Kehitetään kotihoidon  toimintamalli, jossa asiakas on aktiivinen toimija arjessaan. Kuntoutumista edistävä hoitotyö kotihoidossa on arkikuntoutusta,  jossa hoitaja osallistaa asiakasta asiakkaan asettamien tavoitteiden toteuttamisessa.

Toimintaympäristö

Sosiaali- ja terveysministeriön  laatusuosituksen mukaan (2020-2023) ikääntyneiden osuus väestöstä on kasvussa ja vuonna 2018 oli 65 vuotta täyttäneitä noin 20 prosenttia ja vuonna 2030 voi olla jo noin 26 prosenttia eli 1,5 miljoonaa. Myös iäkkäim­pien 75 ja 85 vuotta täyttäneiden ikäryhmien osuudet väestöstä kasvavat ja kas­vuvauhti on erilainen eri maakuntien kuntien välillä. Marinin hallitusohjelmassa vuosille 2020–2022 on kirjattuna kuntoutuksen kehittäminen lähtökohtana kuntoutuskomitean työ. Tavoitteena ovat saumattomat hoito- ja palvelujärjestelmät ja ihmisen toimintakyvyn parantaminen. Vanhuspalvelulain uudistamisen toisessa vaiheessa ehdotetaan lisättäväksi vanhuspalvelulakiin ja sosiaalihuoltolakiin säännökset, joilla parannetaan kotiin annettavien palvelujen saatavuutta ja laatua. Kotihoidon asiakkaat ovat entistä heikkokuntoisempia ja paljon palvelua tarvitsevien määrän kasvu on jatkuvaa. Palveluiden tarpeen kasvua voidaan hillitä vaikuttamalla ikääntyneiden toimintakykyyn arkikuntoutuksella ja kuntoutumista edistävällä hoitotyöllä. Säännöllisten palvelujen piirissä olevilla iäkkäillä asiakkailla on toimintakyvyn laskuun suuri riski, siksi tarvitaan kuntoutumista ja toimintakykyä ylläpitävää toimintaa arjessa. Ikääntyneiden arkikuntoutuksen on havaittu lisäävän kuntoutujien laatupainotettuja elinvuosia sekä tukevan ikääntyneen omatoimisuutta arjessa. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Ikääntyneen väestön määrä Keski-Pohjanmaalla kasvaa kuten muuallakin Suomessa ja Euroopassa. Ikääntymisen myötä hoivan tarve kasvaa ja paine ympärivuorokautisen hoivan lisäämiseen kasvaa. Ympärivuorokautisen hoiva on talouden kestävyyden ja sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusten näkökulmasta kallis vaihtoehto. Sotekustannusten kulukasvun hillitsemiseksi kotiin vietävien palveluiden kehittäminen niin, että ikääntyneet voivat asua mahdollisimman toimintakykyisinä mahdollisimman pitkään kotona, on välttämätöntä sekä talouden, että ikääntyneiden elämänlaadun näkökulmasta. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Ikääntyneet haluavat yleensä asua kotonaan mahdollisimman pitkään ja hyvä arjen toimintakyky mahdollistaa tämän. Perinteinen käsitys kotihoidosta on, että asiakas on passiivinen vastaanottaja ja hoitaja palvelee. Jotta kotona asuminen mahdollisimman pitkään olisi mahdollista, tarvitaan hoitokulttuurin muutosta palvelevasta osallistavaan ja tavoitteelliseen toimintaan yhdessä asiakkaan kanssa. Organisaation ja koko yhteiskunnan näkökulmasta kotiin vietävien palveluiden kehittäminen on välttämätöntä, jotta voidaan turvata resurssit myös tulevaisuudessa ikääntyneiden palveluissa. Kuntoutumista edistävällä hoitotyöllä voidaan saavuttaa myös kustannussäästöjä kotihoidossa.

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Anne Tunkkari: Kliininen asiantuntija, Kuntouttavan kotihoidon  toimintamallin kehittäjä ja jalkauttaja

Sari Kallinen: palvelualuejohtaja kotihoito, Soite 2.0 Kotiin vietävien palveluiden kehittämisen koordinointi

Soite kotihoito henkilöstö: uuden hoitokulttuurin omaksuminen ja sen mukaisesti toimiminen hoitotyössä

Soite kotihoito esihenkilöt: uuden hoitokulttuurin toteutumisen seuranta ja henkilöstön tukeminen

Henkilöstöä innostetaan uuden toimintakulttuurin omaksumiseen koulutuksen ja ohjauksen keinoin. Toimintakulttuurin uudistamiselle on tehty hyvää pohjatyötä myös Kaste-hankkeessa.

