Lapin mielenterveys- ja päihdepalveluiden nykytilaselvitys - kysely työntekijöille

Selvitys perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden saatavuudesta ja toimivuudesta sekä yhteistyöstä että kehittämistarpeista

 

Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja, kunnat heterogeenisia, palvelujen tarjonnassa ja niiden resursseissa on isoja eroja. Väestökeskittymät ovat suurimmissa kaupungeissa. Väestön sairastavuudessa on eroja, mielenterveysperusteisesti sairauspäivärahaa saaneiden työikäisten osuus on keskitasoa korkeampaa. Myös mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavien osuu on korkeampaa kuin maassa keskimäärin. 

Tarkoituksena oli osallistaa työntekijät, ja saada tietoa  kliinisen työn näkökulmasta, mikä on  perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden kokonaistilanne, vahvuudet ja haasteet. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapin alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden nykytila-analyysi (2021) mukaan perustason mielenterveys- ja päihdepalvelujen resurssit vaihtelevat merkittävästi kunnittain. Koko maakunnan kokonaistilannetta tarkastellessa resurssit ovat yleisesti heikot, eikä etenkään matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdepalveluita ole yleisesti saatavilla. Hajanaisen palveluverkon ja perustason heikkojen resurssien vuoksi väestön mielenterveys- ja päihdeongelmat pitkittyvät, mikä lisää erikoissairaanhoidon palvelujen tarvetta. Jatkohoitopaikkojen niukkuus heikentää kuitenkin hoitopolkujen kokonaisvaikuttavuutta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Kokonaiskuvan saamiseksi mielenterveys- ja päihdepalveluiden tilanteesta oli tarpeellista kartoittaa sote-ammattilaisten näkemyksiä ja kokemuksia mielenterveys- ja päihdepalveluiden saatavuudesta, toimivuudesta, yhteistyöstä sekä kehittämis- ja koulutustarpeita. Kyselyssä huomioitiin asiakasnäkökulma, mitä palveluita on tarjolla ja miten niitä tuotetaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä oli sote-ammattilaiset. WebroPol-kysely lähetettiin avovastaanoton-, mielenterveys- ja päihdepalveluiden henkilöstölle. 

Heiltä saatiin tietoa esim. asiakkaiden palveluiden saatavuudesta, asiakkaiden ohjautuvuudesta palveluihin, asiakkaiden hoitoon hakeutumisen syistä, hoidon tarpeen arvioinnista, psykkisen ja somaattisen tilan arvioinnista, psykososiaalisten menetelmien käytöstä, oirekyselyistä, konsultaatiosta, etävastaanotosta, etäryhmistä, sähköisistä työvälineistä, yhteistyöstä kolmannen sektorin kanssa jne.

Ratkaisun perusidea

Kysely mahdollisti osallistaa laajasti hoitohenkilöstöä ja saada heidän kokemukset, näkemykset ja mielipiteet näkyviksi siitä, mitä tulee huomioida kehittämisessä, miten saadaan hyvät ja laadukkaat mielenterveys- ja päihdepalvelut Lapin hyvinvointialueen asukkaille.