Lasten toiminnanohjaustaitojen kartoittaminen digitaalisen pelin avulla, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)

NÄKY-pilotissa kartoitetaan 8-12-vuotiaiden lasten toiminnanohjaustaitoja pelillisellä menetelmällä, virtuaalitekniikkaa hyödyntäen. Digipelin tarjoamaa tietoa voidaan hyödyntää pedagogisten tukitoimien suunnittelussa sekä ADHD:n arvioinnissa.

Toimintamallin nimi
Lasten toiminnanohjaustaitojen kartoittaminen digitaalisen pelin avulla, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

NÄKY-pilotissa kartoitetaan 8-12-vuotiaiden lasten toiminnanohjaustaitoja pelillisellä menetelmällä, virtuaalitekniikkaa hyödyntäen. Digipelin tarjoamaa tietoa voidaan hyödyntää pedagogisten tukitoimien suunnittelussa sekä ADHD:n arvioinnissa.

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialueen opiskeluhuolto sekä Laukaan ja Äänekosken perusopetus
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

07.12.2023

Viimeksi muokattu

25.06.2024
Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointialueella toteutetaan Kestävän kasvun ohjelman tukemana NÄKY-pilotointi yhdessä ohjelmointiyritys Peili Visionin kanssa. Peili Vision on kehittänyt lasten toiminnanohjaustaitoja kartoittavan digitaalisen pelin, jonka käyttöä pilotoidaan Äänekosken ja Laukaan kouluilla yhdessä opiskeluhuollon toimijoiden kanssa. NÄKY-pilotoinnissa digitaalisen ja pelillisen simulaation tarjoaman objektiivisen tiedon avulla voidaan lisätä opettajien valmiuksia tarjota lisätukea sitä tarvitseville oppilaille, sekä tukea ja vahvistaa terveydenhuollon ammattilaisen päätöksentekoa ADHD:n diagnostisessa arvioinnissa. 

Kansikuva
NÄKY-pilotissa kartoitetaan lasten toiminnanohjaustaitoja virtuaalitekniikkaa hyödyntäen.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt