Lähihoitajan monipuolinen tehtävänkuva moniammatillisen tiimin jäsenenä Siun soten terveysasemilla
Kehitetään ammattilaisten välistä työnjakoa Siun soten terveysasemien moniammatillisissa tiimeissä siten, että kunkin ammattiryhmän ammattitaito ja työaika on optimaalisesti käytössä (lääkäri-sairaanhoitaja-lähihoitaja-fysioterapeutti).
Toimintaympäristönä olivat meijän mallissa toimivat terveysasemat ja tärkeimmät sidosryhmät olivat terveysasemien henkilöstö sekä asiakkaat.
Lähtökohtana oli kehittää ammattilaisten välistä työnjakoa meijän mallissa siten, että kunkin ammattiryhmän ammattitaito ja työaika on optimaalisesti käytössä (lääkäri- sairaanhoitaja- lähihoitaja). Haasteena ennen toimintamallin kehittämistä oli, että sairaanhoitajien ja lääkärien työpanosta kului paljon sellaiseen, jonka voisi tehdä myös lähihoitaja ja toisaalta lähihoitajilla oli paljon näkymätöntä paperityötä, joka lisäsi kiirettä ja painetta asemalla, mutta johon ei oltu varattu työaikaa. Työnkuvia oli kehitetty jo ennen tätä kehittämistä tiimimallin tulon aikaan, mutta koska koko aseman toiminta on kehittynyt meijän malli-toimintamallin myötä, alettiin tarvelähtöisesti kehittämään myös lähihoitajan tehtävänkuvaa.
Strategian näkökulmasta tarkasteltuna palvelujen saatavuus, saavutettavuus ja oikea-aikaisuus paranevat, kun suunnitellaan työtehtävät niin, että oikea henkilö hoitaa oman osaamisalueensa tehtäviä, samalla huolehditaan henkilöstön riittävyyden, osaamisen, työhyvinvoinnin ja sitoutumisen varmistamisesta. Palvelujen kehittäminen ja henkilöstön osallistaminen toiminnan parantamiseen, sekä toimintatapojen yhtenäistämiseen tuottaa tuloksellista, laadukasta ja kustannusvaikuttavaa toimintaa. Pyritään tuottamaan ja tarjoamaan ”Oikeaa palvelua oikeaan aikaan oikeassa paikassa”.
Malliin valittiin kolmelta pilottiterveysasemalta; Niinivaaralta, Liperistä ja Ilomantsista, lähihoitajat toimintamallia kehittämään. Asemien toimintatavat ja tarpeet poikkesivat toisistaan ja asemilla kehitettiin toimintamallia eri näkökulmista. Kaikki lähihoitajat valikoituivat mukaan oman kiinnostuksen perusteella ja kaikilla oli jo vahva osaaminen lähihoitajan työstä terveysasemalla. Alusta asti kehittämistä tehtiin tiiminä, vaikka kehittäminen tapahtuikin kolmella eri asemalla.
Tavoitteena oli, että lähihoitaja voi omalla työpanoksellaan olla tukemassa moniammatillista tiimiä. Tällä ajateltiin olevan vaikutusta hoidon saatavuuteen, kun lääkärien työpanosta vapautuu potilastyöhön tai sairaanhoitajien työaikaa vapautuu esimerkiksi hoidon tarpeen arviointiin. Tavoitteen oli myös vahvistaa lähihoitajan ammatillista osaamista ja tällä tuoda työnkuvaan monipuolisuutta ja vaihtelua, jonka ajateltiin lisäävän pitovoimaa sekä parantavan hoidon laatua.
Hankkeen aikana tavoite tarkentui Liperissä haavanhoito prosessin tarkasteluun ja ammattiosaamisen vahvistamiseen. Ilomantsissa ja Niinivaaralla resurssien seurantaan ja tehtävänkuvien tarkentamiseen.
Seurataan ja lasketaan, jääkö sairaanhoitajilla ja lääkäreillä työaikaa heidän substanssiosaamistaan vaativiin tehtäviin. Haavanhoitoprosessia mitattiin asiakaspalauttein ja haavanhoitoihin käytettyä aikaa mittaroimalla sekä haavojen paranemista seurattiin.
Kehittäminen aloitettiin nykytilan kartoituksella, josta kehittäjät saivat arvokasta tietoa siitä, miten lähihoitajan tehtävää tulisi lähteä kehittämään siten että siitä saataisiin suurin mahdollinen hyöty.
Liperissä lähihoitajan osaamista syvennettiin haavanhoidon osalta. Lähdettiin tarkastelemaan haavanhoito prosessin toimivuutta. Luotiin uusia toimintamalleja esim. lääkärin konsultointiin, haavan valokuvaukseen ja mittaukseen sekä turvotuksen seurantaan ja kompressiohoidon toteuttamiseen. Tehtiin uusi kirjausmallipohja mediatri ohjelmaan sekä parannettiin aseptiikkaa haavanhoidossa. Prosessia kehitettiin Lean toimintamallin avulla.
Hankkeen alussa pilotoitiin myös tehtävänkuvaa, jossa lähihoitaja toimisi infopisteessä kokoaikaisesti klo 8–16 välisenä aikana. Infohoitajan työkuvaan kuuluivat lisäksi kaikkien lähihoitajien vastuualuetehtävät sekä sihteeripainotteiset työt. Näin saatiin vapautettua lähihoitajat täysipäiväisesti vastaanottotyöhön. Pilotoinnin aikana saatiin luotua lähihoitajan ajanvarauskirjoille 86 lisävastaanottoaikaa 11 työpäivän aikana.
Niinivaaralla ja Ilomantsissa mittaroitiin ja dokumentoitiin lähihoitajan tehtävät asemalla, sekä keskusteltiin tiimin jäsenien ja esihenkilön kanssa, mitä tehtäviä esim. sairaanhoitajilta voisi siirtyä lähihoitajille. Tämän myötä suunniteltiin tehtävänkuvat, joita pilotoitiin syksyllä -22 ja keväällä -23
Kohderyhmänä oli terveysasemien asiakkaat, riippumatta iästä, sairauksista tai hoidettavasta asiasta.
Hankkeen ulkopuolella Siun sotella Rantakylän terveysasemalle palkattiin sihteeri ja hänen työnkuvaansa tutustuttiin. Kehittäjät tutustuivat myös toisen hyvinvointialueen kehittämiseen.