Koronaepidemian aikana asukkaiden hyvinvointi on koetuksella. Palveluja on suljettu, liikkuminen ja sosiaalinen kanssakäyminen on vähentynyt kaikilla, mutta erityisesti yli 70-vuotiailla. Mielialan ylläpitämisen tarve on korostunut.
Olemme halunneet koota olemassa olevia hyvinvoinnin edistämisen virtuaalisia palveluja ja poikkeusaikana erityistarpeisiin luotuja uusia virtuaalisia palveluja uudelle www.kuopio.fi/hyvanmielenkioski -sivustolle. Sivulle on koottu kulttuuria, liikuntaa, elämäntapamuutosten tukea, auttavia puhelinnumeroita ym. asukkaiden hyvinvointia vahvistavia tietoja ja linkkejä. Kulttuuri- ja liikuntapalveluja on koottu sillä ajatuksella, että asukkaat voivat itsenäisesti saada linkeistä apua hyvinvoinnin ylläpitoon, tai omaiset tai esim. palvelutalojen ja muiden hoitolaitosten henkilökunta voivat välittää videoiden avulla asukkailleen hyvinvointipalveluja.
Fyysistä kanssakäymistä vältetään kaikin keinoin, joten virtuaaliset palvelut mahdollistavat aktivoinnin ilman ihmisten kohtaamista. Palvelu tukee myös koronan jälkeistä hyvinvoinnin edistämistä, sillä kaupungin resurssit ovat väestöpohjaan nähden laajat. Virtuaalisten palvelujen avulla lisätään asukkaiden yhdenvertaisuutta ja hyvinvointipalvelujen saavutettavuutta. Sivuston avulla palvelut ovat myös muiden kuntien asukkaiden saavutettavissa. Palvelu kokoaa saman katon alle kirjaston, museoiden, musiikkikeskuksen, kansalaistoiminnan palvelujen (liikunnan, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen + yleinen kulttuuritoiminta + asukastoiminta) virtuaalisia palveluja. Sivuille on lisäksi koottu muita laadukkaita linkkejä mm. elintapojen muutoksen tukemiseen.