Lasten toiminnanohjaustaitojen kartoittaminen digitaalisen pelin avulla, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

Näky-pilotissa selvitetään, voidaanko digitaalisella pelillä sujuvoittaa 8-12-vuotiaiden koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen arviointiprosessia sekä vahvistaa koululaisten yksilöllisten tukitoimien suunnittelua.

Toimintamallin nimi
Lasten toiminnanohjaustaitojen kartoittaminen digitaalisen pelin avulla, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Näky-pilotissa selvitetään, voidaanko digitaalisella pelillä sujuvoittaa 8-12-vuotiaiden koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen arviointiprosessia sekä vahvistaa koululaisten yksilöllisten tukitoimien suunnittelua.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluhuolto sekä Laukaan ja Äänekosken perusopetus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

07.12.2023

Viimeksi muokattu

17.12.2024
Toimintaympäristö

Lasten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden lisääntyminen sekä ADHD-diagnoosien kasvu ovat valtakunnallinen ilmiö.

Keski-Suomen hyvinvointialue toteuttaa Kestävän kasvun ohjelman tuella NÄKY-pilotin yhteistyössä ohjelmointiyritys Peili Visionin kanssa. Peili Vision on kehittänyt yliopistotutkimuksiin perustuvan digitaalisen pelin, joka kartoittaa lasten toiminnanohjaustaitoja. Lukuvuonna 2023–2024 peliä pilotoitiin virtuaalitodellisuusteknologian avulla Äänekosken ja Laukaan alakouluissa yhdessä opiskeluhuollon ammattilaisten kanssa.

Tammikuussa 2025 käynnistyy laajempi pilotti Jyväskylän alakouluissa, jossa virtuaalitodellisuusteknologian sijaan käytetään selainpohjaista tietokonepeliä. 

NÄKY-pilotin tavoitteena on tarjota objektiivista tietoa lapsen tarkkaavuudesta ja toiminnanohjaustaidoista digitaalisen ja pelillisen simulaation avulla. Tämän avulla voidaan edistää opettajien valmiuksia tarjota yksilöllistä tukea oppilaille sekä tukea terveydenhuollon ammattilaisten päätöksentekoa tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen arvioinneissa sekä ADHD-kartoituksissa.

 

4o

Kansikuva
NÄKY-pilotissa kartoitetaan lasten toiminnanohjaustaitoja virtuaalitekniikkaa hyödyntäen.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt