Lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenne Pirkanmaan hyvinvointialueella

Lastensuojelun monialaisen kehittämisen MONNI-hankkeessa kehitettiin lastensuojeluun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenne Pirkanmaan hyvinvointialueelle. Toimintamalli tarjoaa systemaattisen rakenteen lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaan.

Toimintaympäristö

Pirkanmaalla ei ole systemaattista rakennetta lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaan. Kokemusasiantuntijuuden, osallisuuden ja vertaisuuden merkitys on tunnistettu, mutta toiminnoille on puuttunut selkeät, konkreettiset ja systemaattiset rakenteet, joissa otettaisiin huomioon sekä kunnat ja järjestöt että mahdollinen yksityinen sektori. Toiminnot ovat olleet pääasiassa pistemäisiä, irrallisia ja usein ne ovat nojautuneet hankkeisiin. Tämä ei ole tarjonnut toiminnoille jatkuvuutta eikä systemaattisuutta. Järjestöt, kuten Pesäpuu ry, ovat tehneet pitkään uranuurtavaa ja tärkeää työtä kokemus- ja vertaistoimintojen saralla, mutta toivoneet myös mukaan julkista sektoria systemaattisesti ja rakenteellisesti. 

 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Lastensuojelussa on jo vuosia Suomessa kehitetty ja toteutettu kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaa järjestöjen sekä yhdistysten kautta, jossain kunnissa myös julkisen sektorin toimesta. Pirkanmaalla lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaa ei ole kuitenkaan kehitetty, tuotettu tai järjestetty kuntien toimesta systemaattisesti, vaan Pirkanmaalla toimintojen kehittäminen ja järjestäminen on ollut pitkään järjestöjen sekä yksittäisten toimintojen ja hankkeiden harteilla. MONNI-hankkeessa havaittiin tarve lähteä kehittämään lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaa systemaattisesti yhdessä kuntien, järjestöjen, yhdistysten sekä yksityisen sektorin kanssa.

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lapsilla ja nuorilla on oikeus olla osallisia ja tulla kuulluksi. Lapset, nuoret ja perheet ansaitsevat ja tarvitsevat halutessaan vertaistukea. Lapsen ja nuoren näkemykset tulee kuulla ikä-, kokemus- ja kehitystason mukaisesti. Tärkeää on huomioida myös esimerkiksi kieleen ja muihin tekijöihin liittyvät asiat. Aikuisen tulee löytää aina keinot kuulla lasta. On tärkeää mahdollistaa vertaistuki ja kehittämisessä mukana oleminen matalalla kynnyksellä iästä riippumatta. Lapsilta, nuorilta ja kaikilta niiltä perheenjäseniltä, kuten esimerkiksi vanhemmilta tai sisaruksilta, saadaan arvokasta tietoa lastensuojelusta. Tätä tietoa tulisikin hyödyntää ja käyttää yhdessä ammattilaisten sekä tutkijoiden tuottaman tiedon kanssa. 

Erityisesti lastensuojelun asiakkaana olevilla tai olleilla lapsilla, nuorilla ja perheillä on usein taustoissaan, elämäntilanteessaan ja hyvinvoinnissaan erityisiä ja kompleksisia asioita. Näitä huomioitavia tekijöitä ovat esimerkiksi traumat ja ylisukupolvisuus. Lisäksi lastensuojelun asiakkaana olevilla tai olleilla lapsilla, nuorilla ja perheillä on usein kokemusta myös muista palveluista, kuten esimerkiksi mielenterveys- ja päihdepalveluista. Jokainen lastensuojelun asiakas ansaitsee tulla kuulluksi ja hänen kokemuksensa tuoma tieto nähdyksi myös palveluidemme kokonaisuudessa. Palveluiden kehittäminen tulisi saada suuntaan, joka oikeasti palvelee asiakkaita. Tässä kokemustietoa omaavien lasten, nuorten ja perheiden näkemys, kokemus ja tietovaranto on erittäin tärkeää. Tällöin palveluvalikkoon saadaan parhaimmillaan lisää keinoja, joilla perheitä, lapsia ja nuoria voidaan tukea ja auttaa.

Kokemustiedon ja vertaistuen tarjoama hyöty tuo myös lastensuojelua helpommin lähestyttäväksi sekä hälventää lastensuojelun leimaa ja vähentää pelkoja sekä ennakkoluuloja. Myös tiedolla johtamisen näkökulma on erittäin tärkeä; kun kysytään asiakkailta, ei tarvitse arvailla. Kokemusasiantuntija- ja vertaistoiminta hyödyttää siis sekä asiakasta itseään sekä hänen kanssaan työskentelevää ammattilaista sekä koko organisaatiota. Laajimmillaan siitä on hyötyä koko yhteiskunnan tasolla sekä lastensuojelun että lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kokonaisuudessa. 

