Lääkerobotti joka pystyy jakamaan tarvittaessa otettavia lääkkeitä - Läkemedelsrobot med vid behovs dispensering (Pohjanmaan TulKOTI)

Hemvårdens klienter testar läkemedelsrobot med vid behovsdispensering. Kotihoidon asikkaat kokeilevat lääkerobottia, jossa annosjärjestelmä jakaa tarvitaessa otettavia lääkkeitä. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Lääkerobotti joka pystyy jakamaan tarvittaessa otettavia lääkkeitä - Läkemedelsrobot med vid behovs dispensering (Pohjanmaan TulKOTI)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Hemvårdens klienter testar läkemedelsrobot med vid behovsdispensering. Kotihoidon asikkaat kokeilevat lääkerobottia, jossa annosjärjestelmä jakaa tarvitaessa otettavia lääkkeitä. 

Toteutuspaikka
Maalahti, Uusikarlepyy
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

31.07.2023

Viimeksi muokattu

15.02.2024
Ratkaisun perusidea **

Pohjanmaan hyvinvointialueella pilotoitavassa toimintamallissa testataan lääkerobottia, jota ei ole aiemmin testattu Suomessa. Lääkerobotti eroaa Suomen markkinoilla olevista lääkeroboteista siten, että siinä on annospussien sijaan kasettijärjestelmä, johon lääkkeet annostellaan. Tämä tarkoittaa, että robotti voi annostella myös tarvittaessa otettavia lääkkeitä. Se voi myös muistuttaa ihmisiä voiteista, silmätipoista jne. Lääkkeet annostelee kasetteihin kotihoidon henkilökunta. Etäohjelman avulla annosta on helppo muuttaa tai lääke voidaan lopettaa ilman ylimääräistä kotikäyntiä asiakkaan luona.

________________________________________________________________________________________________________

Verksamhetsmodellen, som piloteras i Österbottens välfärdsområde, innebär test av en läkemedelsrobot som inte tidigare testats i Finland. Denna läkemedelsrobot skiljer sig från de läkemedelsrobotar som finns på den finska marknaden på så sätt att denna i stället för dospåsar har ett system med kassetter i vilka läkemedlen delas. Detta innebär att roboten också kan dela ut vid behovsmediciner. Den kan även påminna om t.ex. salvor, ögondroppar etc.  Läkemedlen delas i kassetterna av hemsjukvårdens personal. Genom ett distansprogram kan man lätt göra dosändringar eller avsluta en medicin utan att behöva göra ett extra hembesök till klienten.

Toimintaympäristö **

Väestön ikääntyminen ja sen myötä tapahtuva väestön ikärakenteen muutos on nousemassa yhteiskunnalliseksi ilmiöksi jo lähivuosina, se on myös pakottanut hyvinvointialueet etsimään uusia ratkaisukeinoja resurssien oikein kohdentamiseksi ja työn tehostamiseksi. Hyvinvointialueiden järjestämisvastuulla olevan kotihoidon näkökulmasta tämä tarkoittaa suurimman palvelunkäyttäjäryhmän lisääntymistä ja samaan aikaan työikäisen hoitohenkilökunnan saatavuuden vaikeutumista.

Kansallinen tavoite on, että iäkäs ihminen pystyisi asumaan omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Kun henkilö tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, hänelle järjestetään palvelut joko kotiin tai kodinomaiseen ympäristöön. Pitkäaikaiseen hoitoon turvaudutaan vasta kun siihen on perustellut syyt, eikä kotihoito onnistu. Koska laitoshoitopaikkoja vähennetään, on kotihoitoa kehitettävä vastaamaan vanhusten tarpeita. 

Sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen kuntaliiton Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023: Tavoitteena ikäystävällinen Suomi julkaisun tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut niitä tarvitseville iäkkäille henkilöille. Laatusuositus tukee ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemista ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki 980/2012) toimeenpanoa ja siihen liittyviä uudistuksia ja linjauksia. Laatusuosituksen tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut.Tarkoituksena on tarjota mahdollisuus viettää täysipainoista elämää omassa kodissa ja antaa kunkin yksilöllistä tilannetta ja tarpeita vastaavaa tukea ja hoitoa. Iäkkäiden palveluissa teknologiaa voidaan hyödyntää osana asiakkaiden omahoitoa, omaishoitajien tukea sekä henkilös-tön työtehtäviä. Pohjanmaan hyvinvointialue on ottanut digitaaliset palvelut osaksi ikääntyneiden hoitoa ja hyvinvointia.

