Lääkerobotti joka pystyy jakamaan tarvittaessa otettavia lääkkeitä - Läkemedelsrobot med vid behovs dispensering (Pohjanmaan TulKOTI)

Hemvårdens klienter testar läkemedelsrobot med vid behovsdispensering. Kotihoidon asikkaat kokeilevat lääkerobottia, jossa annosjärjestelmä jakaa tarvitaessa otettavia lääkkeitä. 

Toimintaympäristö

Väestön ikääntyminen ja sen myötä tapahtuva väestön ikärakenteen muutos on nousemassa yhteiskunnalliseksi ilmiöksi jo lähivuosina, se on myös pakottanut hyvinvointialueet etsimään uusia ratkaisukeinoja resurssien oikein kohdentamiseksi ja työn tehostamiseksi. Hyvinvointialueiden järjestämisvastuulla olevan kotihoidon näkökulmasta tämä tarkoittaa suurimman palvelunkäyttäjäryhmän lisääntymistä ja samaan aikaan työikäisen hoitohenkilökunnan saatavuuden vaikeutumista.

Kansallinen tavoite on, että iäkäs ihminen pystyisi asumaan omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Kun henkilö tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, hänelle järjestetään palvelut joko kotiin tai kodinomaiseen ympäristöön. Pitkäaikaiseen hoitoon turvaudutaan vasta kun siihen on perustellut syyt, eikä kotihoito onnistu. Koska laitoshoitopaikkoja vähennetään, on kotihoitoa kehitettävä vastaamaan vanhusten tarpeita. 

Sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen kuntaliiton Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023: Tavoitteena ikäystävällinen Suomi julkaisun tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut niitä tarvitseville iäkkäille henkilöille. Laatusuositus tukee ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemista ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki 980/2012) toimeenpanoa ja siihen liittyviä uudistuksia ja linjauksia. Laatusuosituksen tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut.Tarkoituksena on tarjota mahdollisuus viettää täysipainoista elämää omassa kodissa ja antaa kunkin yksilöllistä tilannetta ja tarpeita vastaavaa tukea ja hoitoa. Iäkkäiden palveluissa teknologiaa voidaan hyödyntää osana asiakkaiden omahoitoa, omaishoitajien tukea sekä henkilös-tön työtehtäviä. Pohjanmaan hyvinvointialue on ottanut digitaaliset palvelut osaksi ikääntyneiden hoitoa ja hyvinvointia.

________________________________________________________________________________________________________

Befolkningens åldrande och den därav följande förändringen av befolkningens åldersstruktur blir ett samhällsfenomen under de närmaste åren, vilket också har tvingat välfärdsområdena att söka efter nya sätt att fördela resurser och förbättra effektiviteten. För hemvården, som är välfärdsområdenas ansvarsområde, innebär detta en ökning av den största gruppen av tjänsteanvändare och samtidigt en minskning av tillgången på vårdpersonal i arbetsför ålder.

Det nationella målet är att äldre människor ska kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt. När en person behöver vård och stöd tillhandahålls tjänsterna antingen i hemmet eller i en hemliknande miljö. Långtidsvård används endast när det finns goda skäl för det och hemvård inte är ett alternativ. I takt med att institutionella vårdplatser minskar måste hemvården utvecklas för att tillgodose de äldres behov.

Social- och hälsovårdsministeriets samt Kommunförbundets kvalitetsrekommendation för att trygga ett gott åldrande och förbättra tjänsterna 2020-2023: Mot ett åldersvänligt Finland syftar till att möjliggöra ett gott åldrande och tillhandahålla högkvalitativa och effektiva tjänster för behövande äldre personer. Rekommendationen stöder genomförandet av lagen om social- och hälsovårdstjänster för äldre (lagen om tjänster för äldre 980/2012) samt reformer och politikområden i anslutning till den. Syftet med kvalitetsrekommendationen är att möjliggöra ett gott åldrande och högkvalitativa och effektiva tjänster. Målet är att göra det möjligt för människor att leva ett fullvärdigt liv i sitt eget hem och att ge stöd och vård som är lämpligt med tanke på deras individuella situation och behov. Teknologi kan användas inom äldreomsorgen som en del av klienternas egenvård, stöd till vårdgivare och personalens arbete. Österbottens välfärdsområde har integrerat digitala tjänster i vården och omsorgen om äldre personer.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjanmaan hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja alue. Hyvinvointialueen perustamisella pyritään luomaan yhdenvertainen kohtelu ja hoito koko alueen asukkaille. Joissakin osissa aluetta on jo käytössä lääkerobotteja. Nämä robotit on kuitenkin sopeutettu vain asiakkaille joilla on käytössä annosjakelua. Annosjakelu ei ole vielä käytössä kaikissa hyvinvointialueen kunnissa. Pilotoimamme ratkaisu mahdollistaa lääkealan robotiikan käytön myös niissä kunnissa, joissa annosjakelua ei ole otettu käyttöön.