Mitä hyötyä osallisuudesta on lastensuojelun kanssa kosketuksissa olevalle lapselle, nuorelle ja perheelle? Jokaisella lapsella, nuorella ja perheellä on oikeus tulla kuulluksi ja nähdyksi. Jokaisella on tarve tulla kohdatuksi omana itsenään. Osallisuuden kokemuksella on merkittäviä hyvinvointivaikutuksia ja se vähentää inhimillistä kärsimystä ja yhdenvertaisuus toteutuu. Tällöin myös säästetään resursseja sekä oikeudet toteutuvat ja lapsi, nuori sekä perhe saa apua. Lapset, nuoret ja perheet voivat auttaa toisiaan ja samalla kehittää palveluita tulevaisuutta varten: "tulevaisuudessa muilla olisi asiat paremmin”. Osallisuus ruokkii osallisuutta, oman asiakkuuden ja arjen osallisuudesta kohti suurempaa osallisuutta (kehittäjäosallisuus ja vaikuttajaosallisuus) aina jopa poliittiseen osallisuuteen ja sosiaaliseen osallisuuteen saakka. Työntekijän ei tulisi tietää lapsen, nuoren ja perheen puolesta, vaan hänen tulisi kuulla heitä.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

MONNI-hankkeessa lähdettiin kehittämään Pirkanmaan tulevalle hyvinvointialueelle lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoiminta rakennetta yhdessä laajan toimijajoukon kanssa. Kehittämisessä hyödynnettiin kehittämisen tiimi-toimintatapaa, joka toimi systeemisesti ja dialogisesti. Kehittämisen tiimiin haluttiin saada yhteen monipuolinen joukko lastensuojelun, osallisuuden, kokemusasiantuntijuuden sekä vertaisuuden asiantuntijoita. Kutsu lähetettiin Pirkanmaan kuntien, järjestöjen sekä yksityisen sektorin lastensuojelun ja lasten, nuorten ja perheiden palveluiden asiantuntijoille. Mukaan saatiin Tampereen kaupungin, Ikaalisten kaupungin, Pirkanmaan liiton Tulevaisuuden sotekeskus-hankkeen (Pirsote) Lape-hankkeen, Pesäpuu ry:n, SOS-Lapsikylä ry:n, Pelastakaa Lapset ry:n, Kasper ry:n, Sija ry:n sekä Kumpuniitty Oy:n lastensuojelun asiantuntijoita. Lisäksi mukana kehittämisessä oli Laurea ammattikorkeakoulun sosionomi-opiskelija. Osallistujia kehittämisen tiimissä oli yhteensä 15 henkilöä, jotka sitoutuivat prosessiin todella hyvin. Kehittämisen tiimissä näkyivät lapsen, nuoren, vanhemman, sijaisvanhemman sekä sijaissisaruksen näkökulmat. 

Kehittämisen tiimin tapaamisia oli yhteensä neljä talvella ja keväällä 2022. Tapaamisten yhteenlaskettu kesto oli 14 tuntia. Tapaamiset toteutettiin pääosin Teamsilla, viimeinen tapaaminen oli livetapaaminen. Kehittämisen tiimin tapaamiset toteutettiin systeemisin ja dialogisin menetelmin. Tapaamisella oli MONNI-hankkeesta nimetyt kehittämisen tiimin vetäjät, jotka toimivat puheenjohtajan ja kirjurin rooleissa. Kehittämisen tiimeissä kannustettiin avoimeen, dialogiseen, keskustelevaan sekä pohtivaan toimintatapaan ja näitä menetelmiä tuettiin. Ääneen ajattelua sekä yhteistä pohdintaa ja hämmästelyä korostettiin. Jokaiselle annettiin tila ja mahdollisuus ajatella ääneen. Toisen kuuntelua ja reflektointia pidettiin tärkeänä. Systeeminen ja dialoginen työtapa sai paljon kiitosta kehittämisen tiimin osallistujilta. Tämä olikin yksi syy siihen, että kehittämisen tiimi sitoutui tapaamisiin hyvin ja oli hyvin innostunut yhteisestä työskentelystä. Jokainen koki myös kehittämisen tiimin vision, hyvinvointialueen tasoisen lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenteen, tärkeäksi. 

