Lasten ja perheiden elintapaohjauksen toimintamalli Satakunnan hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Lapsille ja perheille kohdennettu elintapaohjauksen toimintamalli ja ohjautumisen kriteerit. Tavoitteena on siirtää palveluiden painopistettä ennaltaehkäisevään työhön ja varhaiseen tukeen.

Toimintaympäristö **

Satakunnan hyvinvointialueen lasten ja perheiden elintapaohjauksen toimintamallin määrittely on osa monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyötä, jota tehdään THL:n ohjauksessa osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP) (2023-2025).  

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kestävän kasvun Satakunta -hankkeessa laaditun kokonaiskuvan perusteella koronapandemia näkyy kaikenikäisissä asiakasryhmissä vaikeutuneena tilanteena. Ongelmat ovat pitkittyneet ja monimutkaistuneet, palveluihin pääsy on heikentynyt ja kynnys hakea palveluita on kasvanut. Lasten ja nuorten ahdistuneisuus on lisääntynyt ja ongelmien komplisoituminen on lisännyt palvelutarvetta. Kestävän kasvun Satakunta 2 -hankkeen yhtenä tavoitteena on siirtää palvelutuotannon painopistettä enemmän ennaltaehkäiseviin, varhaisen tuen tai digitaalisten palveluiden suuntaan, jotta raskaampien palveluiden tarve vähenee. Hankkeen investoinnissa 4.2. yhtenä tavoitteena on kehittää ja yhtenäistää elintapaohjauksen toimintamalleja, jotta hyvinvoinnin haasteisiin voidaan vaikuttaa ennaltaehkäisevin ja varhaisen puuttumisen keinoin.

Satakunnan hyvinvointialueelle siirtyi kahdeksan organisaation sote-palvelut, minkä vuoksi palvelujärjestelmää on yhtenäistettävä. Organisaatiomuutoksen myötä palveluketjut eivät ole yhdenmukaisia, eikä ammattilaisten yhteistyö ole kaikkialla toteutunut saumattomasti. Satakunnassa on ennaltaehkäiseviä ja varhaisen tuen palveluita liian vähän ja raskaampia palveluita käytetään runsaasti kaikissa kohderyhmissä. Painopisteen siirtäminen avopalveluihin ja kevyempiin palvelumuotoihin, sekä palvelujen saatavuuden parantaminen ovat keskeisiä maakunnallisia strategisia tavoitteita. Satakunnassa on aiemmin koulutettu HYTE-valmentajia, mutta lasten ja perheiden elintapaohjausta ei ole ollut saatavilla kaikkialla Satakunnassa yhdenmukaisesti, eikä elintapaohjaukseen ohjautumiselle ole ollut yhtenäisiä kriteereitä. Satakunnassa on aiempien Neuvokas perhe -menetelmäkoulutusten myötä vahvaa menetelmäosaamista, mutta menetelmän juurtuminen vaatii lisäksi yhteisesti sovittuja käytäntöjä, menetelmäuskollisuuden tukea ja menetelmän käytön arviointia.  

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaat
Useat indikaattoritiedot osoittavat, että ennaltaehkäiseviä ja varhaisen puuttumisen keinoja on tarvetta vahvistaa, jotta lasten ja perheiden hyvinvoinnin haasteisiin päästäisiin puuttumaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tilastojen mukaan Satakunnan lasten ja nuorten elintavat ovat heikentyneet entisestään aiemmista vuosista. Lapsista ja nuorista noin kolmasosa on ylipainoisia (ml. lihavuus), joka on maan korkeinta kaikissa ikäryhmissä.  Vähäinen liikkuminen ja ylipaino heijastuvat lasten fyysiseen jaksamiseen.  Yli neljäsosa kaikkien luokka-asteiden oppilaista kokee terveydentilansa keskinkertaiseksi tai huonoksi.  Vuoden 2022 Move! -mittausten mukaan yli 40 prosentilla 5. ja 8. luokkalaista oli heikko fyysinen toimintakyky ja pojilla fyysinen kunto oli tyttöjä heikompi. Heikko fyysinen toimintakyky muodostaa riskin lasten ja nuorten terveydelle sekä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.