________________________________________________________________________________________________________

Österbottens välfärdsområde är ett stort område med stor geografisk utsträckning. I och med bildandet av välfärdsområdet strävar man efter att skapa likvärdig vård och omsorg för invånarna på hela området. På vissa delar av området finns det redan läkemedelsrobotar i bruk. Dessa robotar är dock endast anpassade till att klienten behöver ha dosdispensering. Dosdispensering finns inte ännu i bruk i alla kommuner i välfärdsområdet. Den lösning vi piloterar möjliggör användandet av läkemedelsrobotik också i de kommuner där man inte tagit dosdispensering i bruk.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pohjanmaalla kotona asuvien ikäihmisten määrä on pienempi kuin muualla Suomessa keskimäärin ja raskaiden palveluiden piirissä olevien määrä keskiarvoa korkeampi. Tavoitteena on hankkeen avulla siirtää raskaampien palvelujen tarvetta myöhemmäksi ja luoda turvalliset olosuhteet kotona asumiselle. Pohjanmaalla ikääntyneiden kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoivan nettokäyttökustannukset (euro/75 vuotta täyttäneet) ovat nousussa ja korkeammat koko maahan verrattuna. Ennaltaehkäisevien palvelujen kehittämiselle on kustannusten hillitsemisenkin kannalta tarvetta.

Tulevaisuuden iäkkäiden kotona asumista tukevien palvelujen kehittämishankkeen avulla on tarkoitus parantaa alueen kotiin annettavien palvelujen laatua yhtenäistämällä toimintamalleja alueellisiksi, ja ottamalla hyvinvointiteknologiaa mukaan kotona asumisen turvaamiseksi.

________________________________________________________________________________________________________

Antalet äldre som bor hemma är i genomsnitt mindre i Österbotten än i andra delar av Finland och antalet som behöver tunga tjänster i genomsnitt större. Syftet är att med hjälp av projektet skjuta fram behovet av tyngre tjänster till en senare tidpunkt och skapa trygga förhållanden för dem som bor hemma. Nettodriftskostnaderna (euro/75 år fylld) för äldres hemvård och omsorg dygnet runt ökar och är högre jämfört med hela landet. En utveckling av förebyggande tjänster är nödvändig också med tanke på strävan att minska kostnaderna.

Syftet är att med hjälp av utvecklingsprojektet Framtidens tjänster som stöder boende hemma för äldre förbättra kvaliteten på den hemservice som erbjuds i regionen genom att skapa regionalt enhetliga verksamhetsmodeller och utnyttja välfärdsteknologi för att trygga möjligheterna att bo hemma. Teknologiska lösningar har redan införts och tack vare de goda resultat man fått kan de tas i användning i hela Österbotten.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hankesuunnitelman mukaisesti rekrytoitiin hankepäällikkö sekä hanketyöntekijät.

Tärkeää on vuorovaikutuksellinen viestintä hankkeen kohderyhmien kanssa, ikääntyneitä voidaan tavoittaa vanhusneuvoston kautta ja kotihoidon henkilöstöä esimerkiksi yhteisten virtuaalikahvien merkeissä. Viestintä on tärkeä osa hanketta, ja sen on tarkoitus seurata hankkeen mukana koko hankkeen ajan.

________________________________________________________________________________________________________

I enlighet med projektplanen rekryteras en projektledare samt projektarbetare.

Interaktiv kommunikation med projektets målgrupper är viktig, äldre personer kan nås genom äldrerådet och hemvårdspersonal genom t.ex. gemensamma virtuella kaffestunder. Kommunikation är en viktig del av projektet och förväntas följa projektet under hela dess livscykel.

