Lasten toiminnanohjaustaitojen kartoittaminen digitaalisen pelin avulla, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Näky-pilotissa selvitetään, voidaanko digitaalisella pelillä sujuvoittaa 8-12-vuotiaiden koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen arviointiprosessia sekä vahvistaa koululaisten yksilöllisten tukitoimien suunnittelua.
Lasten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden lisääntyminen sekä ADHD-diagnoosien kasvu ovat valtakunnallinen ilmiö.
Keski-Suomen hyvinvointialue toteuttaa Kestävän kasvun ohjelman tuella NÄKY-pilotin yhteistyössä ohjelmointiyritys Peili Visionin kanssa. Peili Vision on kehittänyt yliopistotutkimuksiin perustuvan digitaalisen pelin, joka kartoittaa lasten toiminnanohjaustaitoja. Lukuvuonna 2023–2024 peliä pilotoitiin virtuaalitodellisuusteknologian avulla Äänekosken ja Laukaan alakouluissa yhdessä opiskeluhuollon ammattilaisten kanssa.
Tammikuussa 2025 käynnistyy laajempi pilotti Jyväskylän alakouluissa, jossa virtuaalitodellisuusteknologian sijaan käytetään selainpohjaista tietokonepeliä.
Näky-pilotin kohderyhmä koostuu perusopetuksen opiskeluhuollon ammattilaisista (psykologeista, kouluterveydenhoitajista ja koululääkäreistä), koulun ammattilaisista (opettajista ja testitilanteiden valvojina toimivista koulunkäynninohjaajista) sekä testipeluutuksen toteuttaneista lapsista että heidän huoltajistaan. Pilotin aikana kaikilta kohderyhmään kuuluvilta kysyttiin näkökulmia ja kokemuksia kyselyiden avulla. Lasten kokemuksia kysyttiin heti testitilanteen jälkeen hymynaamojen avulla.