Kymsoten hankkeiden viestintä ja viestinnän tuki
Hankkeiden viestinnän päätavoitteena on ollut viestiä säännöllisesti hankkeiden etenemisestä ja tuloksista keskeisimmille sidosryhmille. Viestinnän avulla myös osallistetaan hanketyöntekijöitä ja eri sidosryhmiä sekä pidetään mediaa ja päättäjiä ajan tasalla hankkeen uutisista.
Taustaa
Kymenlaakson sote-uudistuksen hankkeilla tuetaan sote-palvelujen tuottamista, järjestämistä ja uudistamista. Hankkeiden lähtökohtana on ollut kansallinen sote-uudistus sekä Kymsoten tarpeet ja lähtökohdat palvelujen ja asiakaslähtöisyyden parantamiseksi. Hankkeiden tavoitteena on luoda Kymenlaakson hyvinvointialueelle valmiuksia kehittää digitaalisia palveluita, parantaa asiakasohjausta ja kehittää tiedolla johtamista. Lisäksi vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden yhteistyötä. Kymsoten viestinnän periaatteista on johdettu myös hankkeiden viestinnän periaatteet.
Viestinnän tavoitteet
Viestinnän päätavoitteena on ollut viestiä säännöllisesti hankkeiden etenemisestä ja tuloksista keskeisimmille sidosryhmille. Viestinnän avulla osallistetaan hanketyöntekijöitä ja eri sidosryhmiä tuottamaan sisältöä hankkeesta. Hankeviestintää tukee hankehallinnoinnin organisointi ”Big Room” -toiminnan mukaisesti. Big Roomin tarkoituksena on rakentaa yhteistä kehittämisen tilannekuvaa ja edistää kehittäjien ja sidosryhmien viestintää. Tavoitteena on kertoa hankkeen toteutumisesta, kuvata suurimpia kehityskohteita ja viestiä uusista palvelumuodoista ja niiden käyttöönotosta. Hankkeiden viestintää on kehitetty hanketyöntekijöiden kanssa säännöllisissä Viestinnän Bigroomeissa noin kerran kuukaudessa.