Tavoiteltu muutos

Lisätään ikääntyneiden digiosaamista ja sen käyttöä toimintakyvyn, terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. 

Luodaan toimintamalli teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseksi kotona asuville, joille ei ole myönnetty kotihoidon palveluja.

  1. Pidemmän aikavälin vaikutuksia ovat ikääntyneiden raskaampien palvelujen tarpeen siirtyminen, sillä kotona on mahdollista asua pidempään teknologisten apuvälineiden avulla.
  2. Kotihoidon resurssien oikean kohdentumisen ansiosta työn kuormitus tasoittuu ja resurssit riittävät paremmin.

Toimenpiteet:

  • Luodaan toimintamalli, jonka avulla tuetaan kohderyhmän digiosaamista ja tarkoituksenmukaisten digivälineiden käyttöä osana toimintakyvyn, terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä ja asiakkaan omahoitoa.
  • Pilotoidaan asiakaslähtöisesti hyvinvointiteknologiaa esim. sensoriteknologiaa asiakkaan hyvinvoinnin ja kotona asumisen turvallisuuden edistämiseksi asiakaslähtöisesti. Pilotissa käytettävistä teknologiaratkaisuista tehdään erillisiä sopimuksia toimijoiden kanssa hankkeen ajaksi. Mahdollisuus kokeilla jo hyväksi havaittuja käytänteitä koko Pohjanmaan alueella, kuten esim. Alvar palvelu.

____________________________________________________________________________________________________

Man strävar efter att förbättra äldre personers digitala kompetens och dess användning för att främja funktionsförmåga, hälsa och välbefinnande. Detta förverkligas genom att utforma och implementera en verksamhetsmodell för nyttjande av teknologiska lösningar för äldre hemmaboende som inte beviljats hemvårdstjänster. Genom detta förväntar man att behovet av tyngre tjänster på sikt bland äldre hemmaboende minskar. Detta eftersom det blir möjligt att bo hemma längre med hjälp av teknologiska hjälpmedel. Man förväntar sig också att användningen av de teknologiska lösningarna på sikt kommer att balansera arbetsbelastningen och balansera resurserna. 

Detta genomförs genom att skapa en verksamhetsmodell för att stödja målgruppens digitala kompetens och användningen av lämpliga digitala verktyg. Verksamhetsmodellen piloteras sedan och under tiden följs klienternas välbefinnande och säkerhet i hemmet med. 

Muutoksen mittaaminen

Hyvinvointiteknologian käytänteiden toimivuutta voidaan arvioida seuraamalla kuinka paljon teknologiaa on käytössä pilotin aikana verrattuna aikaisempaan. Hyvinvointiteknologian käyttöönottoa ikääntyneiden kotona asumisen tueksi arvioidaan asiakkailta saadulla palautteella. Asiakkailta kysytään heidän subjektiivisia kokemuksia teknologian käytöstä. Kyselyt tehdään pilotin alussa ja lopussa. Seurantaan ja arviointiin otetaan mukaan vanhusneuvostot, kolmannen sektorin toimijat sekä asiakasraadit.

____________________________________________________________________________________________________

För att mäta hur bra tjänsten fungerar genomförs en enkätstudie bland klienter som deltar i piloteringen. Klienterna fyller i en enkät då deltagande i piloteringen inleds och avslutas. Genom enkäten får klienterna berätta om sina subjektiva erfarenheter om tjänsten.  Uppföljning och utvärdering sker i samarbete med äldreråden, aktörer inom den tredje sektorn och klientråden.

Toteutussuunnitelma

Pilottihankkeeseen osallistumisen kriteerit luodaan, RAI-indikaattorit kartoitetaan ja nykyiset lääkehoitoasiakkaat käydään järjestelmällisesti läpi. Ensisijaisiksi testialueiksi valitaan hyvinvointisektorin alueet, joilla lääkehoito on manuaalista. Pilotin alussa edellytetään, että asiakas osaa ruotsia, koska ohjelmisto on saatavilla vain ruotsiksi. Jatkuvien pilottien aikana aloitetaan käännöstyö suomeksi, jotta lopulta tavoitetaan suomenkielinen väestö.

