Lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välinen monialainen yhteistyö

Kehitin gradussani LAVA-toimintamallin lastensuojelun avohuollon ja varhaiskasvatuksen väliseen yhteistyöhön. Toimintasuositukseni sisältää tiedonvaihtoon, hyviin käytäntöihin, yhteisiin tavoitteisiin, suunnitelmiin ja yhteydenpitoon kuuluvia asioita

Toimintaympäristö

Lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välistä yhteistyötä on kritisoitu, ja sen kehittäminen on ollut Suomessa vähäistä. Varhaiskasvatus on tärkeä lastensuojelun yhteistyökumppani, varhaiskasvatuksen ollessa lastensuojeluasiakkuudessa olevan lapsen tukitoimi. Varhaiskasvatuksessa on paljon lastensuojelulle arvokasta tietoa lapsen arjesta, kehityksestä ja hyvinvoinnista. Lastensuojelulla puolestaan on kokonaisvaltaista tietoa perheen tilanteesta, ja lapsen elämään vaikuttavista asioista. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun tiedonvaihto ja hyvät käytänteet auttavat lastensuojeluasiakkuudessa olevan lapsen asioiden hoitamista. Lisäksi Suomessa ollaan kehittämässä perhekeskustoimintaa, jonka tavoitteena on tiivistää eri tahojen välistä yhteistyötä ja palvelujen saantia. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lastensuojelun avohuollon ja varhaiskasvatuksen välinen yhteistyö, siihen kuuluvat yhtenäiset toimintamallit, tiedonvaihto ja hyvät käytänteet. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen organisaatioihin yhtenäiset, hyvien käytäntöjen mukaiset toimintamallit, joita on kehitetty työntekijät mukaan ottamalla. Gradussani totesin yhteistyön olevan hajanaista, ja työntekijöistä riippuvaista. Lisäksi erityisesti varhaiskasvatuksen työntekijät näkevät yhteistyön kehittämisen tärkeäksi. Kyseessä on lapsiperheiden varhainen tukeminen ja lastensuojelutarpeen arvioiminen, joissa on tärkeää hyödyntää kyseistä yhteistyötä. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin jalkauttamisen kohteena ovat lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen organisaatioiden esihenkilöt ja työntekijät (varhaiskasvatuksen erityisopettajat, varhaiskasvatuksen opettajat ja - lastenhoitajat sekä avustajat, lastensuojelun sosiaalityöntekijät ja perhetyöntekijät).

Tavoiteltu muutos

Yhteistyön tiivistyminen, toisen osapuolen tiedon hyödyntäminen, tiedonvaihdon paraneminen, hyvien käytäntöjen jalkautuminen molempiin organisaatioihin. Lastensuojelutyön laadun paraneminen, lastensuojelutarpeen arvioimisessa varhaiskasvatuksessa olevan tiedon hyödyntäminen. Tiedon saaminen varhaiskasvatukseen lapsen lastensuojeluasiakkuudessa olemisesta, työskentelyn selkiytyminen ja helpottuminen. Toimintamallien vakiintuminen ja yhteisten tavoitteiden asettaminen. 

Muutoksen mittaaminen

Toimintamallia on kehitetty käytäntöjen tutkimuksessa, jolloin on haastateltu molempien organisaatioiden työntekijöitä. Tavoitteena on kouluttaa kyseisten organisaatioiden työntekijöitä jakamalla mm. tietoa toisen organisaation työntekijöiden työskentelystä, vastuualueista ja muista graduni tuloksista, jotka liittyvät lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen väliseen yhteistyöhön. Yhteistyön selkiyttäminen. Mahdollista arvioida jatkossa yhteistyötä mm. tekemällä uusia kyselyitä, sekä kehittämällä toimintaa ja yhteistyötä lisää perhekeskusmalliin mentäessä. Jatkossakin tärkeää saada molempien toimijoiden äänet kuuluviin, sekä lisätä työntekijöiden osallisuutta lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen yhteistyön kehittämisessä. 

Toteutussuunnitelma

Vaikuttaa työntekijöiden ja etenkin esihenkilöiden asenteisiin, hyvien toimintatapojen jalkauttamiseen (tietoa), vakiintumiseen ja jatkokehittämiseen. Koulutusten tarjoaminen ja järjestäminen sekä lastensuojelun että varhaiskasvatuksen organisaatioihin eri kaupungeissa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Varhaiskasvatuksessa hoidossa oleva lapsi, jolla on lastensuojelun asiakkuus, ja varhaiskasvatus on lastensuojelun tukitoimi, ja lastensuojelun tarvetta/tukitoimia/interventioita/vaikuttavuutta arvioidaan. Toimintamallin kehittämiseksi on kerätty tietoa haastattelemalla erään suuren suomalaisen kaupungin lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen työntekijöitä, heiltä kysytty mielipidettä yhteistyön tilasta ja kehittämistarpeista. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

LAVA-toimintamalli lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen väliseen yhteistyöhön. Koulutuksissa jaetaan tietoa Gradun tuloksista, eli tietoa lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välisen monialaisen yhteistyön tilasta ja siihen vaikuttavista asioista sekä kehittämiskohteista. Tiedonvaihtoon liittyvät asiat. Lastensuojelun asiakkuudessa olevan lapsen erillisen hoito-ja  kasvatussuunnitelman käyttö tarvittaessa lisänä lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen yhteisten tavoitteiden asettamisessa.

