Malli kotihoidon asiakkaiden läheisten kanssa tehtävästä yhteistyöstä.

Toimintaympäristö **

Helsingin kotihoidossa kohdataan kuukausittain noin 5800 asiakasta. Asiakkaiden läheiset ovat tärkeitä kotihoidon yhteistyökumppaneita.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Helsingin kotihoidossa ei ole ollut vakiintunutta läheisyhteistyön toimintatapaa tai mallia. Erilaisia kokeiluja on tehty, mutta niitä ei ole otettu kaikkialla käyttöön. Läheisille ei ole tehty tyytyväisyyskyselyjä, joten heidän toiveistaan ei ole ollut yhteistä kuvaa.

Kehittämistyön taustalla on Helsingin kotihoidon strateginen toimintasuunnitelma ja Helsingin kotona asumista tukevien palvelujen kehittämisen hanke.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakaskokemus:

  • Kotihoidon asiakkaan palvelujen kokonaisuus muodostuu usein kotihoidon lisäksi esimerkiksi läheisten antamasta avusta
  • Läheisten antaman palautteen perusteella yhteistyö ei aina onnistu optimaalisella tavalla

Henkilöstökokemus:

  • Kotihoidossa ei aina tiedetä, mikä olisi paras tapa tehdä läheisyhteistyötä
  • Läheisyhteistyöhön tarvitaan aikaa

Vaikuttavuus:

  • Kotihoidossa on järjestetty läheisten iltoja, mutta niiden avulla ei ole tavoitettu asiakkaiden läheisiä

 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kotihoidon asiakaskokemusryhmä, jossa edustajat kotihoidosta, terapiapalveluista ja hallinnosta. Hanketyöntekijät koordinoivat työskentelyä.

Tavoiteltu muutos

Kotihoidon asiakkaiden läheisten:

  • luottamus kotihoitoon paranee
  • asiakaskokemus kotihoidosta paranee
Muutoksen mittaaminen

Kotihoidon läheiskysely joka toinen vuosi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä ovat kotihoidon asiakkaiden läheiset. Asiakasymmärrystä kerrytettiin läheisille syksyllä 2022 suunnatun kyselyn avulla (vastaajia 1149)

Ratkaisun perusidea **

Läheisyhteistyön toimintamalli koostuu useista eri tavoista tehdä yhteistyötä läheisten kanssa:

1. Kotihoidon asiakkaiden läheisille suunnattu tyytyväisyyskysely

  • Kyselyn toteutus joka toinen vuosi, vuorovuosin asiakkaille suunnatun tyytyväisyyskyselyn kanssa
  • Vastausvaihtoehtoina paperinen ja sähköinen kyselylomake, riittävän pitkä vastausaika, jotta asiakkaat ehtivät antaa kyselyn läheiselle
  • Kotihoidon asiakas päättää, kenelle läheiselle /läheisille kyselyn antaa vastattavaksi
  • Rajattu määrä kysymyksiä, linkitys strategiaan ja tavoitteisiin

2. Tietoiskut /teemavideot läheisiä kiinnostavista teemoista

  • Sairaudet ja terveydentila
  • Liikkumis- ja toimintakyky. Sopiminen arkiliikkumisesta
  • Masennus ja alavire
  • Muistisairaus
  • Ravitsemus
  • Apuvälineiden hankinta
  • Tiedon kulku, yhteydenpito läheisiin: Maisa
  • Videot internetiin

3. Kotihoidon asiakkaan läheisten osallisuus ja yhteistyö

  • Vakioidaan läheisten osallisuuden kirjaaminen asiakas- ja potilastietojärjestelmään
  • Hoitotyön suunnitelmalle kirjataan asiakkaan läheisten asiakkaan hoitoon ja sovittu yhteistyö
  • Asiakkaan mielipiteen lisäksi kirjataan läheisen mielipide suunnitelmasta
  • Kannustetaan läheisiä asioimaan sähköisesti kotihoidon kanssa
  • Asiakas päättää, keille läheisille tietoja saa antaa 

4. Läheisten illat

  • Kotihoidon läheisten iltoja järjestetty teemallisina
  • Tilaisuudet on järjestetty läsnäolotilaisuuksina tai niitä on striimattu
  • Läheisillä usein tarve päästä keskustelemaan oman läheisensä asioista, yhteisillä isoilla läheisten illoilla ei ole saavutettu läheisiä ja nyt pohditaan niiden jatkoa
  • Läheisten iltojen toimintamalli voisi toimia hyvin pienemmässä yksikössä

5. Kotihoidon kuukausiviesti asiakkaille, läheisille ja henkilöstölle

  • Tavoitteena oli rakentaa kotihoidon asiakkaille, läheisille ja henkilöstölle suunnattu yhteinen kuukausiviesti
  • Kuukausiviestissä olisi kerrottu kotihoidon ajankohtaisista asioista, jaettu esimerkiksi terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää tietoa
  • Kuukausiviestin toteuttamiseen liittyy erilaisia haasteita: viestin toimitus asiakkaalle (tarvitaan jokaiselta asiakkaalta erillinen lupa viestin toimittamiseen paperisena hoitajan mukana), luvan antaneista asiakkaista olisi pitänyt muodostaa henkilöstörekisteri, jota jonkun olisi pitänyt hallita. Kotihoidossa on kuukausittain asiakkaita noin 5800 ja asiakkaissa on vaihtuvuutta. Kuukausiviestiä ei tässä kohden toteuteta. Asiakasviestintä suunnataan sosiaaliseen mediaan, joka rajaa suuren osan asiakkaista ja läheisistäkin pois.
Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Läheistyytyväisyyskysely voidaan toteuttamalla tuottamalla itse kyselyn sisältö ja ostamalla aineiston analysointi joltain palvelua tuottavalta yritykseltä. Johtopäätösten ja toimenpiteiden tekeminen tulosten perusteella edellyttää syvällistä perehtymistä tuloksiin (myös avoimiin vastauksiin).

Läheisyhteistyön vakioiminen osaksi kirjaamista edellyttää kirjaamisoppaan päivitystä sekä infotilaisuuksia henkilöstölle.

Eri organisaatiot voivat hyödyntää toistensa tekemiä teemavideoita. Videoiden tekeminen on maksullista, jos omassa organisaatiossa ei ole siinä tarvittavaa osaamista.

Kotihoidon kuukausiviesti voidaan toteuttaa parhaiten rakentamalla yhteinen pohja ja esimerkiksi kierrättämällä yksiköittäin toimitustyötä. 

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Läheisyhteistyön toimintamalli on kopioitavissa ja muokattavissa myös muihin toimintoihin, kuin kotihoitoon.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Läheisyhteistyön kehittämiskohteet on vasta tunnistettu ja työ on alkamassa. Kehittämistyön avulla on tunnistettu erilaisia tapoja tehdä läheistyhteistyötä ja kuultu läheisten näkemyksiä.