Tavoiteltu muutos

Kotihoidon henkilöstön hoitotyö on asiakasta osallistavaa, tavoitteellista ja asiakkaan arkikuntoutumista edistävää. Arkikuntoutumista edistävä hoitotyö näkyy sekä hoitotyön suunnittelussa, päivittäisessä hoitotyön toiminnassa sekä hoitotyön kirjaamisessa. Asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmien on oltava tavoitteellisia, asiakaslähtöisiä, kattavia ja ajantasaisia ja niitä on seurattava ja arvioitava/mitattava säännöllisesti.

Liitteet
Muutoksen mittaaminen

Onko  kotihoidon asiakkaiden  hoito-, palvelu-, ja kuntoutumissuunnitelmat ajantasaiset?

Onko hoito-, palvelu-, ja kuntoutumissuunnitelma tehty yhdessä asiakkaan ja/tai omaisen/läheisen  kanssa ja onko siihen kirjattu asiakkaan omat tavoitteet hoidolle?

Näkyykö arkikuntoutumista edistävä hoitotyö suunnitelmassa ja kirjaamisessa?

Tehtyjen kotihoidon määräaikaisten kuntoutumissuunnitelmien määrän seuraaminen

Tulokset: RAI mittaristo; laitoshoitoon joutumisen uhka, kuntoutumispotentiaali, kohentunut toimintakyky, ulkoilu ja aktiivisuuden määrä. Lisäksi käytetään täydentäviä mittareita arkikuntoutumistulosten mittaamiseen (Bergin tasapainomittari, SPPB, GDS15)

Liitteet
Toteutussuunnitelma

Lähtötilanteen kartoituksen perusteella tarvitaan henkilöstön koulutusta:

1. Hoito- ja kuntoutumissuunnitelmien laatiminen asiakaslähtöisesti ja asiakasta osallistaen

2. Hoitotyön dokumentointi; kuntoutumista edistävän hoitotyön näkyminen dokumentoinnissa

3. Koulutusta kuntouttavasta kotihoidosta koko henkilöstölle

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmä  on Soiten säännöllisen kotihoidon asiakkaat, jotka ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä. Kotihoidon asiakkailla on erilaisia toimintakyvyn vajeita (fyysiset, psyykkiset, kognitiiviset, sosiaaliset), minkä vuoksi he tarvitsevat kotihoitoa. Lähtötilanne on kartoitettu siten, että Anne Tunkkari on ollut henkilöstön mukana asiakaskäynneillä jokaisella Soiten kotihoidon alueella ja havainnoinut hoitajien työskentelyä, asiakkaiden toimintakykyä sekä sitä, miten hoitaja tunnistaa asiakkaan voimavarat sekä  laitoshoitoon joutumisen riskissä olevat asiakkaat. Hoitotyön havainnointivaiheen jälkeen Tunkkari vertasi hoitotyön suunnitelmien ja kirjaamisen yhteyttä päivittäiseen hoitotyöhön. Lähtötilanteen kartoitus toteutui ajalla 15.5-2019-31.3.2020 Soite 2.0-hankkeen aikana.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Luomme oman kotihoidon arkikuntoutumisen toimintamallin hyödyntäen arkikuntoutuksesta saatavissa olevaa tutkittua tietoa.

Liitteet
Ideointi

Prosessin ensimmäinen vaihe lähti liikkeelle kotihoidon asiakastyön havainnoinnista. Havainnoinnin kohteena oli kuntoutumista edistävän hoitotyön toteutuminen huomioiden erityisesti muistisairaat, apuvälineiden käyttö, moniammatillinen yhteistyö kuntoutuksen ammattilaisten kanssa, asiakkaiden kivunhoito, ravitsemus sekä hoito-/kuntoutumis-suunnitelmien tavoitteellisuus, ajantasaisuus sekä asiakkaan osallisuus ja itsemääräämisoikeuden toteutuminen. Havannoista annettiin palaute kaikille kotihoidon alueiden työntekijöille ja esihenkilöille.

