisille perheille.
Läpileikkaavasti kaikessa kohtaamispaikkatoiminnassa: kulttuurisensitiivinen asiakastyö
- Rohkaistu kohtaamaan toimintaan osallistuva vanhempi ja lapsi yksilöinä ennemmin kuin tietyn kulttuurin edustajina.
- Huomioi yksilölliset tarpeet palveluissa.
- Huomioi lapsi osallistujana.
- Suunnittele toiminta niin, että se joustaa erilaisten toimintaan osallistuvien perheiden tarpeisiin, joten erillispalveluita kaikille kohderyhmille ei tarvita. Olennaista on, että tarjotaan säännöllistä ja toistavaa toimintaa.
- Suhtaudu vanhemmuuteen kaikkia yhdistävänä tekijänä.
- Huolehdi, että kaikki saavat osallistua keskusteluun ja toimintaan.
- Vahvista vuorovaikutusta yhteisissä arkipäivän tilanteissa.
- Luo turvallista ilmapiiriä.
- Ota jokaisen voimavarat käyttöön ja tue osallisuuteen.
- Käytä selkeää suomen kieltä, kuvia, elekieltä heikosti suomea osaavan toimintaan osallistuvan perheen kanssa.
- Ohjaa toimintaan osallistuva perhe saattaen eteenpäin: ota yhteyttä vastaanottavaan palveluun ja kerro tarvittavat lisätiedot perheestä ja heidän tarpeistaan.
- Käytä tulkkia tarvittaessa.