____________________________________________________________________________________________________

Kriterier för deltagande i piloteringen skapas, RAI-indikatorer kartläggs och  befintliga klienter som har medicinbehandling gås systematiskt igenom. Områden inom välfärdsområdet där medicinelning är manuell väljs ut som primära testområden. Vid inledning av piloteringen finns krav att klienten talar svenska, eftersom programvaran endast finns på svenska. Under pågående piloteringar påbörjas översättningsarbete till finska för att småningom kunna nå ut till den finska talande befolkningen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä asiakkaat, jotka ovat hakeneet kotihoitoa mutta jotka eivät täytä kotihoidon kriteereitä. 

Hyvinvointialueella on tarpeen mukaisten tukipalveluiden puuttuessa ollut sopivia asiakkaita jo kotihoidon piirissä, joten hankkeessa on päätetty tehdä tiivistä yhteistyötä kotihoidon kanssa näiden asiakkaiden kartoittamiseksi ja löytämiseksi.  Myös palveluohjauksen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, jotta kotihoidon ulkopuolelle jäävät ikäihmiset pystytään ohjaamaan oikeanlaisiin teknologisten ratkaisujen piiriin. 

____________________________________________________________________________________________________

Målgruppen för piloteringen är äldre hemmaboende som sökt om hemvårdstjänster men inte uppfyller kriterierna. Inom välfärdsområdet har man tidigare beviljat hemvårdstjänster eftersom lämpliga stödtjänster saknats. Detta leder till att en del av klienterna för piloteringen redan finns i hemvården. Under piloteringen av tjänsten hålls ett nära samarbete mellan projektet och hemvården för att kunna hitta dessa klienter. Ett nära samarbete med servicehandledningen upprätthålls också för att kunna styra klienter utanför hemvården till passande teknologiska lösningar. 

Idean valinta

Yksi TulKoti-hankkeemme (Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille 2021-2023) tavoitteista on parantaa ikääntyneiden digitaalista osaamista ja lisätä digitaalisen teknologian käyttöä toimintakyvyn, terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Tavoitteena on mahdollistaa ikääntyneiden ihmisten turvallinen kotona asuminen pidempään ja siirtää kotihoidon tarvetta myöhemmäksi. Uskomme, että jos teknologiset ratkaisut tuodaan varhaisessa vaiheessa ikääntyneiden arkeen, heidän on helpompi omaksua teknologia ja kynnys uskaltaa kokeilla sitä on matalampi. Hankkeemme kohderyhmänä ovat kotona asuvat vanhukset, jotka eivät vielä käytä kotihoitopalveluja. Koska meidän ei kuitenkaan ole mahdollista pilotoida lääkerobottia ilman kotihoidon apua, olemme ottaneet pilottiin mukaan asiakkaita, jotka saavat apua lääkkeiden jakelussa.

Maamme väestörakenteen muuttuessa ja terveydenhuoltoalan henkilöstöpulan vuoksi on tärkeää löytää uusia toimintatapoja ja keinoja vähentää henkilöstöresurssien tarvetta. On tosiasia, että teknologisten ratkaisujen tarve kasvaa lähitulevaisuudessa, ja sujuvan käyttöönoton varmistamiseksi tarvitaan sekä potilaiden että henkilökunnan asenteiden muutosta. Pilotoimalla lääkerobottia, jota ei ole aiemmin testattu Suomessa, saamme mahdollisuuden testata uutta ratkaisua, joka sopii sellaiselle asiakaskunnalle, jolla ei ehkä muuten olisi mahdollisuutta käyttää lääkerobotiikkaa.

________________________________________________________________________________________________________

En målsättning för vårt projekt Framtidens tjänster som stöder boende hemma för äldre 2021-2023 (TulKoti) är att förbättra äldre personers digitala kompetens och öka användandet av digital teknik för att främja funktionsförmågan, hälsan och välbefinnandet. Syftet är att äldre människor ska ha möjlighet att bo tryggt hemma under längre tid och att behovet av hemvårdens tjänster skjuts framåt. Vi tror att om man i ett tidigt skede introducerar teknologiska lösningar i de äldres vardag, är det lättare för dem att ta till sig teknologin och tröskeln för att våga pröva på är lägre. Målgruppen för vårt projekt är hemmaboende äldre som inte ännu använder sig av hemvårdens tjänster. Men eftersom det inte är möjligt för oss att pilotera en läkemedelsrobot utan hjälp av hemvården har vi i denna pilotering haft klienter som har hjälp med medicindelning som deltagare. 

