Läheisyhteistyö kotihoidossa
Malli kotihoidon asiakkaiden läheisten kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
Helsingin kotihoidossa kohdataan kuukausittain noin 5800 asiakasta. Asiakkaiden läheiset ovat tärkeitä kotihoidon yhteistyökumppaneita.
Helsingin kotihoidossa ei ole ollut vakiintunutta läheisyhteistyön toimintatapaa tai mallia. Erilaisia kokeiluja on tehty, mutta niitä ei ole otettu kaikkialla käyttöön. Läheisille ei ole tehty tyytyväisyyskyselyjä, joten heidän toiveistaan ei ole ollut yhteistä kuvaa.
Kehittämistyön taustalla on Helsingin kotihoidon strateginen toimintasuunnitelma ja Helsingin kotona asumista tukevien palvelujen kehittämisen hanke.
Kotihoidon asiakaskokemusryhmä, jossa edustajat kotihoidosta, terapiapalveluista ja hallinnosta. Hanketyöntekijät koordinoivat työskentelyä.
Kotihoidon asiakkaiden läheisten:
- luottamus kotihoitoon paranee
- asiakaskokemus kotihoidosta paranee
Kotihoidon läheiskysely joka toinen vuosi.
Kohderyhmänä ovat kotihoidon asiakkaiden läheiset. Asiakasymmärrystä kerrytettiin läheisille syksyllä 2022 suunnatun kyselyn avulla (vastaajia 1149)