Lapsiperheiden palveluohjauksen käynnistämisen askeleet

Lapsiperheiden palveluohjauksen toiminnan käynnistämisen tueksi koottu materiaali, jonka avulla perhekeskusalueilla voidaan tehdä tarvittavat toimenpiteet ja käynnistää lapsiperheiden palveluohjauksen toiminta perhekeskuksissa. 

Toimintaympäristö **

Lapsiperheiden palveluohjauksen kehittämistyötä on tehty jo ennen HVA-siirtymää entisisiä soteorganisaatioissa ja yhteistyössä eri perhekeskustoimijoiden kanssa. Tällä hetkellä kehittämistyöhön vaikuttaa laajasti ja erityisesti tarve vahvistaa monialaista yhteistyötä eri ammattilaisten kesken. Taustalla ovat kasvaneet palvelutarpeet erityisesti lasten ja nuorten mielenterveyteen liittyvissä asioissa, lasten ja nuorten perustason mielenterveyspalveluiden kesken oleva organisoituminen ja perheiden arjen kompleksiset tilanteet, jotka näkyvät monissa eri palveluissa ja toiminnoissa. Yksi kehittämistyöhön keskeisesti tässä tilanteessa vaikuttava asia on myös HVA-siirtymään liittyvät yleisen organisoitumisen haasteet, uusi iso organisaatio on vielä "nuori" eikä kaikkia toimintoja ja osa-alueita ole vielä ehditty linjata eikä saada yhdenmukaistettua. Se tuo haasteita mm. kehittämistyön johtamiseen ja vastuuasioihin kehittämistyön eteenpäin viemisestä. 

 

Uusien toimintamallien pohtiminen on välttämätöntä muuttuneessa toimintaympäristössä. Muuttuneeseen toimintaympäristöön vaikuttavat hyvinvointialueelle siirtymisen myötä tulleet uudet organisoitumisen tavat, uudet toimintayksiköt, mutta myös kasvaneet palvelutarpeet ja pula osaajista. Kehittämistyössä näkyy kentällä oleva osaajapula. Kiire ja työmäärä aiheuttaa sen, että kehittämistyölle ei koeta olevan  aikaa, siihen ei ehditä mukaan ja sen johdosta ammattilaiset eivät koe heillä olevan riittävästi osallisuuden mahdollisuuksia tuoda omaa osaamistaan ja asiantuntemustaan kehittämiseen. Kehittämistyön koetaan olevan toisinaan irrallista ja sen eteneminen on hidasta, kun kentän ammattilaisia ei saada sitoutettua mukaan uusiin toimintamalleihin. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella HVA-siirtymä toi mukanaan  kirjavan joukon erilaisia toimintamalleja ja tapoja toteuttaa palveluihin ohjautumisen käytäntöjä . Pohjois- pohjanmaa toimintaympäristönä on maantieteellisesti ja kuntien lukumäärän mukaisesti laaja kokonaisuus , jossa yhdenvertaisuus ja yhdenmukaisuus on vaikea toteuttaa monien erilaisten kunta- ja soteorganisaatiotaustojen ja erilaisten rakenteiden vuoksi. Kehittämistyöllä lähdettiin pienempien, palvelualueilla tapahtuvien kokeilujen kautta etsimään ja kokeilemaan hyviä tapoja toteuttaa asiakaslähtöinen ja perhekeskustoimintamallin mukainen integroiva ja koordinoivasti toimiva lapsiperheiden palveluohjaus. Tässä toimintamallissa kuvatut kokemukset ovat Pohjois- Pohjanmaan (Pohteen) hyvinvointialueen yhden palvelualueen sisällä tapahtuneista kokeiluista ja kokemuksista kerättyjä huomioita ja havaintoja. 

Kehittämistyössä koettiin tärkeäksi ratkaista etenkin siirtymän myötä palveluiden saavutettavuuteen liittyvät haasteet, parantaa palveluihin ja tuen piiriin ohjautumisen oikea-aikaisuutta ja lisätä monialaista yhteistyötä jo ensiyhteydenotosta alkaen. 