I och med förändringen av befolkningsstrukturen i vårt land och personalbristen inom vården är det viktigt att man hittar nya sätt att arbeta och sätt att minska på behovet av personalresurser. Att behovet av teknologiska lösningar kommer att öka inom en nära framtid är ett faktum och det behövs en attitydförändring både hos vårdtagare och personal för att ibruktagandet av dessa skall gå smidigt. Genom att pilotera en läkemedelsrobot som inte tidigare testats i Finland får vi möjlighet att testa en ny lösning som passar ett klientel som kanske inte annars skulle ha möjlighet att använda sig av läkemedelsrobotik. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Suomessa on jo markkinoilla useita erilaisia lääkerobotteja. Nykyiset lääkerobotit edellyttävät käyttäjältä annosjakelua. Jos käytössä on annosjakelu, tarvittaessa otettavia lääkkeitä ei ole mahdollista saada annospusseihin, joten robotti ei voi niitä annostella. Halusimme testata lääkerobottimallia, joka voi myös annostella lääkkeitä tarpeen mukaan. Kaikki hyvinvointialueemme kunnat eivät ole ottaneet käyttöön annosjakelua, joten päätimme testata Medimi-lääkerobottia kunnassa, jossa kotihoidon asiakkailla ei ole annosjakelua.

________________________________________________________________________________________________________

I Finland finns det redan en del olika läkemedelsrobotar på marknaden. De befintliga läkemedelsrobotarna förutsätter att användaren har dosdispensering. Om man har dosdispensering kan man inte få in vid behov medicinering i dospåsar och således kan läkemedelsroboten inte dela ut dem. Vi ville testa en modell på läkemedelsrobot som kan dela ut också vid behov mediciner. Man har inte heller tagit i bruk dosdispensering i alla kommuner i vårt välfärdsområde, så vi valde att testa Medimi läkemedelsroboten i en kommun där hemvårdens klienter inte har dosdispensering. 

Idean testaus asiakkaalla

Pilotin alussa ei ollut helppoa tietää, minkä tyyppiset osallistujat soveltuisivat parhaiten tämän ratkaisun testaamiseen. Noin kolmen kuukauden pilotoinnin jälkeen osallistujat valittiin uudelleen, ja ne osallistujat, jotka eivät hyötyneet ratkaisusta tai jotka eivät halunneet jatkaa osallistumistaan, poistettiin ja mukaan otettiin uusia asiakkaita.

Kun asiakkaita valitaan lääkeannostelijan käyttöön, voi olla hyödyllistä varmistaa, että asiakkaalla ei ole pitkälle edennyttä muistisairautta. Asiakkaat, jotka tarvitsevat apua vain lääkityksen kanssa, sopivat hyvin lääkkeenjakoautomaatille, koska näiden asiakkaiden kotihoitokäyntejä voidaan vähentää ja siten vapauttaa resursseja muihin asioihin. Tämä ratkaisu voi myös vähentää kotihoidon työkuormitusta, sillä jos asiakkaalla on lääkkeiden annosteluautomaatti, kotihoidon ei tarvitse tehdä käyntejä tarkkoina aikoina, kuten silloin, kun kotihoito vastaa lääkkeiden antamisesta.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I början av piloteringen var det inte lätt att veta vilken typ av deltagare som var mest lämpliga för att testa denna lösning. Då piloteringen pågått i ca 3 månader gjordes ett nytt urval av deltagare och de deltagare som inte hade nytta av lösningen eller inte ville fortsätta sitt deltagande avslutade och nya klienter togs med. 

Då man väljer ut klienter som kan ha läkemedelsautomat kan det vara bra att tänka på att klienten inte har en långt framskriden minnessjukdom. Klienter som enbart behöver hjälp med läkemedelsbehandling lämpar sig bra för att ha läkemedelsautomat, eftersom man då kan minska på hemvårdens besök till dessa klienter och på så sätt frigöra resurser till annat. Man kan också med denna lösning minska på arbetstopparna för hemvården eftersom det i de fall där klienten har en läkemedelsautomat inte krävs att hemvården gör sina besök på exakta tider, som det gör om det är hemvården som skall distribuera läkemedlen till klienten.

