Lasten toiminnanohjaustaitojen kartoittaminen digitaalisen pelin avulla, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Näky-pilotissa selvitetään, voidaanko digitaalisella pelillä sujuvoittaa 8-12-vuotiaiden koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen arviointiprosessia sekä vahvistaa koululaisten yksilöllisten tukitoimien suunnittelua.
Toimintamallin nimi
Näky-pilotissa selvitetään, voidaanko digitaalisella pelillä sujuvoittaa 8-12-vuotiaiden koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen arviointiprosessia sekä vahvistaa koululaisten yksilöllisten tukitoimien suunnittelua.
NÄKY-pilotin tavoitteena on tarjota objektiivista tietoa lapsen tarkkaavuudesta ja toiminnanohjaustaidoista digitaalisen ja pelillisen simulaation avulla. Tämän avulla voidaan edistää opettajien valmiuksia tarjota yksilöllistä tukea oppilaille sekä tukea terveydenhuollon ammattilaisten päätöksentekoa tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen arvioinneissa sekä ADHD-kartoituksissa.
Lasten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden lisääntyminen sekä ADHD-diagnoosien kasvu ovat valtakunnallinen ilmiö.
Keski-Suomen hyvinvointialue toteuttaa Kestävän kasvun ohjelman tuella NÄKY-pilotin yhteistyössä ohjelmointiyritys Peili Visionin kanssa. Peili Vision on kehittänyt yliopistotutkimuksiin perustuvan digitaalisen pelin, joka kartoittaa lasten toiminnanohjaustaitoja. Lukuvuonna 2023–2024 peliä pilotoitiin virtuaalitodellisuusteknologian avulla Äänekosken ja Laukaan alakouluissa yhdessä opiskeluhuollon ammattilaisten kanssa.
Tammikuussa 2025 käynnistyy laajempi pilotti Jyväskylän alakouluissa, jossa virtuaalitodellisuusteknologian sijaan käytetään selainpohjaista tietokonepeliä.
Näky-pilotin kohderyhmä koostuu perusopetuksen opiskeluhuollon ammattilaisista (psykologeista, kouluterveydenhoitajista ja koululääkäreistä), koulun ammattilaisista (opettajista ja testitilanteiden valvojina toimivista koulunkäynninohjaajista) sekä testipeluutuksen toteuttaneista lapsista että heidän huoltajistaan. Pilotin aikana kaikilta kohderyhmään kuuluvilta kysyttiin näkökulmia ja kokemuksia kyselyiden avulla. Lasten kokemuksia kysyttiin heti testitilanteen jälkeen hymynaamojen avulla.
Pilotointi jatkuu syksyllä 2025 hyvinvointialueen omana toimintana. Toimenpiteen edistäminen Kestävän kasvun ohjelmassa päättyy. Jos EFSim-testi otetaan opiskeluhuoltoon pysyvään käyttöön, tulee se asettumaan Keski-Suomen hyvinvointialueen koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen arviointiprosessiin. Tällöin tulee vielä avata tarkemmin, missä tilanteissa EFSim-testiä käytetään ja kuka peluutusten valvojana toimii.
Näky-pilotissa nähtiin, että suurin hyöty EFSim-testille on lasten alkuvaiheen tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen selvittelyissä, erityisesti niissä tilanteissa, kun on ristiriitaa vanhempien keskinäisissä näkemyksissä tai kodin ja koulun välillä. Erityisesti kouluterveydenhoitajat kokivat EFSim-testin hyödyllisenä omassa työssään, mm. jatkosuunnitelmaa pohtiessa sekä keskusteltaessa opettajien ja huoltajien kanssa. Viimeisimmän pilotin lopussa tehtiin EFSim-portaalin mittareihin ja ulkoasuun päivitys, joka paransi psykologien mahdollisuuksia hyödyntää testituloksia, mutta tätä ei ehditty pilotin aikana kokeilla eikä saada siitä tuloksia
Lapset (n=157) ilmoittivat testitilanteen jälkeen hymynaamoilla, miltä pelin pelaaminen tuntui. 80% lapsista oli valinnut hymyilevän tai nauravan hymynaaman, 18%:lla oli neutraali naama ja lopuilla 2%:lla suu hieman alaspäin oleva naama.
Kansikuva