Ideointi

Varhaiskasvatuksella tulisi olla tieto lapsen lastensuojeluasiakkuudesta. Tiedon tärkeyden perusteleminen vanhemmille. Tavoitteellinen, yhteistyössä tapahtuva työskentely varhaiskasvatuksen kanssa lapsen lastensuojelun tarvetta arvioitaessa. Yhteinen tuen tarpeiden määrittäminen ja tavoitteiden asettaminen. Tiedonvaihdon parantaminen. Yhteisten käytäntöjen kehittäminen. Työtehtävien ja vastuiden selkiyttäminen. Toimintatapojen vakiintuminen. Työntekijöiden osallisuuden huomioiminen ja lisääntyminen. Toisen organisaation työntekijöiden tiedon hyödyntäminen ja parempi tiedon vaihtaminen. Osaamisen hyödyntäminen. Yhteistyön tiivistyminen, avoimuus ja toisen organisaation työntekijöiden mukaan ottaminen. Monialaisen yhteistyökentän (lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä) keskeisten käytäntöjen huomioiminen työskentelyssä. Monialaisen yhteistyön arvottaminen lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä. Tiedon vaihtamisen intressien ja tärkeiden tekijöiden tiedostaminen. Yhteistyön uhkatekijöiden tiedostaminen. Hyvien käytäntöjen vakiintuminen. 

Idean valinta

Organisaatioiden työntekijöiden kouluttaminen, jotta hyvät käytännöt vakiintuvat, ja ovat työntekijöiden tiedossa. LAVA-toimintamallin jalkauttaminen organisaatioihin. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Hyvien käytäntöjen ja toimintatapojen jalkauttaminen lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen  organisaation työntekijöille ja esihenkilöille. 

LAVA-malli: toimintasuositus lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen väliseen yhteistyöhön (Sirén 2022):

Lastensuojeluasiakkuus -> Lupa yhteydenottoon vanhemmilta ->

Yhteydenotto lapsen päiväkotiin -> Päiväkodin johtaja varmistaa tiedon välittymisen lapsen ryhmään ja varhaiskasvatuksen erityisopettajalle -> tieto lastensuojeluasiakkuudesta ja lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän yhteystiedot

Aloituspalaveri; vanhemmat/muu huoltaja, varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun työntekijä

Lapsen hoito- ja kasvatussuunnitelma; laaditaan yhteiset tavoitteet, sovitaan yhteydenpitotavoista (varhaiskasvatuksessa liite lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan ja lastensuojelussa kirjataan lapsen asiakassuunnitelmaan)

Yhteydenpito tarpeen mukaan, ilmoitetaan muutoksista

Varhaiskasvatus kutsuu lastensuojelun työntekijän tarvittaessa mukaan varhaiskasvatuskeskusteluun/konsultointi

Lapsen asioista vastaava sosiaalityöntekijän arviointi- ja lausuntopyynnöt

Varhaiskasvatuksella lastensuojeluilmoitusvelvollisuus/palvelutarpeen arviointipyynnön mahdollisuus

Lastensuojeluasiakkuuden päättyessä lastensuojelun ilmoitus asiasta varhaiskasvatukseen 

 

Lastensuojeluasiakkaan hoito- ja kasvatussuunnitelma varhaiskasvatukseen sisältää (Sirén 2022):

Lapsen tiedot, lapsen päiväkotiryhmän yhteystiedot, lastensuojelun yhteyshenkilön yhteystiedot, aloituspalaverin ajankohdan, tilannekartoituksen ja tuen tarpeiden määrittämisen, sovitut tavoitteet ja varhaiskasvatuksen tehtävän, yhteydenpidosta sovittua, suunnitelman jatkosta/uudelleen arvioinnin ajankohdan, keskusteluun osallistujat ja allekirjoitukset. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokeilun tavoitteet

Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välisen yhteistyön tiivistyminen, tiedonvaihdon paraneminen, toisen organisaation tiedon hyödyntäminen, työntekijöiden osallisuuden lisääntyminen, tiedon lisääntyminen. 

Ratkaisun perusidea

LAVA-toimintamalli varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun väliseen yhteistyöhön. Kuvattu edellä keskeiset sisällöt. Tiedonvaihtoon ja hyviin käytäntöihin liittyvät asiat. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

1-2 tunnin koulutukset molempien organisaatioiden työntekijöille. Mallin vieminen organisaatioiden ohjeistuksiin. Uusien työntekijöiden perehdyttäminen. Kiireen vähentyminen ja resurssien lisääntyminen tärkeää toimintamallin toteuttamiseksi käytännön työskentelyssä. Työntekijöiden tietoisuus toimintamallin sisällöstä tärkeää, lisäksi esihenkilöt ovat tärkeässä asemassa toimintamallin juurruttamisessa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun organisaatioihin. Itse olen käyttänyt toimintamallia hyödyksi työskennellessäni sijaishuollon sosiaalityöntekijänä, ja olen saanut positiivista palautetta varhaiskasvatuksesta, sekä tärkeää tietoa omaa työskentekyäni varten. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lastensuojeluasiakkuudessa olevan lapsen asioiden tiedonvaihto paranee, saadaan asetettua yhteisiä tavoitteita ja jaetaan tietoa asiakkaan tarpeista ja kehityksestä sekä perheiden tilanteesta, hyödynnetään toisen organisaation ammattilaisten tietoa ja osaamista. Työntekijät osallistuvat lapsen neuvotteluihin tarpeen mukaan. Varhaiskasvatuksessa tieto lapsen asioista vastaavasta sosiaalityöntekijästä, yhteydenpitotavoista, yhteisistä tavoitteista, sekä tulevista yhteisistä neuvotteluista ja lapsen lastensuojeluasiakkuudesta vanhempien suostumuksen mukaan.