Lasten toiminnanohjaustaitojen kartoittaminen digitaalisen pelin avulla, Keski-Suomen HVA (RRP, P4, I1)
Näky-pilotissa selvitetään, voidaanko digitaalisella pelillä sujuvoittaa 8-12-vuotiaiden koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen arviointiprosessia sekä vahvistaa koululaisten yksilöllisten tukitoimien suunnittelua.
Toimintamallin nimi
Näky-pilotissa selvitetään, voidaanko digitaalisella pelillä sujuvoittaa 8-12-vuotiaiden koululaisten tarkkaavuuden ja toiminnanohjaustaitojen arviointiprosessia sekä vahvistaa koululaisten yksilöllisten tukitoimien suunnittelua.
Lasten tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen haasteiden lisääntyminen sekä ADHD-diagnoosien kasvu ovat valtakunnallinen ilmiö.
Keski-Suomen hyvinvointialue toteuttaa Kestävän kasvun ohjelman tuella NÄKY-pilotin yhteistyössä ohjelmointiyritys Peili Visionin kanssa. Peili Vision on kehittänyt yliopistotutkimuksiin perustuvan digitaalisen pelin, joka kartoittaa lasten toiminnanohjaustaitoja. Lukuvuonna 2023–2024 peliä pilotoitiin virtuaalitodellisuusteknologian avulla Äänekosken ja Laukaan alakouluissa yhdessä opiskeluhuollon ammattilaisten kanssa.
Tammikuussa 2025 käynnistyy laajempi pilotti Jyväskylän alakouluissa, jossa virtuaalitodellisuusteknologian sijaan käytetään selainpohjaista tietokonepeliä.
NÄKY-pilotin tavoitteena on tarjota objektiivista tietoa lapsen tarkkaavuudesta ja toiminnanohjaustaidoista digitaalisen ja pelillisen simulaation avulla. Tämän avulla voidaan edistää opettajien valmiuksia tarjota yksilöllistä tukea oppilaille sekä tukea terveydenhuollon ammattilaisten päätöksentekoa tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen arvioinneissa sekä ADHD-kartoituksissa.
4o