Kokeilun tavoitteet

Pilotin tavoitteena on selvittää, voidaanko tämäntyyppistä lääkerobotiikkaa hyödyntää hyvinvointialueella. Toiveena on, että robottia käyttävät asiakkaat tulevat itsenäisemmiksi lääkkeiden saannissa ja että kotihoidon resursseja voidaan jakaa uudelleen. Jos asiakas voi turvallisesti ottaa lääkkeensä itsenäisesti ilman henkilökunnan läsnäoloa ja valvontaa, voidaan kotihoidon työtaakkapiikkejä tasata. Joidenkin asiakkaiden kohdalla myös päivittäisiä kotihoidon käyntejä voidaan vähentää.

________________________________________________________________________________________________________

Målsättningen med vår pilotering är att se om man inom välfärdsområdet kan dra nytta av den här typen av läkemedelsrobotik. Förhoppningen är att de klienter som använder sig av roboten skall bli mera självständiga i sitt intag av läkemedel och att man på så sätt kan omfördela resurserna inom hemvården. Om klienten på ett säkert sätt självständigt kan ta sina läkemedel utan att personal finns på plats och övervakar, kan man jämna ut arbetsbelastningstopparna inom hemvården. Hos vissa klienter kan man också minska på de dagliga besöken av hemvården. 

Kokeilussa opittua

Olemme todenneet, että tämä ratkaisu toimii hyvin joillakin asiakkailla ja toisilla ei lainkaan. Asiakkaiden, joilla on lääkerobotti, on oltava halukkaita ottamaan lääkkeensä, koska robotissa ei ole kameraa, joka näkisi, että asiakas  todella nielee lääkkeet otettuaan ne kupista. Tämä ratkaisu ei siis sovi, jos asiakas on vastahakoinen ottamaan lääkkeensä.

________________________________________________________________________________________________________

Vi har konstaterat att den här lösningen passar bra för en del klienter medan den inte passar alls för andra. Klienterna som har en läkemedelsrobot måste vara villiga att ta sina läkemedel, för det finns ingen kamera i roboten genom vilken man kan se att klienten faktiskt sväljer dem efter att ha tagit dem ur koppen. Denna lösning passar alltså inte om klienten är motvillig till att ta sina mediciner. 

Ratkaisun perusidea

Pohjanmaan hyvinvointialueella pilotoitavassa toimintamallissa testataan lääkerobottia, jota ei ole aiemmin testattu Suomessa. Lääkerobotti eroaa Suomen markkinoilla olevista lääkeroboteista siten, että siinä on annospussien sijaan kasettijärjestelmä, johon lääkkeet annostellaan. Tämä tarkoittaa, että robotti voi annostella myös tarvittaessa otettavia lääkkeitä. Se voi myös muistuttaa ihmisiä voiteista, silmätipoista jne. Lääkkeet annostelee kasetteihin kotihoidon henkilökunta. Etäohjelman avulla annosta on helppo muuttaa tai lääke voidaan lopettaa ilman ylimääräistä kotikäyntiä asiakkaan luona.

________________________________________________________________________________________________________

Verksamhetsmodellen, som piloteras i Österbottens välfärdsområde, innebär test av en läkemedelsrobot som inte tidigare testats i Finland. Denna läkemedelsrobot skiljer sig från de läkemedelsrobotar som finns på den finska marknaden på så sätt att denna i stället för dospåsar har ett system med kassetter i vilka läkemedlen delas. Detta innebär att roboten också kan dela ut vid behovsmediciner. Den kan även påminna om t.ex. salvor, ögondroppar etc.  Läkemedlen delas i kassetterna av hemsjukvårdens personal. Genom ett distansprogram kan man lätt göra dosändringar eller avsluta en medicin utan att behöva göra ett extra hembesök till klienten.

Liitteet
Kuva
Medicinerna delas i kassetter. Lääkkeet jaetaan kasetteihin.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Medimi®Smart-robotti annostelee lääkkeet lääkärin reseptiin perustuvien aikataulujen mukaisesti. Apteekit tai terveydenhuollon ammattilaiset pakkaavat kasetit tableteilla. Kukin kasetti varustetaan yksilöllisellä etiketillä, jonka jälkeen se asetetaan asiakaskohtaisiin laukkuihin kuljetettavaksi hoidon vastaanottajalle. Medimi®Smart avataan koodilla ja kasetit asetetaan annostelijaan. Medimi®Smartissa etiketit skannataan, jotta oikea lääke voidaan annostella oikeana annoksena oikeaan aikaan. Medimi®Smart ilmoittaa puheella, valolla ja äänellä, kun on aika ottaa lääke. Asiakas painaa nappia ja tabletit putoavat kuppiin. Jos asiakas ei ota lääkettään tai tapahtuu virhe, valituille vastaanottajille lähetetään viesti.

Tämän ratkaisun pilotoinnissa meillä ei ollut mahdollisuutta testata ratkaisua, jossa apteekit huolehtivat lääkkeiden jakamisesta kasetteihin, vaan lääkkeiden jakamisesta huolehti kotisairaanhoidon henkilökunta. Osallistujilta (hoitohenkilökunnalta) saamamme palautteen mukaan lääkkeiden jakamiseen kasetteihin kuluu yhtä paljon aikaa kuin tavallisiin dosettiin jakamiseen. Kasettien vieminen kotiin ja niiden vaihtaminen koneeseen vie enemmän aikaa kuin dosetin vieminen kotiin. Koska tällä ratkaisulla voidaan kuitenkin vähentää kotihoidon käyntejä lääkkeiden ottamisen valvomiseksi, se säästää lopulta aikaa. Huonona puolena on se, että ei voida olla varmoja siitä, että asiakas on todella niellyt lääkkeensä, vaan tiedetään vain, että se on otettu laitteesta. Siksi tämä ratkaisu ei sovellu asiakkaille, jotka ovat haluttomia ottamaan lääkkeitä.

Flex-järjestelmän käyttö edellyttää henkilöstön koulutusta. Jos tämä ratkaisu otettaisiin käyttöön pysyvästi, sekä sairaanhoitajat että lähihoitajat olisi koulutettava järjestelmään perusteellisesti.

________________________________________________________________________________________________________

Medimi®Smart roboten dispenserar läkemedel utifrån tidsscheman som baseras på läkarens ordination. Apotek eller vårdpersonal packar kassetter med tabletter. Varje kassett förses med en unik informationsetikett, och placeras sedan i patientspecifika väskor för transport till vårdtagaren. Medimi®Smart öppnas med kod och kassetterna placeras i dispensern. I Medimi®Smart scannas etiketterna för att dispensera rätt medicin i rätt dos i rätt tid. Medimi®Smart talar om med tal, ljus och ljud när det är dags att ta medicinen. Vårdtagarens trycker på en knapp och tabletterna faller ner i en kopp. Om klienten inte tar sin medicin eller fel uppstår skickas ett meddelande till valda mottagare.

I vår pilotering av denna lösning hade vi inte möjlighet att testa lösningen där apoteken sköter medicindelningen i kassetterna, utan det var hemsjukvårdens personal som hade hand om medicindelningen. I feedbacken vi fått från deltagarna (vårdpersonalen) går det åt lika mycket tid att dela medicin i kassetterna som det gör att dela i vanliga dosetter. Att föra hem kassetterna och byta ut dem i maskinen tar mera tid än att föra hem en dosett. Men eftersom man med denna lösning kan minska på hemvårdens besök för övervakning av medicinintag sparas det ändå in tid i slutändan. Det som upplevts som negativt är att man med säkerhet inte kan veta att klienten verkligen svalt sina mediciner, man vet bara att de tagits från apparaten. Därför passar denna lösning inte för klienter som är motsträviga till att ta läkemedel.

För att kunna använda sig av Flex systemet krävs utbildning av personalen. Om denna lösning skulle tas i bruk permanent skulle både sjuksköterskor och närvårdare behöva få en grudlig utbildning i  systemet. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tämä lääkerobotti sopii hyvin täydennykseksi muille Suomen markkinoilla oleville lääkeroboteille. Tapauksissa, joissa asiakkaalla  on paljon lääkitysmuutoksia ja tilauslääkkeitä, tämä on hyvä ratkaisu. Asiakkaalle, joilla ei ole annosjakelua, Medimi sopii myös hyvin.

