Lapin mielenterveys- ja päihdepalveluiden nykytilaselvitys - kysely työntekijöille
Selvitys perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden saatavuudesta ja toimivuudesta sekä yhteistyöstä että kehittämistarpeista
Toimintamallin nimi
Selvitys perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden saatavuudesta ja toimivuudesta sekä yhteistyöstä että kehittämistarpeista
Kysely mahdollisti osallistaa laajasti hoitohenkilöstöä ja saada heidän kokemukset, näkemykset ja mielipiteet näkyviksi siitä, mitä tulee huomioida kehittämisessä, miten saadaan hyvät ja laadukkaat mielenterveys- ja päihdepalvelut Lapin hyvinvointialueen asukkaille.
Lapin hyvinvointialue on maantieteellisesti laaja, kunnat heterogeenisia, palvelujen tarjonnassa ja niiden resursseissa on isoja eroja. Väestökeskittymät ovat suurimmissa kaupungeissa. Väestön sairastavuudessa on eroja, mielenterveysperusteisesti sairauspäivärahaa saaneiden työikäisten osuus on keskitasoa korkeampaa. Myös mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavien osuu on korkeampaa kuin maassa keskimäärin.
Tarkoituksena oli osallistaa työntekijät, ja saada tietoa kliinisen työn näkökulmasta, mikä on perustason mielenterveys- ja päihdepalveluiden kokonaistilanne, vahvuudet ja haasteet.
Kohderyhmänä oli sote-ammattilaiset. WebroPol-kysely lähetettiin avovastaanoton-, mielenterveys- ja päihdepalveluiden henkilöstölle.
Heiltä saatiin tietoa esim. asiakkaiden palveluiden saatavuudesta, asiakkaiden ohjautuvuudesta palveluihin, asiakkaiden hoitoon hakeutumisen syistä, hoidon tarpeen arvioinnista, psykkisen ja somaattisen tilan arvioinnista, psykososiaalisten menetelmien käytöstä, oirekyselyistä, konsultaatiosta, etävastaanotosta, etäryhmistä, sähköisistä työvälineistä, yhteistyöstä kolmannen sektorin kanssa jne.