Jokainen kehittämisen tiimin tapaaminen kirjattiin ja tapaamisten välissä MONNI-hankkeen työntekijät työstivät tiimin aikaansaannoksia. Jokaisen tapaamisen aluksi kerrattiin, mitä viime tapaamisilla keskusteltiin ja pohdittiin ja luotiin tavoitteet käynnissä olevalle tapaamiselle. Kaikki kysymykset ja keskustelun aiheet työstettiin yhdessä dialogisesti. 

Tavoiteltu muutos

Kehittämisen tiimi laati heti työskentelyn aluksi yhteisen vision kehittämistyölle. Visioksi muodostui seuraava.

"Jokaiselle lastensuojelun kanssa kosketuksissa olevalle lapselle, nuorelle ja heidän läheisilleen tarjotaan mahdollisuus osallistua vertaistuelliseen kokemusasiantuntijatoimintaan ikätasonsa mukaan Pirkanmaalla. Hyvinvointialue ottaa lapset, nuoret ja perheet mukaan kehittämään toimintaa ja kaikilla on omat väylänsä osallistua. Toiminta auttaa 1) osallistujia yksilöinä ja 2) lasten ja perheiden palvelujen kehittämistä.". 

Yhteinen visio toimi sekä tavoitteena että tavoiteltuna muutoksena kehittämistyölle.

Muutoksen mittaaminen

Tavoitteena on, että lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenne otetaan käyttöön Pirkanmaan hyvinvointialueella vuoden 2023 alussa. Tavoitteena on, että toimintaa kehitetään koko ajan yhdessä vertaistyöntekijän, kokemusasiantuntijoiden, järjestöjen sekä hyvinvointialueen työntekijöiden kanssa. Lisäksi toiminnoista pyydetään jatkuvaa palautetta asiakkailta, vertaisilta sekä kokemusasiantuntijoilta ja toimintoja kehitetään jatkuvasti palautteen perusteella. Toimintoja kehitetään yhteiskehittämisen menetelmin jatkuvasti yhdessä asiakkaiden, kokemusasiantuntijoiden, työntekijöiden sekä vertaistyöntekijän kanssa.

Tulevaisuudessa muutosta voitaisiin mitata sillä tavoin, että kuinka moni lapsi, nuori tai perhe on mukana eri toiminnoissa sekä kuinka monelle toimintoja (esimerkiksi vertaisryhmät) on tarjottu esimerkiksi asiakastietojärjestelmän kautta ja tämän ohjaamana. Toimintoja tulisi tarjota kaikille, joita lastensuojelu tavalla tai toisella koskettaa, joten tarjoamisprosentin tulisi tulevaisuudessa olla 100%. 

 

Toteutussuunnitelma

Visiona on, että rakenne on käytössä Pirkanmaan hyvinvointialueella vuonna 2023.  Yhteistyötä tehdään tiiviisti hyvinvointialuevalmistelun sekä Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskushankkeen Lape-hankkeen kanssa, jotta rakenne otetaan käyttöön. Lisäksi esimerkiksi hyvinvointialueen lastensuojelun valmistelu on sitoutunut ottamaan rakenteen käyttöön. Rakenteen on tarkoitus toimia tiivissä yhteistyössä hyvinvointialueen muiden osallisuus- ja kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintojen kanssa. Tavoitteena onkin, että Pirkanmaan hyvinvointialueella asiakasosallisuus, kokemusasiantuntijuus ja vertaistoiminnot läpäisevät kaiken toiminnan sotekeskus- ja perhekeskuskontekstissa.

Yksi suurimmista kysymyksistä, joita ei olla vielä ratkaistu, on että minkä organisaation alaisuuteen lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenne sijoittuu Pirkanmaan hyvinvointialueella. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Pirkanmaan hyvinvointialueella kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintoja käyttävät lastensuojelun asiakkaana olevat tai olleet lapset, nuoret, vanhemmat, sisarukset, sijaissisarukset ja sijaisvanhemmat. Kaikilla, joilla on kosketus lastensuojeluun, on oikeus osallistua kokemusasiantuntija- ja vertaisryhmätoimintaan. Tärkeää on huomioida kaikki, joita lapsen tai nuoren lastensuojelun asiakkuus koskettaa. Kokemustaustaiset nuoret ovat usein kertoneet, että läheisten kanssa työskentely tai vaikkapa isovanhempien tapaaminen ovat heidän asiakkuutensa aikana usein työntekijöiltä unohtuneet. 

