Lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden (pth) ensikäyntiajanvarausten uudistaminen, Etelä-Savon HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallissa ajanvarauskäytäntöjä uudistetaan siten, että kun hoidon tarve on hoitoon hakeutumisen yhteydessä todettu, asiakkaalle annetaan ensikäyntiaika heti ensimmäisellä yhteydenotolla.
Etelä-Savon hyvinvointialueen lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluissa on ollut hyvinvointialueen muodostamisen jälkeen alueellisia eroavaisuuksia palvelujen tuottamisessa ja niiden järjestämisessä. Hoitoon hakeutumisen käytännöissä on ollut eroja ja tätä yhtenäistettiin alkuvuonna 2024 ottamalla käyttöön keskitetty hoidon tarpeen arvio, jota on toteutettu Palveluluukussa. Aiemmin tieto hoidon tarpeesta on välitetty Palveluluukusta hoitaviin yksiköihin, joista työntekijä on ottanut yhteyttä palvelun tarvitsijaan ja ilmoittanut ensikäyntiajan. Eri yksiköiden tiimikäytännöissä on ollut eroja ja näin ollen alueella on ollut eroavaisuutta siinä, kuinka nopeasti tieto ensikäyntiajasta on asiakkaan saavuttanut.
Uusi toimintamalli vastaa Etelä-Savon hyvinvointialueen strategiassa esiin nostettuun laadulliseen tavoitteeseen sujuvista ja oikea-aikaisista palveluista sekä ihmistä lähellä olevien palveluiden kehittämisestä.
5/2024 Lasten ja nuorten mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden työntekijöille ja esihenkilöille järjestettiin työpaja, jossa sovittiin uuden toimintamallin käytännöistä ja laadittiin toimintamalli ajanvarausten tekemiseksi. Työpajassa osallistuja hyvinvointialueen eri yksiköistä.
Työpajan jälkeen toimintamallia ja siihen liittyviä ohjeita työstetty ja tarkennettu tiimeissä ja pienemmällä kokoonpanolla. Tarvittavia teknisiä toimenpiteitä toteutettu potilastietojärjestelmien pääkäyttäjien kanssa.
9/2024 Uuden toimintamallin tavoitteenmukainen käyttöönotto ja tiedotus.
Asiakkaan näkökulma: Hoitoon pääsy sujuvoituu ja asiakas saa ensikäyntiajan nopeammin.
Työntekijän näkökulma: Kalenterin hallinnointiin tarvitaan vähemmän aikaa. Mahdollistaa ajan antamisen suoraan asiakkaan otettua yhteyttä. Tiimiaikaa vapautuu ns. asiakkaiden jakamiselta muuhun.
Kansallinen näkökulma: Hoitoon pääsy ja palvelu sujuvoituu.
Asiakkaan näkökulma: Hoitoon pääsy sujuvoituu ja asiakas saa ensikäyntiajan nopeammin. --> Hoitoonpääsyaika
Työntekijän näkökulma: Ensikäyntejä toteuttavien työntekijöiden tyytyväisyyttä ja kokemuksia uudistuksesta selvitettiin työntekijäkyselyllä noin 9 kk kuluttua uudistuksen käyttöönotosta.
Kansallinen näkökulma: Hoitoon pääsy ja palvelu sujuvoituu. --> Hoitoonpääsyaika
Ajanvarauskäytännön uudistamiseksi tuli selvittää ja ratkaista mm. seuraavat asiat:
- Ajanvarauskirjojen kokoaminen yhteen ns. resurssikirjoiksi
- Yhtenäisten käytäntöjen sopiminen siitä, kuinka paljon vapaita ensikäyntiaikoja kalentereihin laitetaan
- Potilastietojärjestelmissä ajanvarauskirjojen yhtenäistäminen (mm. yhtenäiset vastaanottolajit)
- Käytäntöjen sopiminen tilanteisiin, joissa suoraa ensikäyntiaikaa ei voida antaa sekä tilanteisiin, joissa jääviys-haasteita
- Toimintatapojen sopiminen ensikäyntiaikojen perumiseksi ja siirtämiseksi.
Edellä mainittuja asioita pohdittiin ja työstettiin yhdessä sekä mielenterveys- ja riippuvuustyötä tekevien yksiköiden että aikoja antavien Palveluluukun työntekijöiden kanssa. Potilastietojärjestelmien reunaehtoja ja teknistä toteutusta suunniteltiin potilastietojärjestelmien pääkäyttäjien kanssa. Aikojen siirtämiseen ja perumiseen liittyvien käytäntöjen osalta yhteistyötä tehtiin Palveluluukun sihteerilinjan kanssa. Tiedotusta sovituista käytännöistä tehtiin koko prosessin ajan.
Välittömänä kohderyhmänä on alueen lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluihin perusterveydenhuoltoon hakeutuvat alle 18-vuotiaat asiakkaat.
Välillisenä kohderyhmänä on lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden perusterveydenhuollon työntekijät.