Ammattilaiset
Kehittämistyöhön osallistuneet ammattilaiset nostivat esille useita kehittämistarpeita. Keskeisenä esille nousi tarve yhtenäisistä koko alueen kattavista kriteereistä elintapaohjaukseen ohjaamiselle, sekä lasten ja nuorten painopolun käyttämiselle. Myös kirjaamiseen ja tilastointiin toivottiin yhtenäisiä selkeitä ohjeita. Neuvokas perhe -menetelmän monialaiseen käyttöön toivottiin yhtenäisiä tapoja, sekä suunnitelmallisuutta ja koordinointia menetelmän juurruttamiseen. Lisäksi koettiin tarvetta hyödyntää Move! -tuloksia aiempaa enemmän. 

Organisaatio
Satakunnan hyvinvointialueen strategian missio "Satavarmaa hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta lähellä
ihmistä" antaa hyvän suunnan kaikkeen hyvinvointialueella tehtävään HYTE-työhön. Hyvinvointialueen muodostumisen jälkeen on ilmennyt tarve muodostaa yhtenäiset ja tasavertaiset tavat toteuttaa ennaltaehkäisevää ja varhaisen vaiheen elintapaohjausta. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa on aiemmin ollut eriäviä elintapaohjauksen käytäntöjä, joten käytäntöjen yhdenmukaistamisen tarve on ilmeinen.

Yhteiskunta
Yhteiskunnan näkökulmasta sosiaali- ja terveydenhuollossa tulisi panostaa ongelmien nykyistä varhaisempaan tunnistamiseen ja vaikuttavampaan ennaltaehkäisyyn, sekä vahvistaa palvelujen laatua ja kustannusvaikuttavuutta.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittämistyötä tehdään yhteistyössä hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin kanssa. Kevään 2024 aikana osana kehittämistä toteutettiin monialainen työpajatyöskentely, jossa ammattilaiset aktiivisesti osallistuivat kehittämiseen ja saivat vaikuttaa toimintamallin määrittelyyn.

Tavoiteltu muutos

Yksilötason vaikutukset
Satakuntalaisten lapsiperheiden elintavat muuttuvat terveyttä ja hyvinvointia edistävämmäksi. Neuvokas perhe -menetelmän avulla lapsiperheet ottavat aktiivisen roolin oman terveytensä edistämisessä ja perheen vahvuuksien huomioiminen mahdollistuu.

Organisaatiotason vaikutukset
Hyvinvointialueella on yhtenäiset toimintatavat elintapaohjauksen toteuttamiselle. Neuvokas perhe -menetelmäosaaminen ja menetelmän käyttö juurtuu pysyväksi osaksi monialaista yhteistyötä. Palveluiden painopiste siirtyy ennaltaehkäisevään työhön ja varhaisen vaiheen tukeen. 

Väestötason vaikutukset
Pitkän aikavälin tavoitteena ylipainoisten ja vähän liikkuvien lasten ja nuorten määrä vähenee. Tämän seurauksena ylipainosta ja liikkumattomuudesta aiheutuvat ongelmat sekä raskaampien palveluiden tarve vähenevät.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asiakaskohderyhmänä ovat kaikki elintapaohjauksesta hyötyvät lapset ja perheet Satakunnassa. 

Ammattilaiskohderyhmänä ovat lasten ja perheiden elintapaohjauksen ja hyvinvoinnin parissa työskentelevät ammattilaiset hyvinvointialueella, kunnissa ja kolmannella sektorilla, sekä palveluita ja toimintaa suunnittelevat ja resursseja määrittelevät henkilöt. 

Ratkaisun perusidea **

Lasten ja perheiden elintapaohjauksen toimintamalli ja ohjautumisen kriteerit on muodostettu palveluportaittain. Ammattilaiset ohjaavat lapsen ja/tai perheen riskitekijöiden perusteella palveluportaittain oikean palvelun pariin. 

  1. Ennaltaehkäisevä, varhainen elintapojen tuki ja hyvinvointioppiminen
  2. Elintapaohjaus
  3. Vaativan tason ohjaus, jatkohoitolähetteet

Lisäksi tavoitteena on juurruttaa Neuvokas perhe -menetelmän käyttö osaksi monialaista yhteistyötä lasten ja perheiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.