Lastensuojelun työntekijät ja muut ammattilaiset huomioidaan myös rakenteessa, sillä heidän on mahdollista saada vertaistyöntekijä tai kokemusasiantuntija mukaan työskentelemään työparina asiakastapaamisissa tai vaikkapa kouluttamaan työntekijöitä.

Lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakennetta kommentoivat Pesäpuu ry:n ja SOS-Lapsikylä ry:n kehittäjänuoret syksyllä 2022 ja materiaalia muokattiin ja kehitettiin nuorten kommenttien perusteella. Myös kehittämisen tiimissä, kun rakennetta luotiin, asiakas-näkökulma oli koko ajan läsnä kokemusasiantuntijoiden ja kehittäjänuorten sekä-asiakkaiden kanssa tiiviisti työskentelevien työntekijöiden toimesta. Kun rakenne otetaan käyttöön hyvinvointialueella, asiakkaita osallistetaan, heiltä pyydetään palautetta sekä heidät otetaan mukaan kehittämään toimintoja. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Pohjana kehittämistyössä olemme käyttäneet MONNI-hankkeen kehittämisen tiimi-työskentelymallia. Kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenteen kehittämisessä olemme hyödyntäneet Pesäpuu ry:n UP2US-hankkeen  "Nuorten osallisuus ja kokemusasiantuntijuus lastensuojelussa ennen, nyt ja tulevaisuudessa"-raporttia.

Liitteet
Idean konkretisointi ja visualisointi

Pirkanmaan hyvinvointialueen lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenne tarkoittaa julkisen sektorin sekä järjestöjen, yhdistysten ja mahdollisesti yksityisen sektorin yhteistyössä tekemää systemaattista rakennetta lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaan. Rakennetta koordinoi, kehittää ja ylläpitää koordinaattori työparinaan vertaistyöntekijä. Rakenteen visiona on, että jokaiselle lastensuojelun kanssa kosketuksissa olevalle lapselle, nuorelle ja heidän läheisilleen tarjotaan mahdollisuus osallistua vertaistuelliseen kokemusasiantuntijatoimintaan ikätasonsa mukaan Pirkanmaalla. Hyvinvointialue ottaa lapset, nuoret ja perheet mukaan kehittämään toimintaa ja kaikilla on omat väylänsä osallistua. Toiminta auttaa 1) osallistujia yksilöinä ja 2) lasten ja perheiden palvelujen kehittämistä.  

Kohderyhmänä toimivat 3-12-vuotiaat lapset (avo-, sijais- ja jälkihuolto), 13-29-vuotiaat nuoret (avo-, sijais- ja jälkihuolto), vanhemmat, sijaisvanhemmat, sisarukset ja sijaissisarukset. Osallisuus koostuu erilaisista väylistä, joita voivat olla esimerkiksi arjen osallisuus eli omaan asiakkuuteen ja elämään vaikuttaminen, lastensuojelun ja lastensuojelun yhteistyökumppaneiden palveluiden kehittäminen, kouluttaminen (ammattilaiset, johto ja opiskelijat), suljetut ja avoimet vertaisryhmät (eri ikäiset avo-, sijais- ja jälkihuollossa olevat lapset ja nuoret, vanhemmat, sijaisvanhemmat, sisarukset, sijaissisarukset), työparina ammattilaisen kanssa toimiminen, tukihenkilönä toimiminen (vanhempi vanhemmalle), vaikuttaminen (päätöksenteko ja politiikka), virtuaaliset mahdollisuudet (esim. digiraati, somekanavat), Nuorten Foorumi ja sijaishuoltopaikkojen omat toiminnot (oman toiminnan kehittäminen).

Pirkanmaan tulevalle hyvinvointialueelle tullaan esittämään seuraavaa:

-Lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenne Pirkanmaan hyvinvointialueelle.

-Koordinaattori ja vertaistyöntekijä koordinoivat toimintaa.

- Mahdolliset kontaktihenkilöt perhekeskusalueilla.

- Huomioidaan vahvasti hyvinvointialueen järjestöt ja yhdistykset, jotka ovat tässä jo mukana ja joilla on eri toimintoja käynnissä lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaan liittyen.

- Rakenne on osa Pirkanmaan sote- ja perhekeskuksen osallisuuden kokonaisuutta.

Idean testaus asiakkaalla

Asiakkaat ovat olleet mukana kehittämässä rakennetta.