________________________________________________________________________________________________________

Befolkningens åldrande och den därav följande förändringen av befolkningens åldersstruktur blir ett samhällsfenomen under de närmaste åren, vilket också har tvingat välfärdsområdena att söka efter nya sätt att fördela resurser och förbättra effektiviteten. För hemvården, som är välfärdsområdenas ansvarsområde, innebär detta en ökning av den största gruppen av tjänsteanvändare och samtidigt en minskning av tillgången på vårdpersonal i arbetsför ålder.

Det nationella målet är att äldre människor ska kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt. När en person behöver vård och stöd tillhandahålls tjänsterna antingen i hemmet eller i en hemliknande miljö. Långtidsvård används endast när det finns goda skäl för det och hemvård inte är ett alternativ. I takt med att institutionella vårdplatser minskar måste hemvården utvecklas för att tillgodose de äldres behov.

Social- och hälsovårdsministeriets samt Kommunförbundets kvalitetsrekommendation för att trygga ett gott åldrande och förbättra tjänsterna 2020-2023: Mot ett åldersvänligt Finland syftar till att möjliggöra ett gott åldrande och tillhandahålla högkvalitativa och effektiva tjänster för behövande äldre personer. Rekommendationen stöder genomförandet av lagen om social- och hälsovårdstjänster för äldre (lagen om tjänster för äldre 980/2012) samt reformer och politikområden i anslutning till den. Syftet med kvalitetsrekommendationen är att möjliggöra ett gott åldrande och högkvalitativa och effektiva tjänster. Målet är att göra det möjligt för människor att leva ett fullvärdigt liv i sitt eget hem och att ge stöd och vård som är lämpligt med tanke på deras individuella situation och behov. Teknologi kan användas inom äldreomsorgen som en del av klienternas egenvård, stöd till vårdgivare och personalens arbete. Österbottens välfärdsområde har integrerat digitala tjänster i vården och omsorgen om äldre personer.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä asiakkaat, jotka ovat hakeneet kotihoitoa mutta jotka eivät täytä kotihoidon kriteereitä. 

Hyvinvointialueella on tarpeen mukaisten tukipalveluiden puuttuessa ollut sopivia asiakkaita jo kotihoidon piirissä, joten hankkeessa on päätetty tehdä tiivistä yhteistyötä kotihoidon kanssa näiden asiakkaiden kartoittamiseksi ja löytämiseksi.  Myös palveluohjauksen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, jotta kotihoidon ulkopuolelle jäävät ikäihmiset pystytään ohjaamaan oikeanlaisiin teknologisten ratkaisujen piiriin. 

____________________________________________________________________________________________________

Målgruppen för piloteringen är äldre hemmaboende som sökt om hemvårdstjänster men inte uppfyller kriterierna. Inom välfärdsområdet har man tidigare beviljat hemvårdstjänster eftersom lämpliga stödtjänster saknats. Detta leder till att en del av klienterna för piloteringen redan finns i hemvården. Under piloteringen av tjänsten hålls ett nära samarbete mellan projektet och hemvården för att kunna hitta dessa klienter. Ett nära samarbete med servicehandledningen upprätthålls också för att kunna styra klienter utanför hemvården till passande teknologiska lösningar. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Medimi®Smart-robotti annostelee lääkkeet lääkärin reseptiin perustuvien aikataulujen mukaisesti. Apteekit tai terveydenhuollon ammattilaiset pakkaavat kasetit tableteilla. Kukin kasetti varustetaan yksilöllisellä etiketillä, jonka jälkeen se asetetaan asiakaskohtaisiin laukkuihin kuljetettavaksi hoidon vastaanottajalle. Medimi®Smart avataan koodilla ja kasetit asetetaan annostelijaan. Medimi®Smartissa etiketit skannataan, jotta oikea lääke voidaan annostella oikeana annoksena oikeaan aikaan. Medimi®Smart ilmoittaa puheella, valolla ja äänellä, kun on aika ottaa lääke. Asiakas painaa nappia ja tabletit putoavat kuppiin. Jos asiakas ei ota lääkettään tai tapahtuu virhe, valituille vastaanottajille lähetetään viesti.

