Lapsiperheiden avointen kohtaamispaikkojen yhteiskehittämispäivät ja osallisuus

Kohtaamispaikkatoimintaa kehitetään ja tuotetaan kävijöiden tarpeisiin. Yhteiskehittämisen päivissä ideana on - osallistaa vahvasti kaikki kävijät sekä toimijat yhteen yhteisen asian äärelle 

Toimintaympäristö

Yhteiskehittämisen tilaisuudet on järjestetty lapsiperheiden avoimen kohtaamispaikkojen tiloissa ja jopa etäyhteyksin. Toiminnan kehittämisen näkökulmasta on erittäin tärkeää tehdä kehittämistyötä juuri siinä ympäristössä mitä on tarkoitus kehittää. Tällöin yhteinen vuorovaikutus helpottuu ja pienryhmätyöskentelystä tulee vaikuttavampaa. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Osallisuuden vahvistaminen sekä yhteiskehittäminen ovat lähtökohdat kaikelle toiminnallemme kohtaamispaikoissa. Teemme palveluamme ennaltaehkäisevän työn näkökulmasta ja mitä paremmin palvelumme vastaavat kävijöiden tarpeisiin, sitä vaikuttavampaa työmme on. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Koko toimintamallin lähtökohtana on ottaa yhteiseen keskusteluun ja kehittämiseen mukaan kävijät sekä kaikki toimijat ja heidän organisaatiostaan johtotasoa. Laajalla osallisuudella tuomme kaikkien näkökulmat esille ja sitoutamme johtoa kehittämiseen. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kohtaamispaikka itse valitsee kehittämispäivän koordinoinnista ja suunnittelusta vastaavat työntekijät ns rukkasryhmän. Suunnitelma hyväksytään kohtaamispaikan omassa johtoryhmässä ja siitä viestitään asiakkaille sekä muille toimijoille. 

Tavoiteltu muutos

Osallisuuden vahvistuminen, palvelujen oikea-aikaisuus ja vaikuttavuus sekä ennaltaehkäisevien palvelujen varhainen tarjoaminen perheiden tarpeisiin. 

Muutoksen mittaaminen

Toteutuneiden kehittämispäivien lukumäärää, sovittujen asioiden edistyminen, osallistujien lukumäärät. Kehittämispäivien osallsitujilta kerätään palautetta joka kerta. 

Toteutussuunnitelma

Kerätään kävijöiltä tarpeita kehittämispäivän teemoiksi, kehittämispäivässä valitaan yhdessä edistettävät asiat ja niiden edistymistä seurataan ja raportoidaan seuraavassa kehittämispäivässä. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohtaamispaikkojen kävijät ovat yhtenä kehittäjänä näissä päivissä tasavertaisena toimijoiden kanssa. 

Ideointi

Osallisuus vahvistuu ja tunne siitä, että voi vaikuttaa asioihin. Palvelut tulevat tutummiksi samalla kun kehitetään niitä. 

Ratkaisun perusidea

Yhteiskehittämisen päivissä tarkoitus on käydä yhteisen työskentelyn kautta vuoropuhelua kävijöiden tarpeista sekä myös työntekijöiden tarpeista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sitoutuminen kohtaamispaikan joka vuotiseen kehittämistyöhön on kaiken perusta, sen tulee olla toimipisteen vuosikellossa toteutuakseen. Toimipisteessä työskentelevät työntekijät ja heistä koostuva rukkasryhmä suunnittelee ja hyväksyttää suunnitelman omassa johtoryhmässään. Yhteiskehittäminen voi olla tunti tai kaksi tai sitten koko päiväinen eli toimipisteen tarpeisiin vastaava aika. Varhaisessa vaiheessa sovittuna ajankohtana mahdollistetaan osallistujien mukaan tulo. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli soveltuu eri toimintaympäristöihin ja eri kohderyhmille. Kaikkia toiveita ei voida ottaa mukaan kehittämispäivään, mutta demokraattisesti valittuina sisällöstä tulee selkeä kokonaisuus ja pystytään fokusoimaan toiminan kehittäminen tiettyihin sillä hetkellä eniten tarpeisiin vastaaviin tekijöihin. Tulkkien käyttö läsnäolo kehittämispäivissä onnistuu hyvin ja etänäkin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin myötä osallisuuden tunne ja kohtamaispaikkatoiminnan vaikuttavuus ovat lisääntyneet. Työntekijät tulevat toisillee tutummiksi, mikä puolestaan ehlpottaa verkostomaista työskentelyä jatkossa.