Laatuperusteinen tuetun työllistymisen työhönvalmennus osana aikuissosiaalityötä / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P3)
Edistetään aikuissosiaalityön asiakkaiden työllistymistä ja työssä pysymistä työhönvalmentajan tuella. Tarjotaan tukea tarvittaessa myös työllistyneen asiakkaan työnantajalle. Edistetään työllistymisen puheeksi ottoa työikäisten sosiaalipalveluissa.
Oivalla ja ymmärrä
Työllistymisen tukea tarvitsevien työnhakija-asiakkaiden palvelutarjonta ja tuen muodot ovat monenlaisten muutosten edessä. Yksi merkittävistä rakenteellisista muutoksista on se, että TE-palvelut 2024 -uudistuksen myötä julkiset työvoima- ja yrityspalvelut siirretään kunnille 1.1.2025 lähtien. Jotta työnhakija-asiakkaiden työllistymisen ja työkyvyn tuen tarpeisiin pystytään vastaamaan oikea-aikaisesti, työllisyyspalveluiden ja hyvinvointialueiden tulee tehdä tiivistä yhteistyötä työllistymisen tuen palvelupolkujen selkiyttämiseksi ja toimivan asiakasohjauksen varmistamiseksi.
Työllisyyspalveluiden ohella myös hyvinvointialueilla on oma tärkeä roolinsa työkyvyn ja työllistymisen tuen palveluiden järjestämisessä. Osana työkykyohjelman laajentamista hyvinvointialueille rakennetaan työkyvyn tuen palvelukokonaisuuksia, jotta sosiaali- ja terveyspalveluissa tunnistettaisi asiakkaiden työkyvyn tuen tarpeet entistä systemaattisemmin. Hyvinvointialueiden on lain mukaan myös järjestettävä työllistymisen ja työkyvyn tuen palveluina kuntouttavaa työtoimintaa (laki kuntouttavasta työtoiminnasta 189/2001), vammaisten henkilöiden työllistymistä tukevaa toimintaa (SHL 710/1982, 27 d §) ja työtoimintaa (SHL 710/1982, 27 e §) sekä kehitysvammaisille henkilöille suunnattua työtoimintaa ja työhönvalmennusta (laki kehitysvammaisten erityishuollosta 1977/519, 35 §).
Pohteen laatuperusteisen työhönvalmennuksen pilotin työhönvalmentajat ovat työnkuvansa puolesta integroituneet osaksi kohdepaikkakuntien aikuissosiaalityötä. Työhönvalmentajat tekevät tiivistä yhteistyötä aikuissosiaalityön tiimien sosiaaliohjaajien, sosiaalityöntekijöiden sekä kuntouttavan työtoiminnan ohjaajien kanssa. Lisäksi yhteistyötä tehdään TE-palveluiden ja kuntien työllisyysasiantuntijoiden kanssa.
Työikäisten sosiaalipalvelut ovat otollinen toimintaympäristö laatuperusteisen työhönvalmennuksen toteuttamiselle, sillä työllisyyspalvelut ja sosiaalipalvelut työskentelevät jo ennestäänkin yhteisten asiakkaiden parissa esimerkiksi TYP-palvelun ja aktivointisuunnitelmien laatimisen tiimoilta.
Laatuperusteisen työhönvalmennuksen kohderyhmänä ovat Iin ja Ylivieskan aikuissosiaalityön asiakkaat, jotka haluavat työllistyä avoimille työmarkkinoille ja tarvitsevat siihen tiivistä ja pitkäkestoista tukea. Asiakkaat ovat pilotin aikana ohjautuneet työhönvalmennukseen TYP-palvelusta, työllisyyspalveluista, kuntouttavasta työtoiminnasta sekä aikuissosiaalityön muista palveluista. Asiakkaiden ohjautuminen valmennukseen on ollut mahdollista myös kohdepaikkakuntien vammaispalveluista, mutta sieltä ei ole tullut asiakkaita valmennukseen.
Laatuperusteisessa työhönvalmennuksessa korostetaan asiakkaan omaa roolia häntä itseään koskevan tiedon tuottajana ja työllistymistä koskevien tavoitteiden asettajana. Työhönvalmentaja ja asiakas suunnittelevat yhdessä, kuinka usein he tapaavat ja minkä mittaisia tapaamiset ovat. Asiakas määrittelee, minkä verran hän jakaa esimerkiksi fyysistä ja psyykkistä terveydentilaansa koskevia asioita valmennuksen aikana.
Vaikka asiakkaan elämäntilanne ja terveydentila huomioidaan valmennuksen toteutuksessa, valmennustapaamisilla pidetään fokus ennen kaikkea työllistymiseen liittyvissä asioissa. Verkostotyöskentely on olennainen osa työhönvalmentajan työskentelyä. Mikäli asiakkaalla ilmenee valmennuksen aikana uusia tarpeita sosiaali- ja terveyspalveluille, työhönvalmentaja voi ohjata asiakkaan niiden pariin. Tällaisia uusia palvelutarpeita usein tunnistetaan, kun työllistymisen mahdollisuus konkretisoituu, ja sitä myötä psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvät asiat voivat herättää asiakkaassa huolta uudella tavalla. Toisaalta osalla asiakkaista palvelujen tarve voi myös vähentyä, kun työhönvalmennuksen myötä arkeen tulee uusia mielekkäitä tavoitteita, joita kohti edetään itse määritellyssä tahdissa yhdessä työhönvalmentajan kanssa.
Valmennusasiakkaan työllistyessä myös työnantaja nähdään asiakkaana, kenen tarpeisiin työhönvalmentaja pyrkii parhaansa mukaan vastaamaan. Työhönvalmentaja voikin olla tukena esimerkiksi työhaastattelussa, työsopimuksen teossa, perehdytyksessä ja työsuhteen aloitukseen liittyvissä paperitöissä. Työhönvalmentajan tarjoama tuki korostuu silloin, jos työpaikalla tulee eteen haasteita esimerkiksi työnkuvaan, työaikoihin tai työsopimuksen yksityiskohtiin liittyen. Mikäli kaikki sujuu uudessa työssä hyvin, työhönvalmentaja on taustalla ja tavoitettavissa aina tarpeen tullen.