Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen yhdenmukaistaminen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen lasten, nuorten ja perheiden palvelujen yhdenmukaistamisen tavoitteena on asukkaiden ja asiakkaiden yhdenvertaisuus, laadukkaat ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä asiakastarvelähtöinen resurssien kohdentaminen.
Palvelujen yhdenmukaistamisen toimintamalli kytkeytyy vahvasti kansallisen sote-uudistuksen ja Tulevaisuuden sote-keskus-hankkeen tavoitteisiin. Alueellisen palveluvalikoiman, palvelutason ja yhteisten toimintatapojen kehittäminen tähtäävät siihen, että asukasperheet saavat yhdenvertaisesti laadukkaita ja kustannusvaikuttavia lasten, nuorten ja perheiden palveluja asuinpaikastaan riippumatta.
Järjestämisvastuun siirtymisen 1.1.2023 yhteydessä taustaorganisaatioiden palvelut ja toimintamallit siirtyivät hyvinvointialueella pitkälti sellaisenaan. Vaikka lasten, nuorten ja perheiden palvelut ja niiden sisältö on merkittävissä määrin lakien säätelemää, on palvelutuotannon nykytilakartoituksessa tunnistettu lukuisia alueellisia eroja. Toimintamallin tavoitteena on tukea keskeisten alueellisten erojen tunnistamista sekä yhteisen alueellisen mallin suunnittelua ja käytäntöön viemistä.
Kohderyhmään kuuluvat lasten, nuorten ja perheiden palvelujen henkilöstö, asiakkaat ja asukkaat sekä yhteistyökumppaneita kuten kouluja, oppilaitoksia ja järjestöjä.
Palvelujen yhdenmukaistamisessa on ollut vahvasti osallistava työote
Eri palvelujen osalta on vuoden 2023 aikana toteutettu esimerkiksi 5 asiakaskyselyä, joihin on saatu yli 350 vastausta. Työntekijät ovat kehittäneet ja yhdenmukaistaneet palveluja yli 90 työpajassa, joihin on ollut kaiken kaikkiaan yli 1200 osallistumiskertaa.
Syksyllä 2023 toteutettiin palvelualueen yhteiset osallisuustoimenpiteet pitäen sisällään esimerkiksi digitaalisen asukkaille suunnatun Tulevaisuuden palvelut -pelin (yli 200 vastausta) ja työntekijöille suunnatun Palvelupaja-konseptin (noin 90 pajaa, melkein 600 osallistujaa). Palvelujen yhdenmukaistamiseen liittyen on toteutettu myös asiakashaastatteluja/ryhmäkeskusteluja.