Läheistenilta - nuoret oppilaitoksen läheisyhteistyön keskiössä

Läheistenilta - Nuoret oppilaitoksen läheisyhteistyön keskiössä – toimintamalli edistää nuorten toimijuutta ja osallisuutta  oppilaitosten läheisyhteistyössä, sekä tarjoilee oppilaitoksen ammattilaisille uudenlaisen tavan kohdata opiskelijan läheisiä. 

Toimintaympäristö

Oppivelvollisuuden uudistus, kouluterveyskyselyn tulokset ja vanhempain barometri kertovat yhteiskunnallisista muutoksista, jotka velvoittavat ja haastavat toisen asteen oppilaitokset huolehtimaan aiempaa tiiviimmin opiskelijoiden opiskeluhyvinvoinnista yhteistyössä opiskelijan läheisten kanssa. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Huoli opiskelijoiden poissaoloista ja koulupudokkuudesta, huoltajien kiinnittymättömyys oppilaitosyhteistyöhön, korona-ajan tuottama kokemus- ja oppimisvelka sekä sosiaaliset haasteet. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Taustalla on oppilaitoksissa havaittu tarve tukea opiskelijoiden kiinnittymistä opiskeluympäristöön ja opintoihin, sekä laajentaa ymmärrystä opiskelijan merkittävistä läheisistä ja merkityksellisestä tuesta. Tavoite on lisätä myönteistä vuorovaikutusta opiskelijan, oppilaitoksen ja opiskelijan läheisten välillä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Seitsemän toisen asteen yhteistyöoppilaitosta Etelä-Savossa. 

Tavoiteltu muutos

Myönteinen yhteistyö ja vuorovaikutteiset kohtaamiset opiskelijoiden, oppilaitosten ja opiskelijoiden läheisten välillä lisääntyvät. Opiskelijoiden saama tuki ja ymmärrys elämänvaiheelleen kasvaa. Ennaltaehkäisevää hyvinvointityötä arjessa arvostetaan ja toteutetaan monipuolisin, opiskelijalähtöisin tavoin. 

Muutoksen mittaaminen

Erilaisten nuorilähtöisten läheisten iltojen toteutukset ja osallistujamäärä lisääntyvät. 

Toteutussuunnitelma

Kohtaamme opiskelijoita, kuljetamme mukana huoltajilta kerättyjä toiveita yhteistyöstä, kohtaamme oppilaitosten ammattilaisia ja kehitämme opiskelijoiden kanssa yhdessä prosessina erilaisia läheisten iltoja. Kerromme aktiivisesti muille oppilaitoksille tehdyistä kokeiluista ja tuemme uusien toimintamuotojen juurtumista. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toisen asteen opiskelijoita on kohdattu erilaisin työmenetelmin osana opintoja ja heidän kanssaan on yhdessä pohdittu ja kehitetty läheisten iltojen sisältöjä ja toteutustapoja. Menetelmävalinnoissa on pyritty tasa-arvoisuuteen ja luomaan osallisuuden mahdollisuuksia kaikille. Opiskelijoiden läheisille on tehty kysely ja haastatteluja. Oppilaitosten ja nuorisotyön ammattilaisten kanssa on vaalittu avointa yhteiskehittämisen kulttuuria. 

Ratkaisun perusidea

Työssämme on kehittynyt kolme nuorilähtöistä erilaista läheisteniltaa:

 

1.Koulun kontekstissa tapahtuva, nuorisotyön menetelmiä mukaan sujauttava toiminta ​

Tässä mallissa työskennellään ensin nuorten kanssa: keskustellaan ja työskennellään toiminnallisesti läheisten tuesta opiskeluhyvinvoinnille. Millaisella tuella on merkitystä? Keneltä toivot tukea ja millaista tukea toivot? Mitä toivot läheistesi ymmärtävän tästä elämänvaiheesta? 