Liitteet
Kuva
taulukko lapsiperheiden palveluohjauksen toiminnan tavoitteista ja hyödyistä eri näkökulmista
taulukko lapsiperheiden palveluohjauksen toiminnan tavoitteista ja hyödyistä eri näkökulmista
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lapsiperheiden palveluohjauksen kehittämisen taustalla on toiminnasta kerätyt palautteet ja kokemukset. Palautetta on kerätty sekä asiakkailta että ammattilaisilta.  Kokemusten ja palautteiden mukaan sama asiakascase on ollut työskentelyssä usein monissa eri lapsiperhepalveluissa, ja myös lapsen eri kasvu- ja kehitysympäristöjen työskentelyssä siten, että toimijat eivät ole olleet tietoisia toistensa tekemästä työstä. Tämä on tuottanut perheiden saamana tukeen päällekkäisyyttä, tehnyt tuesta irrallista ja johtanut toisinaan myös siihen, että perheet ovat kokenet ns. väsymistä palveluihin ja monen eri toimijan tuottamaan tukeen. 

Hyvinvointialueelle siirtyminen toi mukanaan uusia haasteita liittyen palveluiden saavutettavuuteen. Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue koostuu 30 kunnasta. Ennen HVA-siirtymää alueella toimi useita kymmeniä eri sote-organisaatiota, ja toiminta alueella oli kirjavaa, eikä palveluita voitu ennakoivasti yhdenmukaistaa. Koettiin tarpeelliseksi lähteä kehittämään ja kokeilemaan yhdenmukaista tapaa toimia yhteydenotoissa lapsiperheiden asioissa. Lapsiperheiden palveluohjaustoiminnan kehittämisellä pyritään tuottamaan integraatiota ja koordinaatiota perhekeskustoimintamallin mukaisessa toimintaympäristössä, pyritään luomaan systeemiselle työlle yhdenmukaiset rakenteet ja vastaamaan asiakastarpeeseen oikea-aikaisesti. Tarkoituksena on myös lisätä saavutettavuutta, ja pitkällä aikavälillä ajatellen myös vaikuttamaan raskaiden palveluiden kustannuskehitykseen siten, että perheet saisivat asioissaan apua jo varhaisessa vaiheessa, yhden yhteydenoton periaatteella. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Rannikon ja Oulun eteläisen palvelualueella palveluohjauskehittämisen työryhmä koottiin organisaation vastuuyksikköpäälliköistä, joiden alaisuudessa eri ikäryhmien palveluohjaustoiminnot ovat. Työryhmässä oli mukana myös asiakasrajapinnassa palveluohjausta tekeviä ammattilaisia aikuisten sosiaalipalveluista ja lapsiperhepalveluista. 

Monialainen kehittäjätyöryhmä työskenteli systemaattisesti ja tavoitteellisesti, antoi asiantuntijuutta kehittämistyöhön ja mahdollisti palveluohjauskehittämisen etenemisen ja siitä viestimisen laajasti palvelualueen eri toimijoille. 

Kehittäjäryhmän työskentelyssä hyödynnettiin erilaisia sähköisiä työvälineitä, erilaisia kehittämistyön ja fasilitoinnin menetelmiä ja pyrittiin eri keinoin luomaan yhteinen tavoitetila ja kokonaisuusymmärrys palveluohjauksen toiminnasta alueella. 

Yhteiskehittämisen keinoin pyrittiin tavoittamaan kaikki keskeiset yhdyspintatoimijat. Tiimien omat kehittämistapaamiset, erilaiset sähköisesti/digitaalisesti toteutetut palautekyselyt ja ideariihet toivat moniäänisyyttä ja tärkeitä näkökulmia uusien toimintamallien kehittämiseen ja käyttöönottoon.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on lisätä saavutettavuutta, parantaa tuen ja palveluiden  oikea-aikaisuutta sekä vahvistaa monialaista yhteistyötä perheiden moninaisissa asioissa.