Kuopion kaupungin Hyvän mielen kioski, virtuaaliset hyvinvoinnin edistämisen palvelut

Hyvinvoinnin edistämisen palvelualue haluaa varmistaa asukkaiden hyvinvoinnin tukemisen myös ja erityisesti poikkeusaikana. Tätä tarkoitusta varten on luoto uusia virtuaalisia palvelu kaupungin verkkosivuille perustetulle Hyvän mielen kioskille

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Kuopion kaupungin Hyvän mielen kioski, virtuaaliset hyvinvoinnin edistämisen palvelut
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hyvinvoinnin edistämisen palvelualue haluaa varmistaa asukkaiden hyvinvoinnin tukemisen myös ja erityisesti poikkeusaikana. Tätä tarkoitusta varten on luoto uusia virtuaalisia palvelu kaupungin verkkosivuille perustetulle Hyvän mielen kioskille

Toteutuspaikka
Kuopion kaupungin virtuaaliset hyvinvoinnin edistämisen palvelut
Paikkakunta tai maakunta
Kuopio
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Tietoa muualla

Tekijä

Eero Ylinentalo

Luotu

04.05.2020

Viimeksi muokattu

04.05.2020
Ratkaisun perusidea **

Koronaepidemian aikana asukkaiden hyvinvointi on koetuksella. Palveluja on suljettu, liikkuminen ja sosiaalinen kanssakäyminen on vähentynyt kaikilla, mutta erityisesti yli 70-vuotiailla. Mielialan ylläpitämisen tarve on korostunut.

Olemme halunneet koota olemassa olevia hyvinvoinnin edistämisen virtuaalisia palveluja ja poikkeusaikana erityistarpeisiin luotuja uusia virtuaalisia palveluja uudelle www.kuopio.fi/hyvanmielenkioski -sivustolle. Sivulle on koottu kulttuuria, liikuntaa, elämäntapamuutosten tukea, auttavia puhelinnumeroita ym. asukkaiden hyvinvointia vahvistavia tietoja ja linkkejä. Kulttuuri- ja liikuntapalveluja on koottu sillä ajatuksella, että asukkaat voivat itsenäisesti saada linkeistä apua hyvinvoinnin ylläpitoon, tai omaiset tai esim. palvelutalojen ja muiden hoitolaitosten henkilökunta voivat välittää videoiden avulla asukkailleen hyvinvointipalveluja.

Fyysistä kanssakäymistä vältetään kaikin keinoin, joten virtuaaliset palvelut mahdollistavat aktivoinnin ilman ihmisten kohtaamista. Palvelu tukee myös koronan jälkeistä hyvinvoinnin edistämistä, sillä kaupungin resurssit ovat väestöpohjaan nähden laajat. Virtuaalisten palvelujen avulla lisätään asukkaiden yhdenvertaisuutta ja hyvinvointipalvelujen saavutettavuutta. Sivuston avulla palvelut ovat myös muiden kuntien asukkaiden saavutettavissa. Palvelu kokoaa saman katon alle kirjaston, museoiden, musiikkikeskuksen, kansalaistoiminnan palvelujen (liikunnan, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen + yleinen kulttuuritoiminta + asukastoiminta) virtuaalisia palveluja. Sivuille on lisäksi koottu muita laadukkaita linkkejä mm. elintapojen muutoksen tukemiseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Lisäresursseja ei ole tarvittu virtuaalisen hyvinvointikioskin perustamiseen juurikaan. Videoita on tuotettu omilla resursseilla ja sivuston ylläpitäminen hoidetaan olemassa olevilla resursseilla. Palveluja tuottavat hyvinvoinnin edistämisen palvelualueen asiantuntijat yhteistyössä yhteistyökumppaneiden kanssa (esim. yhteisötaiteilijat, joiden aiemmin sovitut tehtävät ovat peruuntuneet koronan vuoksi).

Kansikuva
Kuvassa tabletti-tietokone

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Aihealueet

Korona Häiriötilanteet ja poikkeusolot Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen

Ilmiöt

Poikkeusolot

Kohderyhmä

Ikäihmiset Lapset ja varhaisnuoret Nuoret Työikäiset