Kysy lastensuojelusta -Instagram
Lapset ja nuoret voivat lähettää meille lastensuojeluun liittyviä kysymyksiä nimettömästi. Vastaamme kaikkiin kysymyksiin minuutin mittaisilla videoilla Instagramissa. Kanava on avattu toukokuussa 2019.
Lastensuojelun julkisuuskuva on ongelmallinen ja liian moni lapsi ja nuori jättää pyytämättä apua ongelmiinsa, koska he pelkäävät, että heistä tehdään lastensuojeluilmoitus. Lisäksi liian moni lastensuojelun asiakkaana oleva lapsi ja nuori ei saa riittävästi tietoa omista oikeuksistaan ja lastensuojelun käytännöistä heille helposti lähestyttävällä ja ymmärrettävällä tavalla. Lapsella on kuitenkin yksiselitteinen oikeus olla osallisena omassa asiassaan. Osallisuus ei voi toteutua ilman tietoa.
Kehitetyn palvelun tavoitteena on lisätä tietoa ja monipuolistaa lasten ja nuorten mielikuvia lastensuojelusta. Haluamme myös osoittaa, että heidän kysymyksensä ovat tärkeitä ja kysymisen arvoisia ja siten rohkaista heitä keskustelemaan lastensuojelusta myös lähellä olevien aikuisten kanssa.
Kehitetyn palvelun kohderyhmäksi on valittu 13-17 -vuotiaat lapset ja nuoret. Palvelua on markkinoitu kaikille 13-17 -vuotiaille, jotka käyttävät Instagramia Suomessa.
Hyödynsimme kehittämisessä palvelumuotoilun keinoja. Kehittämisen pohjana on Tubesossu-kokeilu, jonka tiimoilta 2018 osallistuimme Tubecon-tapahtumaan elokuussa 2018. Haastattelimme Tubeconissa yli 70 nuorta. Kysyimme heidän ajatuksiaan siitä, jos sosiaalialan ammattilaiset olisivat aktiivisesti läsnä lasten ja nuorten käyttämillä some-alustoilla.
Keväällä 2019 aloitimme Kysy lastensuojelusta -palvelun kehittämisen. Keräsimme asiakasymmärrystä ja tarkastelimme nuorten käsityksiä lastensuojelusta pitämällä workshopin Tesoman nuorisotilassa Tampereella sekä avaamalla keskusteluja Jodel-alustalla. Lisäksi pidimme Sekasin Discordissa lastensuojeluaiheisen talkshown yhteistyössä Suomen mielenterveysseuran ja Pesäpuu ry:n kanssa. Tämän avulla saimme osviittaa siitä, millaisia kysymyksiä nuorilla on liittyen lastensuojeluun ja saimme ensimmäiset kysymykset vastattaviksi. Tilin ulkoasua ja markkinointia suunnitellessa tapasimme kolme sijaisperheessä asuvaa nuorta, jotka antoivat meille palautetta ja kehittämisehdotuksia. Tarkempi kuvaus kehittämisvaiheesta löytyy hankkeen sivuilta.
Syksyllä 2019 lisäsimme kanavalla olevalle kysymyslomakkeelle mahdollisuuden antaa palautetta palvelusta. Lähes kaikki kysymyksiä jättäneet lapset ja nuoret ovat antaneet palautetta ja vahvistaneet uskoamme siihen, että palvelulla on merkitystä.
Raportti kokeilusta ja sen opeista on koottu hankkeen verkkosivuille.