Havaintojen perusteella kehittämishaasteiksi nousivat kuntoutumista edistävän hoitotyön toteutuminen, hoito- ja kuntoutumis/palvelusuunnitelmien laatiminen asiakaslähtöisesti, jolloin asiakas itse osallistuu asettamalla omat tavoitteet yhdessä ammattihenkilön kanssa sekä hoitotyön prosessin hallinta.

Prosessin toinen vaihe rakentui ensimmäisessä vaiheessa tehtyjen havaintojen pohjalle. Havainnoista nousee varsinaiset kehittämistarpeet ja tehtävät toimenpiteet. Koulutusta kotihoidon henkilöstölle järjestettiin seuraavasti:

1. Hoito- ja kuntoutumissuunnitelmat, asiakkaan osallisuus/itsemääräämisoikeuden toteutuminen, hoitotyön prosessin hallinta/osaaminen ja kuntotumista edistävän hoitotyön sanaston käyttöönotto kirjaamisessa (kuntoutumista edistävän hoitotyön näkyminen dokumentoinnissa). Tämä toteutui vieriopetuksena jokaiselle työntekijälle henkilökohtaisesti.

2. Rai-arviointien hyödyntäminen hoidon suunnittelussa ja arvioinnissa

3. Arkikuntoutuksen käsitteen avaaminen hoitohenkilöstölle (laaja-alaisuus, arjen toiminnot) erityisesti muistiasiakkaat, heidän voimavaransa ja heidän kuntoutuminen arjessa

4. Koulutusta arkikuntoutuksesta, sen eri osa-alueista sekä kuntoutumista edistävän hoitotyön toteutuksesta ja hoitotyön kirjaamisesta

Prosessin kolmannessa vaiheessa arvioidaan tehtyjen kehittämistoimien vaikutus kotihoidon kuntouttavan hoitotyön toteutumiseen. Toteutus tapahtui osittain prosessin toisen vaiheen rinnalla:

  • tarkistettiin kaikkien kotihoidon alueiden asiakkaiden hoito- ja palvelusuunnitelmat sekä päivittäinen kirjaaminen. Tästä annettiin esihenkilöille palaute ja suositeltiin toimenpiteet jatkossa. 
  • erillinen määräaikainen kuntoutumissuunnitelma pohja laadittiin asiakastietojärjestelmään ja valittiin mittarit, joita käytetään kuntoutumisjaksolla RAI:n rinnalla, SPPB, Bergin tasapainotesti sekä GDS-15, 

Henkilöstön täydennyskoulutusta arkikuntoutuksesta on laadittu koulutussuunnitelma, joka jatkuu vuoteen 2023 saakka. Tavoitteena on, että jokainen kotihoidon työntekijä osallistuu arkikuntoutumisosaamista edistävään täydennyskoulutukseen ja että Tulevaisuuden Sotekeskus hankkeen päättyessä kuntouttava kotihoito on Soiten kotihoidon toimintaa, jossa arkikuntoutuksen osaamista pidetään yllä jatkuvalla täydennyskoulutuksella.Toiminnan kehittäminen jatkuu Kotiin-hankkeessa 2023.

Kotihoidon kaikkiin yksiköihin valitaan hoitohenkilöstöstä vastuuhenkilöt, jotka koulutetaan erikseen vastuuhenkilötoimintaan ja heidän tehtävänä on jatkossa perehdyttää uudet työntekijät  hoito- ja kuntoutussuunnitelmien tekemiseen. Vastuuhenkilöt seuraavat kuntoutumissuunnitelmien määrää ja raportoivat esihenkilöille.

 

Idean valinta

Havaintojen perusteella kehittämishaasteiksi nousee kuntoutumista edistävän hoitotyön toteutuminen asiakaslähtöisesti:

- hoito- ja kuntoutumissuunnitelmat

-Rai-arviointien hyödyntäminen hoidon suunnittelussa  ja arvioinnissa

- arkikuntoutuksen käsitteen avaaminen hoitohenkilöstölle (laaja-alaisuus, arjen toiminnot) erityisesti muistiasiakkaat

Idean konkretisointi ja visualisointi

Kotihoidon hoitokulttuuri muuttuu palvelevasta asiakkaan kanssa yhdessä työskentelevään (working with).

