KYPS-info - Kokemusasiantuntijat osana sairaala-infoa
Miten voisimme vahvistaa toivoa ja motivaatiota mt-potilaan hoitoprosessin alkuvaiheessa? Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden yhteiskehittämis-prosessissa syntyi toimintamalli, jossa kokemusasiantuntijat ovat osana sairaala-infoa toivon ja motivaation "lähettiläinä".
Uusien organisaatioiden käynnistymisvaiheessa, kuten Kymsotessakin, eivät toimintatavat ja -mallit ymmärrettävästi ole “valmiita” ja niitä pyritäänkin jatkuvasti kehittämään. Kymesoten mielenterveys- ja päihde-poliklinikoiden toiminnassa oli pohdittu, että miten potilaat sitoutusivat ja motivoituisivat paremmin hoitosuhteeseensa ja tätä kautta esim. käyttämättä jääneet hoitoajat vähenisvät.
Kymsoten Miepä-polien ja LOV ME-hankkeen kanssa joulukuussa 2020 käynnistetyn kehittämisyhteistyön lähtökohtana oli löytää ideoida ja löytää ratkaisuja ed. mainittuun haasteeseen. Sielläkin, niin kuin yleisesti ottaen monissa sote-palveluissa, on haasteina että palvelut ja asiakkaiden/potilaiden tarpeet eivät aina kohtaa. Tätä haastetta lähdettiin tarkastelemaan mm. kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisen näkökulmasta.
Tähänkin kehittämisprosessiin osallistuivat tiiviisti mielenterveys- ja päihdeongelmia kohdanneita henkilöitä ja/tai heidän läheisiään eli kokemusasiantuntijoita. Kehittämistyö perustui olennaisesti heidän kokemuksiin ja näkemyksiin.
Kehittämistyössä asiakasymmärrystä kerrytettiin mm. eri kokemuksista kohtaamiseen liittyen; ammattilaiset ja kokemusasiantuntijat etsivät vastauksia kysymykseen: Miten voisimme mahdollistaa hyvää kohtaamista ja kuulluksi tulemista? Voiko kuulluksi tuleminen ja hyvä kohtaaminen vahvistaa potilaan/asiakkaan hoitosuhteeseen kiinnittymistä? Tästä näkökulmasta ja työskentelystä syntyi mm. toimintamalli KYPS-info.
Kokeiluvaiheessa asiakkailta ja ammattilaisilta kerättiin tietoa heihin kohdistuneiden/liittyvien toimintojen vaikutuksista ja toimivuudesta.