Tämän ratkaisun pilotoinnissa meillä ei ollut mahdollisuutta testata ratkaisua, jossa apteekit huolehtivat lääkkeiden jakamisesta kasetteihin, vaan lääkkeiden jakamisesta huolehti kotisairaanhoidon henkilökunta. Osallistujilta (hoitohenkilökunnalta) saamamme palautteen mukaan lääkkeiden jakamiseen kasetteihin kuluu yhtä paljon aikaa kuin tavallisiin dosettiin jakamiseen. Kasettien vieminen kotiin ja niiden vaihtaminen koneeseen vie enemmän aikaa kuin dosetin vieminen kotiin. Koska tällä ratkaisulla voidaan kuitenkin vähentää kotihoidon käyntejä lääkkeiden ottamisen valvomiseksi, se säästää lopulta aikaa. Huonona puolena on se, että ei voida olla varmoja siitä, että asiakas on todella niellyt lääkkeensä, vaan tiedetään vain, että se on otettu laitteesta. Siksi tämä ratkaisu ei sovellu asiakkaille, jotka ovat haluttomia ottamaan lääkkeitä.

Flex-järjestelmän käyttö edellyttää henkilöstön koulutusta. Jos tämä ratkaisu otettaisiin käyttöön pysyvästi, sekä sairaanhoitajat että lähihoitajat olisi koulutettava järjestelmään perusteellisesti.

________________________________________________________________________________________________________

Medimi®Smart roboten dispenserar läkemedel utifrån tidsscheman som baseras på läkarens ordination. Apotek eller vårdpersonal packar kassetter med tabletter. Varje kassett förses med en unik informationsetikett, och placeras sedan i patientspecifika väskor för transport till vårdtagaren. Medimi®Smart öppnas med kod och kassetterna placeras i dispensern. I Medimi®Smart scannas etiketterna för att dispensera rätt medicin i rätt dos i rätt tid. Medimi®Smart talar om med tal, ljus och ljud när det är dags att ta medicinen. Vårdtagarens trycker på en knapp och tabletterna faller ner i en kopp. Om klienten inte tar sin medicin eller fel uppstår skickas ett meddelande till valda mottagare.

I vår pilotering av denna lösning hade vi inte möjlighet att testa lösningen där apoteken sköter medicindelningen i kassetterna, utan det var hemsjukvårdens personal som hade hand om medicindelningen. I feedbacken vi fått från deltagarna (vårdpersonalen) går det åt lika mycket tid att dela medicin i kassetterna som det gör att dela i vanliga dosetter. Att föra hem kassetterna och byta ut dem i maskinen tar mera tid än att föra hem en dosett. Men eftersom man med denna lösning kan minska på hemvårdens besök för övervakning av medicinintag sparas det ändå in tid i slutändan. Det som upplevts som negativt är att man med säkerhet inte kan veta att klienten verkligen svalt sina mediciner, man vet bara att de tagits från apparaten. Därför passar denna lösning inte för klienter som är motsträviga till att ta läkemedel.

För att kunna använda sig av Flex systemet krävs utbildning av personalen. Om denna lösning skulle tas i bruk permanent skulle både sjuksköterskor och närvårdare behöva få en grudlig utbildning i  systemet. 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Joillakin lääkitysrobotin kokeiluun osallistuneilla asiakkailla on ollut mahdollista vähentää kotihoitokäyntejä. Joissakin tapauksissa on ollut mahdollista vähentää useista käynneistä päivässä yhteen käyntiin kahden viikon välein. Näissä tapauksissa lääkitysrobotin käytöstä on ollut suurta hyötyä. Yksi asia, joka yllätti meidät, oli se, että lääkkeiden jakaminen kasetteihin kestää niin kauan kuin se kestää. Jokaisessa robottiin laitettavassa kasetissa on oltava viivakoodilla varustettu etiketti, jotta kone voi lukea, mikä lääke kasettiin on jaettu. Näiden etikettien tulostamisessa on ollut paljon ongelmia, mikä on myös osaltaan lisännyt kotisairaanhoidon ajankäyttöä. Pilottihankkeeseen osallistuneiden kotihoidon työntekijöiden haastattelujen tulokset osoittavat, että heidän mielestään tämäntyyppinen lääkerobotti toimisi paremmin, jos apteekit jakaisivat lääkkeet kasetteihin, kuten esimerkiksi Tanskassa tehdään.

