Lapsen ja perheen monialainen palvelutarpeen arviointi

Kainuussa monialaisesti sekä asiakkaita osallistaen kehitetty lapsen ja perheen monialainen palvelutarpeen arviointi -malli. Malli koostuu lasten sosiaalityön ja yhteistyötahon osioista sekä asiakkaan julisteesta ja esitteestä.

Toimintaympäristö **

Lapsen ja perheen monialainen palvelutarpeen arviointi on mallinnus sosiaalihuoltolain (1301/2014) 36 §:n mukaisesta palvelutarpeen arvioinnista. Mallissa on huomioitu myös lastensuojelulain (417/2007) 26 §:n mukainen lastensuojelutarpeen selvittäminen. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestäminen siirtyy hyvinvointialueille, monialaisia yhteisiä toimintamalleja tarvitaan asiakkaan oikea-aikaisten ja monialaisten palveluiden järjestämiseksi.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lapsen ja perheen palvelutarpeen arvioinnin aikana tehtävää monialaista yhteistyötä tulee lisätä ja tiivistää.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä tehtiin yhdessä Kainuun alueen toimijoiden kanssa. Palvelutarpeen arviointia tekeviä työntekijöitä tavattiin kaikista Kainuun soten kunnista. Työntekijöiden kanssa määriteltiin nykyinen palvelutarpeen arvioinnin prosessi case-työskentelyn avulla. Case-työskentely toteutettiin myös monialaisessa projektiryhmässä. Kooste käsiteltiin monialaisessa projektiryhmässä, jonka perusteella luotiin lapsen ja perheen monialainen palvelutarpeen arviointi -malli. Mallin kehittämisessä hyödynnettiin myös kokemustoimijoita.

Tavoiteltu muutos

Asiakas saa tarvitsemansa palvelut oikeaan aikaan ja monialaisesti yhden palvelutarpeen arvioinnin aikana sekä jakaa tietoa usealle työntekijälle yhtä aikaa.

Monialaista yhteistyötä tehdään enemmän, tiedon jakaminen viranomaisten kesken mahdollistuu, kaikki asiakkaan kanssa työskentelevät viranomaiset ovat tietoisia asiakkaan tilanteesta ja asiakkaan kanssa voidaan sopia työskentelyn tavoitteet monialaisesti yhdessä.

Mallintamalla palvelutarpeen arviointia monialaisesti yhteistyön tekemistä suunnitellaan monialaisesti yhdessä, palvelutarpeen arvioinnin laatu paranee ja palvelutarpeen arvioinnin tekeminen yhtenäistyy, jolloin asiakkaiden tasa-arvoinen kohtelu lisääntyy.

Yhdyspinnat palveluiden välillä selkeytyvät, palveluiden päällekkäisyys vähenee ja sosiaalihuollossa saadaan realistinen tieto eri tahojen mahdollisuuksista vastata erilaisiin palvelutarpeisiin. Ajattelutapaa laajennetaan, kun asiakkaalle kartoitetaan laajasti kaikki tarvittavat ja mahdolliset palvelut sosiaalihuollon palveluiden lisäksi.

Sosiaalihuollon sisäisen kalenteroinnin avulla asiakas saa nopeasti arvion palvelutarpeen arvioinnin tarpeesta ja arviointien määrä vähenee.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Lapsen ja perheen monialaisesta palvelutarpeen arvioinnista vastaa lasten sosiaalityön tai lastensuojelun ammattihenkilö. Palvelutarpeen arviointi tehdään asiakkaan tarpeen mukaisesti yhteistyössä asiakkaan monialaisen verkoston kanssa. Monialaiseen verkostoon kuuluvat laajasti sosiaali- ja terveydenhuollon, sivistystoimen sekä kolmannen ja yksityisen sektorin toimijat.

Mallin kehittämisen tueksi rekrytoitiin kaksi kokemustoimijaa, vanhempia, joiden lapsille on tehty useampi Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen arviointi. Molempia kokemustoimijoita tavattiin kaksi kertaa.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kainuun osahankkeessa toteutettiin palvelutarpeen arvioinnin kehittämistä varten valtakunnallinen kysely, jossa kartoitettiin jo olemassa olevia monialaisia palvelutarpeen arviointi malleja. Kysely toteutettiin sähköpostitse satunnaisiin yksiköihin ympäri Suomea ajalla 17.6.2021–6.8.2021. Vastauksia saatiin yhteensä seitsemän (kuntayhtymä / kuntayhtymän liikelaitos 3, kunta 2, kaupunki 2). Vastaajista missään ei kerrottu olevan käytössä monialaista palvelutarpeen arviointi mallia.

Mallin kehittämisessä on käytetty pohjana Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilastietojen kansallisen kokonaisarkkitehtuurin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuden yhteistä toimintamallia sekä sosiaalihuollon palvelutehtäväkohtaisia palveluprosesseja.

Ratkaisun perusidea **

Malli koostuu kolmesta eri osasta; yksi asiakkaille, yksi monialaisille yhteistyötahoille sekä yksi lastensuojeluun. Yhteistyötahojen osassa on määritelty yhteistyötahoille toimintaohjeet huolen heräämisestä lähtien sekä mm. lastensuojelun konsultointi ohjeet.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Malli sopii sovellettavaksi lasten sosiaalityöhön / lastensuojeluun myös Kainuun ulkopuolella.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Mallia ei ehditty ottaa hankkeen aikana käyttöön. Kajaanin palvelutarpeen arviointi tiimissä otettiin hankkeen aikana käyttöön sosiaalihuollon sisäinen kalenterointi.