Kuntoutuksen etäpalvelut Etelä-Karjalassa
Avofysioterapian ja kotikuntoutuksen yksilö- ja ryhmämuotoisen etäkuntoutuksen kehittäminen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on antanut vuonna 2015 linjauksen, jonka mukaan etävastaanotot ovat rinnastettavissa tavanomaisiin vastaanottoihin. Etävastaanottoja tarjottaessa on kuitenkin huolellisesti pohdittava, soveltuuko kyseinen palvelu kyseisellä henkilöllä toteutettavaksi etänä. Tarvittaessa on mahdollistettava myös perinteinen vastaanottokäynti. (Sosiaali- ja terveysministeriön linjaus terveydenhuollossa annettavista etäpalveluista 2015.) Etävastaanottojen lisäämisellä pyritään parantamaan palveluiden saatavuutta ja oikea-aikaisuutta Etelä-Karjalan hyvinvointialueella. Etäkuntoutusta on alueella toteutettu COVID-19 –pandemian alussa sekä vuodesta 2019 alkaen kotikuntoutuksen asiakkaille. Kotikuntoutuksen asiakkaille on lainattu tarvittava tablettitietokone. Muu etäkuntoutus on käytännössä loppunut pandemiaan liittyvien rajoitusten poistuessa. Videovälitteisestä etäkuntoutuksesta peritään sama asiakasmaksu kuin lähivastaanotosta tai kotikäynnistä.
Kansainvälisesti etäkuntoutuksen on osoitettu olevan yhtä vaikuttavaa kuin perinteisesti toteutettu fysioterapia. Useampi tutkimus (mm. Suso-Martín ym. 2021, https://doi.org/10.1093/ptj/pzab075 ja Seron ym. 2021, https://doi.org/10.1093/ptj/pzab053) osoittaa sydän- ja keuhkosairauksissa, aivoverenkiertohäiriöissä sekä neurologisissa sairauksissa etäkuntoutuksen olevan yhtä hyvä kuin perinteisesti toteutettu fysioterapia .