________________________________________________________________________________________________________

Hos en del av de klienter som har deltagit i piloteringen av läkemedelsroboten har man kunnat minska på hemvårdens besök. I vissa fall har man kunnat minska från flera besök per dag till ett besök varannan vecka. I dessa fall har man kunnat se en stor nytta med användning av läkemedelsrobot. En sak som var överraskande för oss var att medicindelningen i kassetterna tar så lång tid som det gör. Varje kassett som sätts in i roboten skall ha en etikett med en streckkod påklistrad för att maskinen skall kunna läsa av vilket läkemedel som är delat i kassetten. Det har varit en hel del problem med utskrivningen av dessa etiketter, vilket också har bidragit till ökad tidsåtgång för hemsjukvården. Resultaten av de intervjuer som gjorts med personalen inom hemsjukvården som har deltagit i piloteringen visar på att de anser att denna typ av läkemedelsrobot skulle fungera bättre om apoteken skulle dela läkemedlen i kassetterna, så som man gör t.ex. i Danmark.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Tämä lääkerobotti sopii hyvin täydennykseksi muille Suomen markkinoilla oleville lääkeroboteille. Tapauksissa, joissa asiakkaalla  on paljon lääkitysmuutoksia ja tilauslääkkeitä, tämä on hyvä ratkaisu. Asiakkaalle, joilla ei ole annosjakelua, Medimi sopii myös hyvin.

Tällä hetkellä tässä ratkaisussa käytettyä ohjelmistoa ei ole vielä käännetty suomeksi. Jotta tätä lääkerobottia voitaisiin käyttää Suomessa, on ohjelmisto oltava saatavilla myös suomeksi. Pilottiimme osallistui vain ruotsinkielisiä asiakkaita.

Asiakkaiden valinnassa on otettava huomioon, että 

  • asiakkaalla on hoitotarve joka on liitetty lääkitykseen ja lääkehoitoon
  • asiakkaalla on lääkitys, joka soveltuu lääkerobottiin. Lämpöherkät ja helposti hajoavat tabletit eivät sovi lääkerobottiin.
  • asiakkaalla voi olla tarvittaessa otettavia lääkkeitä
  • asiakkaalla on myönteinen asenne lääkkeiden ottamiseen
  • asiakkaalla on muistiongelmia, mutta hän pystyy noudattamaan robotin ohjeita.

________________________________________________________________________________________________________

Denna läkemedelsrobot passar bra som ett komplement till andra läkemedelsrobotar som finns på finska marknaden. I fall där klienten har mycket medicinändringar och vid behovsläkemedel är detta en bra lösning. För patienter som inte har dosdispensering passar Medimi också bra.

I nuläget har programvaran som man använder sig av i denna lösning ännu inte blivit översatt till finska. För att denna läkemedelsrobot skall kunna tas i bruk i Finland behöver programvaran finnas också på finska. I vår pilotering deltog endast svenskspråkiga klienter.

I valet av klienter behöver man beakta att klienten 

  • har ett hjälpbehov som är kopplat till medicinering och läkemedelsbehandling. 
  • har läkemedelsbehandling som är lämplig för läkemedelrobot. Tabletter som är värmekänsliga och lätt sönderfallande passar inte i läkemedelsroboten. 
  • kan ha vid behovsmedicinering. 
  • har en positiv inställning till att ta sina läkemedel. 
  • har en minnesproblematik men klarar av att följa instruktionerna från roboten. 
Kansikuva
lääkerobotti kahvinkeitimen vieressä

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä