Lasten toiminnanohjaustaitojen kartoittaminen digitaalisen pelin avulla, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
NÄKY-pilotissa kartoitetaan 8-12-vuotiaiden lasten toiminnanohjaustaitoja pelillisellä menetelmällä, virtuaalitekniikkaa hyödyntäen. Digipelin tarjoamaa tietoa voidaan hyödyntää pedagogisten tukitoimien suunnittelussa sekä ADHD:n arvioinnissa.
Toimintamallin nimi
NÄKY-pilotissa kartoitetaan 8-12-vuotiaiden lasten toiminnanohjaustaitoja pelillisellä menetelmällä, virtuaalitekniikkaa hyödyntäen. Digipelin tarjoamaa tietoa voidaan hyödyntää pedagogisten tukitoimien suunnittelussa sekä ADHD:n arvioinnissa.
Keski-Suomen hyvinvointialueella toteutetaan Kestävän kasvun ohjelman tukemana NÄKY-pilotointi yhdessä ohjelmointiyritys Peili Visionin kanssa. Peili Vision on kehittänyt lasten toiminnanohjaustaitoja kartoittavan digitaalisen pelin, jonka käyttöä pilotoidaan Äänekosken ja Laukaan kouluilla yhdessä opiskeluhuollon toimijoiden kanssa. NÄKY-pilotoinnissa digitaalisen ja pelillisen simulaation tarjoaman objektiivisen tiedon avulla voidaan lisätä opettajien valmiuksia tarjota lisätukea sitä tarvitseville oppilaille, sekä tukea ja vahvistaa terveydenhuollon ammattilaisen päätöksentekoa ADHD:n diagnostisessa arvioinnissa.