Lähihoitajan monipuolinen tehtävänkuva moniammatillisen tiimin jäsenenä Siun soten terveysasemilla

Kehitetään ammattilaisten välistä työnjakoa Siun soten terveysasemien moniammatillisissa tiimeissä siten, että kunkin ammattiryhmän ammattitaito ja työaika on optimaalisesti käytössä (lääkäri-sairaanhoitaja-lähihoitaja-fysioterapeutti). 

Toimintamallin nimi
Lähihoitajan monipuolinen tehtävänkuva moniammatillisen tiimin jäsenenä Siun soten terveysasemilla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitetään ammattilaisten välistä työnjakoa Siun soten terveysasemien moniammatillisissa tiimeissä siten, että kunkin ammattiryhmän ammattitaito ja työaika on optimaalisesti käytössä (lääkäri-sairaanhoitaja-lähihoitaja-fysioterapeutti). 

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen kolmella terveysasemalla
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjala
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

05.07.2022

Viimeksi muokattu

21.12.2023
Ratkaisun perusidea

Niinivaara: Pilotoitiin toimintamallia, jossa asemalla olisi kolme lähihoitajan tehtävänkuvaa. Kliininen avustava rooli, sihteerityöhön painottuva rooli, sekä infossa työskentelevän hoitajan rooli, tämä koettiin tiimissä hyväksi, siitä saatiin hyötyä ja helpotusta omaan työhön.  Suunniteltiin jatkohoitolomake, jolla turvataan asiakkaan ohjautuminen jatkohoitoon suunnitellusti, kun ohjeet ja yhteystiedot ovat lomakkeella.  

Ilomantsi: Otettiin terveysasemalle käyttöön infopiste ja luotiin selkeä tehtävänkuva infossa työskentelevälle hoitajalle.  Näin asiakkaiden ohjaaminen saatiin resursoitua yhdelle hoitajalle ja muiden työpanos substanssiosaamiseen. Myös nimeämättömät työtehtävät tuli tehtävänkuvan ansiosta toteutuneeksi ajallaan.  Lisäksi kehitettiin asiakkaan jatkohoidon sujumista terveysaseman suurentuneen puhelumäärän vuoksi. Laskettiin puhelintyön resurssi tarpeen mukaan ja puhelintyöstä jäävä resurssi vastaanotoille. Luotiin hoitajille yksi yhteinen ajanvarauskirja, jonne lisättiin aikoja akuuttia jatkohoitoa tarvitseville.   

Liperi: Lähihoitajan osaamista syvennettiin haavanhoidon osalta. Lähdettiin tarkastelemaan haavanhoito prosessin toimivuutta. Luotiin uusia toimintamalleja esim. lääkärin konsultointiin, haavan valokuvaukseen ja mittaukseen sekä turvotuksen seurantaan ja kompressiohoidon toteuttamiseen. Tehtiin uusi kirjausmallipohja mediatri ohjelmaan sekä parannettiin aseptiikkaa haavanhoidossa. Prosessia kehitettiin Lean toimintamallin avulla.  

Toimintaympäristö

Toimintaympäristönä olivat meijän mallissa toimivat terveysasemat ja tärkeimmät sidosryhmät olivat terveysasemien henkilöstö sekä asiakkaat. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä oli terveysasemien asiakkaat, riippumatta iästä, sairauksista tai hoidettavasta asiasta. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Liperissä kehitettiin haavanhoito prosessia, konkreettisena muutoksena tehtiin uudet ohjeistukset ohjaamaan käypähoitosuosituksen mukaiseen ja tasalaatuiseen haavanhoitoon.   

Niinivaaran terveysasemalla tehtävien järjestelyllä saatiin lisättyä lääkäreille ja sairaanhoitajille vastaanottoaikoja sekä puhelin-, toimistoaikoja.  

Ilomantsin terveysasemalla pilotoinnilla saatiin positiivista muutosta aikaan infopisteen perustamisella. Näin keskeytykset saatiin kohdennettua yhdelle hoitajalle niin, että muiden hoitajien/lääkärin työaika keskittyi substanssiosaamiseen. Infohoitajalle luotiin tehtävänkuva ja näin nimeämättömät työtehtävät saatiin ajallaan tehdyksi.   

Lisäksi asiakkaiden jatkohoitoa kehitettiin ja sujuvoitettiin, koska terveysaseman puheluiden määrä oli nousussa ja takaisinsoittoja jäi edellisiltä päiviltä soittamatta. Luotiin hoitajille yhteinen ajanvarauskirja jatkohoitoa/jatkohoidon suunnittelua tarvitsevia asiakkaita varten.  Tällä saatiin puhelut laskemaan 80-50/päivä -> 60–30.   

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Töiden epätasainen kuormitus saatiin töiden uudelleen järjestelyllä jaettua tasaisesti. Tällä saavutettiin tilanne, jossa jokaisen ammattiryhmän substanssi osaaminen saatiin tehokkaasti käyttöön. Tämä lisäsi hoitajien ja lääkäreiden puhelin ja vastaanottoaikoja.  Hoitajien työaika resursoitiin uudelleen ja tällä toimenpiteellä saatiin lisää työaikaa puhelinpalveluun, potilasvastaanotoille sekä pitkäaikaissairaiden potilaiden hoitoon. Lisäksi asiakkaan jatkohoito nopeutui ja turvattiin jatkohoidon toteutuminen suunnitellusti. Tämä nopeutti asiakkaan hoitoon pääsyä ja vähensi puhelinpalvelun kuormitusta. Lähihoitajien työnkuvaa on kehitetty ja samalla ammattiosaamista vahvistettu.  Kehitystyön tuloksena Niinivaaran terveysasemalle palkattiin sihteeri, Ilomantsissa toimii info-piste ja Liperissä haavanhoitoprosessin juurruttaminen jatkuu.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Hankkeessa tehdyn mallin laajennettavuus muualle sote-palveluihin on mahdollista. Lähihoitajan työnkuvien (kliininen avustava rooli/sihteerityöhön painottuva rooli, tehtävät infopisteessä), vaihtoehdot ovat sopivia tukemaan moniammatillisen tiimin toimintaa kaikilla terveysasemilla.  Hankeaikana opittiin, että toimintamallien alkukartoitus kannattaa tehdä huolella, jonka jälkeen on helpompi lähteä miettimään ratkaisuja esille tulleisiin ongelmiin. Uusien toimintamallien saavutetut hyödyt tulee dokumentoida hyvin, tämä edesauttaa juurruttamista. Valmius muuttaa toimintaa koko kehittämisen ajan ja kokeilla uusia toimintamalleja pilotoinnin aikana terveysaseman tarpeen mukaisesti, saa aikaan parhaan mahdollisen lopputuloksen. Hankkeen aikana näytettiin toteen, että terveysasemille tarvittaisiin sihteeri ja tämän palkkaamiseen toki tarvitaan resurssia. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Aihealueet

Kohderyhmä