Tällä hetkellä tässä ratkaisussa käytettyä ohjelmistoa ei ole vielä käännetty suomeksi. Jotta tätä lääkerobottia voitaisiin käyttää Suomessa, on ohjelmisto oltava saatavilla myös suomeksi. Pilottiimme osallistui vain ruotsinkielisiä asiakkaita.

Asiakkaiden valinnassa on otettava huomioon, että 

  • asiakkaalla on hoitotarve joka on liitetty lääkitykseen ja lääkehoitoon
  • asiakkaalla on lääkitys, joka soveltuu lääkerobottiin. Lämpöherkät ja helposti hajoavat tabletit eivät sovi lääkerobottiin.
  • asiakkaalla voi olla tarvittaessa otettavia lääkkeitä
  • asiakkaalla on myönteinen asenne lääkkeiden ottamiseen
  • asiakkaalla on muistiongelmia, mutta hän pystyy noudattamaan robotin ohjeita.

________________________________________________________________________________________________________

Denna läkemedelsrobot passar bra som ett komplement till andra läkemedelsrobotar som finns på finska marknaden. I fall där klienten har mycket medicinändringar och vid behovsläkemedel är detta en bra lösning. För patienter som inte har dosdispensering passar Medimi också bra.

I nuläget har programvaran som man använder sig av i denna lösning ännu inte blivit översatt till finska. För att denna läkemedelsrobot skall kunna tas i bruk i Finland behöver programvaran finnas också på finska. I vår pilotering deltog endast svenskspråkiga klienter.

I valet av klienter behöver man beakta att klienten 

  • har ett hjälpbehov som är kopplat till medicinering och läkemedelsbehandling. 
  • har läkemedelsbehandling som är lämplig för läkemedelrobot. Tabletter som är värmekänsliga och lätt sönderfallande passar inte i läkemedelsroboten. 
  • kan ha vid behovsmedicinering. 
  • har en positiv inställning till att ta sina läkemedel. 
  • har en minnesproblematik men klarar av att följa instruktionerna från roboten. 
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Joillakin lääkitysrobotin kokeiluun osallistuneilla asiakkailla on ollut mahdollista vähentää kotihoitokäyntejä. Joissakin tapauksissa on ollut mahdollista vähentää useista käynneistä päivässä yhteen käyntiin kahden viikon välein. Näissä tapauksissa lääkitysrobotin käytöstä on ollut suurta hyötyä. Yksi asia, joka yllätti meidät, oli se, että lääkkeiden jakaminen kasetteihin kestää niin kauan kuin se kestää. Jokaisessa robottiin laitettavassa kasetissa on oltava viivakoodilla varustettu etiketti, jotta kone voi lukea, mikä lääke kasettiin on jaettu. Näiden etikettien tulostamisessa on ollut paljon ongelmia, mikä on myös osaltaan lisännyt kotisairaanhoidon ajankäyttöä. Pilottihankkeeseen osallistuneiden kotihoidon työntekijöiden haastattelujen tulokset osoittavat, että heidän mielestään tämäntyyppinen lääkerobotti toimisi paremmin, jos apteekit jakaisivat lääkkeet kasetteihin, kuten esimerkiksi Tanskassa tehdään.

________________________________________________________________________________________________________

Hos en del av de klienter som har deltagit i piloteringen av läkemedelsroboten har man kunnat minska på hemvårdens besök. I vissa fall har man kunnat minska från flera besök per dag till ett besök varannan vecka. I dessa fall har man kunnat se en stor nytta med användning av läkemedelsrobot. En sak som var överraskande för oss var att medicindelningen i kassetterna tar så lång tid som det gör. Varje kassett som sätts in i roboten skall ha en etikett med en streckkod påklistrad för att maskinen skall kunna läsa av vilket läkemedel som är delat i kassetten. Det har varit en hel del problem med utskrivningen av dessa etiketter, vilket också har bidragit till ökad tidsåtgång för hemsjukvården. Resultaten av de intervjuer som gjorts med personalen inom hemsjukvården som har deltagit i piloteringen visar på att de anser att denna typ av läkemedelsrobot skulle fungera bättre om apoteken skulle dela läkemedlen i kassetterna, så som man gör t.ex. i Danmark.