Osana tulevaisuuden Sotekeskus hanketta Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten kotihoidossa lähdettiin rakentamaan Kuntouttavan kotihoidon toimintamallia ja kehittämistä on jatkettu osana Kotiin-hanketta vuonna 2023.Kehittämistyön tavoitteena on kotihoidon hoitokulttuurin muuttaminen kuntoutumista edistäväksi hoitotyöksi, jossa hoitaja tekee työtä asiakasta osallistaen, asiakkaan kanssa yhdessä toimien sekä asiakkaan itse asettamiin tavoitteisiin pyrkien. Tällä tavoitellaan ikääntyneille kotihoidon asiakkaiden parempaa elämänlaatua sekä lisääntynyttä omatoimisuutta arjessa.

Liitteet
Idean testaus asiakkaalla

 

Henkilöstö kokee saaneensa vahvistusta omaan osaamiseensa ja ymmärrystä siitä, kuinka hyödyntää RAI arviointitietoja hoito- ja palvelusuunnitelman tekemiseen. Henkilöstö kokee hoito- ja palvelusuunnitelmien yhtenäistyneen, joka on helpottanut suunnitelmien luettavuutta. Tätä palautetta on tullut myös SAS-hoitajalta. Päivittäinen kirjaaminen on myös parantunut koulutuksen myötä. Koulutus on ollut haluttua ja uudet työntekijät odottavat myös pääsyä koulutukseen, eli hoitajat kokevat koulutuksen olleen tarpeellinen ja hyödyllinen heille.

Esihenkilöiden mielestä hoito- ja palvelusuunnitelmat ovat asiakaslähtöisempiä ja asiakkaan oma näkökulma tullut paremmin esille. Asiakaslähtöisyys ja asiakkaan itsemääräämisoikeuden toteutuminen on parantunut. Kuntoutumisen näkökulma on tullut paremmin esille hoitotyössä. Esihenkilö saa helpommin käsityksen siitä, millä tasolla arvioinnit ovat ja on helpompi jatkossa seurata hoitosuunnitelmien ja kirjaamisen laatua. Esihenkilö kokee, että voi tarvittaessa auttaa myös työntekijää, jos hänellä on vaikeuksia hoito- ja palvelusuunnitelman toteutuksessa ja arvioinnissa. Kouluttajalta saatu palaute on tuonut tietoa työntekijöiden osaamisesta ja tiedon hyödyntämisestä sekä mahdollisista jatkokoulutuksen tarpeista eri hoitotyön osa-alueilla.

 

Ratkaisun testaaminen

1. vaihe: Kartoitus- ja havainnointi 15.5.2019-31.3.2020

2. vaihe: Henkilöstön opetus ja koulutus kuntoutumista edistävän hoitotyön suunnitteluun ja toteuttamiseen 1.4.2020-

3. vaihe: Arviointi 1.10.2020-31.12.2023

Resurssit: Henkilöstöresurssi Kliininen asiantuntija Anne Tunkkari 100% työpanos, hankerahoitus Tulevaisuuden Sotekeskushanke Soite 2.0 kotiin järjestettävät palvelut (koulutusmääräraha) sekä Soiten kotihoidon koulutusmääräraha kuntouttavan hoitotyön koulutuksiin. Vuonna 2023  kliinisen asiantuntijan työpanos 80% työajalla Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille-hankkeesta ( Kotiin-hanke, Soite).

 

Kokeilun tavoitteet

Osana tulevaisuuden Sotekeskus hanketta Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soiten kotihoidossa lähdettiin rakentamaan Kuntouttavan kotihoidon toimintamallia. Kehittämistyön tavoitteena on kotihoidon hoitokulttuurin muuttaminen kuntoutumista edistäväksi hoitotyöksi, jossa hoitaja tekee työtä asiakasta osallistaen, asiakkaan kanssa yhdessä toimien sekä asiakkaan itse asettamiin tavoitteisiin pyrkien. Toiminnan juurruttamista on jatkettu Kotiin-hankkeessa. Tällä tavoitellaan ikääntyneille kotihoidon asiakkaiden parempaa elämänlaatua sekä lisääntynyttä omatoimisuutta arjessa.