Näitä nuorilta saatuja ja kerättyjä viestejä ja toiveita viedään eteenpäin läheisten/kotiväen/vanhempainiltaan. Illassa kannustetaan aikuisia kohti nuorten toiveita ja elämänvaiheen ymmärtämistä sekä vertaistuelliseen jakamiseen keskenään. 

2. Läheisyhteistyön toteutukset oppilaitosten yhteydessä  ​

​Tässä mallissa työskennellään prosessina, esimerkiksi neljässä  vaiheessa. 

Ensimmäinen vaihe - nuorten kanssa läheisteeman käsittelyä toiminnallisesti ja keskustellen. Millaisella tuella on merkitystä? Keneltä toivot tukea ja millaista tukea toivot? Mitä toivot läheistesi ymmärtävän tästä elämänvaiheesta? 

Toinen vaihe - nuorten kanssa läheistenillan ideointi ja suunnittelu. Millaisen illan haluaisitte järjestää? Ketä haluaisitte kutsua? Mikä saisi läheisenne tulemaan paikalle? Miten haluaisitte tutustuttaa läheiset opiskeluarkeenne ja opiskeluympäristöön? Mikä huipentaisi illan? 

Kolmas vaihe - läheisten illan käytännön valmistelut nuorilähtöisesti osana opintoja, mahdollisimman paljon toteutettuna koulupäivän aikana. Nuorilähtöisyys tässä tarkoittaa, että nuoret valitsevat itse toteuttamansa osa-alueet illan valmisteluista.  

Neljäs vaihe - läheisten ilta. Toteutetaan suunnitelmien mukaan, mahdollistaen opiskelijoiden ja läheisten mukava yhteinen ilta. Ilta sisältää mahdollisuuden myönteiseen matalankynnyksen vuorovaikutukseen oppilaitoksen henkilöstön kanssa. 

3. Vapaa-ajalla tapahtuvat läheisyhteistyön toteutukset  ​

”Yhdessä rooleista vapaana”​

Tässä mallissa toteutetaan yhteistä mukavaa tekemistä opiskelijoille läheisineen oppilaitoksen ulkopuolella.  Ideoita aktiviteeteistä kerätään ja kuullaan opiskelijoilta ja heidän läheisiltään. Tarkoituksena on laajentaa nuorten ja läheisten aikuisten yhteisen tekemisen mahdollisuuksia ja mahdollistaa matalankynnyksen kohtaamisia oppilaitoksen ammattilaisten kanssa.

 

 

 

 

 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Kehittämisprosessissa otetaan mukaan yhteistyökumppanit, kuten oppilaitoksen ammattilaiset, oppilaitosnuorisotyö, tutorit, opiskelijakunta tai vastaava, seurakunta ja järjestöt. Runsas tekijöiden joukko antaa opiskelijoille itselleen läheistenillassa mahdollisuuden osallistua ja nauttia yhdessä läheistensä kanssa. Yhteinen tekeminen, hyvät jaetut kokemukset, selkeä tehtävänjako ja sitominen osaksi oppilaitoksen toimintaa juurruttavat mallia alusta pitäen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallit muokkautuvat oppilaitosten itsensä näköiseksi toiminnaksi. Keskeistä on nuorilähtöisyys, myönteinen vuorovaikutus ja osallisuuden mahdollistaminen prosessien kaikissa vaiheissa. Toiminnallisten ja vuorovaikutteisten menetelmien valinnassa on hyvä huomioida osallistujien moninaisuus ja pyrkiä mahdollistamaan yhdenvertainen osallisuus. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Kokemukset ovat olleet pääosin erittäin kannustavia, innostavia ja myönteisiä. Parasta on ollut opiskelijoilta ja heidän läheisiltä saatu myönteinen ja kiitollinen palaute. Oppilaitokset ovat kerryttäneet kokemuksia ja rohkeutta toteuttaa toimintamallien mukaista toimintaa osana läheisyhteistyötä.