Kokeilussa opittua

Uuden toimintatavan juurtuminen vie aikaa ja vaatii asioiden toistuvaa kertaamista ja  jatkuvaa perehdyttämistä, koska henkilöstö vaihtuu. Vastuuhenkilöiden nimeäminen ja kouluttaminen sekä perehdyttäminen tukee toiminnan jatkuvuutta. On tärkeää, että vastuuhenkilöiden toimenkuvat määritellään ja n e ovat selkeät.

Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa on kysymys arkikuntoutumisen näkökulman ja kuntoutumista edistävän hoitotyön juurruttamisesta kotihoidon asiakastyöhön. Toimintamalli luo hoitotyöstä tavoitteellista ja tuloksellista toimintaa, jossa asiakas on osallisena. . Laki asiakkaan itsemääräämisoikeudesta toteutuu ja tulee näkyväksi.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kaikille työntekijöille on annettu vieriopetuksena opetusta hoito- ja palvelusuunnitelmien tekemiseen kuntoutumisen tukemisen näkökulmasta. Jokaiselle kotihoidon alueelle on valittu vastuuhenkilöt, jotka saavat vielä lisäopetusta hoitosuunnitelmien sekä määräaikaisten kuntoutumissuunnitelmien tekemiseen. Määräaikaisia kuntoutumissuunnitelmia tehdään asiakkaille asiakkaiden tarpeiden mukaan. Kuntoutumisjakson aikana käytetään valittuja mittareita sekä havaintoja mittaamaan kuntoutumisjakson tuloksia. Jatkossa vastuuhenkilöt kouluttavat uudet työntekijät ja avustavat tiimiläisiä hoito- ja kuntoutumissuunnitelmien tekemisessä. Esimiehet valvovat hoito- ja palvelusuunnitelmia auditoimalla kirjaamisen ja suunnitelmien toteutumista ja laatua. Esimies mahdollistaa ajan vastuuhenkilöille toteuttaa suunnitelmien opetusta/ohjausta ja valvontaa. Arkikuntoutumisen osaamista tuetaan jatkuvalla koulutuksella. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hoitohenkilöstö on hyvin heterogeeninen joukko ja tietokoneen käyttö on ollut monelle hyvin haastavaa. Tämä yllätti ja se otettiin huomioon, kun opetusta lähdetään toteuttamaan.

Henkilöstöltä on tullut hyvää palautetta opetuksen toteutuksesta vieriopetuksena. Moni on sanonut, että on ihanaa, kun uskaltaa kysyä ja ei tarvitse pelätä, ettei osaa tehdä ja kokea tulevansa nolatuksi. Opetuksen myötä henkilöstön tietokoneen käyttötaidot ovat kehittyneet ja uskallus tietokoneen kanssa toimimiseen on parantunut.

Toimintamalli on hyvin sovellettavissa eri kohderyhmille ja toimintaympäristöihin. Toimintaa ja sen toteutumista tulee valvoa ja seurata sekä tarvittaessa ohjata oikeaan suuntaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Alkutilanteessa hoito- ja palvelusuunnitelmat kuvasivat lähinnä asiakkaan sen hetkistä toimintakykyä ja hoitotyön prosessia ei ollut, tai se oli hyvin suppea. Hoidon tarve, tavoitteet ja hoitotyön toiminnot olivat epäselviä ja sekaisin. Suunnitelmat eivät olleet asiakaslähtöisiä eikä tavoitteellisia. Asiakkaan osallisuus ei tullut esiin, samoin kuin ei myöskään asiakkaan itsemääräämisoikeus. Hoidon tarpeen määrittely oli haasteellista. Kuntoutumista edistävän hoitotyön osuus ei näkynyt kirjaamisen tasolla hoito- ja palvelusuunnitelmissa.

Hoito- ja palvelusuunnitelmien laatu on parantunut ja lakisääteiset asiat toteutuvat hoito- ja palvelusuunnitelmissa. Hoitosuunnitelmissa toteutuu hoitoyön prosessi ja asiakkaan omat tavoitteet sekä osallisuus hoito- ja palvelusuunnitelman tekemisessä.

Kuntoutumista edistävä hoitotyö näkyy hoitosuunnitelmassa ja päivittäisessä kirjaamisessa.

Positiivista palautetta on tullut mm. SAS-työryhmältä, sijoittajahoitajilta sekä muilta yhteistyötahoilta.