Ratkaisun testaaminen

Rakenne on saatu mukaan Pirkanmaan hyvinvointialue valmisteluun sekä se on esitetty Pirkanmaan kuntien lastensuojelun johdolle. Rakennetta tehdään tiiviissä yhteistyössä Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus-hankkeen Lape-hankkeen osallisuuskoordinaattorin ja hänen kokoamansa työryhmän kanssa. Rakenne tulee olemaan osa hyvinvointialueen osallisuus-rakennetta sotekeskus ja perhekeskus tasoilla. Rakenteen on tavoitteena astua voimaan tammikuussa 2023 ja sitä on tarkoitus kehittää jatkuvasti yhteistyössä asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. 

Kokeilun tavoitteet

Tavoitteena on, että jokaiselle lastensuojelun kanssa kosketuksissa olevalle lapselle, nuorelle ja heidän läheisilleen tarjotaan mahdollisuus osallistua vertaistuelliseen kokemusasiantuntijatoimintaan ikätasonsa mukaan Pirkanmaalla. Hyvinvointialue ottaa lapset, nuoret ja perheet mukaan kehittämään toimintaa ja kaikilla on omat väylänsä osallistua. Toiminta auttaa 1) osallistujia yksilöinä ja 2) lasten ja perheiden palvelujen kehittämistä.  

Ratkaisun perusidea

Pirkanmaan hyvinvointialueen lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenne tarkoittaa julkisen sektorin, järjestöjen, yhdistysten ja mahdollisesti yksityisen sektorin yhteistyössä tekemää systemaattista rakennetta lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaan. Rakennetta koordinoi, kehittää ja ylläpitää koordinaattori työparinaan vertaistyöntekijä. Rakenteen visiona on, että jokaiselle lastensuojelun kanssa kosketuksissa olevalle lapselle, nuorelle ja heidän läheisilleen tarjotaan mahdollisuus osallistua vertaistuelliseen kokemusasiantuntijatoimintaan ikätasonsa mukaan Pirkanmaalla. Hyvinvointialue ottaa lapset, nuoret ja perheet mukaan kehittämään toimintaa ja kaikilla on omat väylänsä osallistua. Toiminta auttaa 1) osallistujia yksilöinä ja 2) lasten ja perheiden palvelujen kehittämistä.  

Kohderyhmänä toimivat 3-12-vuotiaat lapset (avo-, sijais- ja jälkihuolto), 13-29-vuotiaat nuoret (avo-, sijais- ja jälkihuolto), vanhemmat, sijaisvanhemmat, sisarukset ja sijaissisarukset. Osallisuus koostuu erilaisista väylistä, joita voivat olla esimerkiksi arjen osallisuus eli omaan asiakkuuteen ja elämään vaikuttaminen, lastensuojelun ja lastensuojelun yhteistyökumppaneiden palveluiden kehittäminen, kouluttaminen (ammattilaiset, johto ja opiskelijat), suljetut ja avoimet vertaisryhmät (eri ikäiset avo-, sijais- ja jälkihuollossa olevat lapset ja nuoret, vanhemmat, sijaisvanhemmat, sisarukset, sijaissisarukset), työparina ammattilaisen kanssa toimiminen, tukihenkilönä toimiminen (vanhempi vanhemmalle), vaikuttaminen (päätöksenteko ja politiikka), virtuaaliset mahdollisuudet (esim. digiraati, somekanavat), Nuorten Foorumi ja sijaishuoltopaikkojen omat toiminnot (oman toiminnan kehittäminen).

Pirkanmaan tulevalle hyvinvointialueelle tullaan esittämään seuraavaa:

-Lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenne Pirkanmaan hyvinvointialueelle.

-Koordinaattori ja vertaistyöntekijä koordinoivat toimintaa.

- Mahdolliset kontaktihenkilöt perhekeskusalueilla.

- Huomioidaan vahvasti hyvinvointialueen järjestöt ja yhdistykset, jotka ovat tässä jo mukana ja joilla on eri toimintoja käynnissä lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaan liittyen.

- Rakenne on osa Pirkanmaan sote- ja perhekeskuksen osallisuuden kokonaisuutta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ehdotus talousarvioksi Pirkanmaan hyvinvointialueella:

-Koordinaattorin (esimerkiksi sosiaalityöntekijä, sosionomi AMK, yhteisöpedagogi AMK, yhteiskuntatieteiden- tai kasvatustieteiden asiantuntija) ja vertaistyöntekijän palkat ja hallinnolliset kulut (peruspalkat noin 3000 euroa ja 2200 euroa*). 

-Toiminnan pyörittäminen:

•Kokemusasiantuntijoiden palkkiot

•Joidenkin toimintojen mahdollisesti ostaminen esimerkiksi järjestöiltä

•Tapahtumat (esimerkiksi Nuorten Foorumi kerran vuodessa)

•Mahdollisesti tilavuokrat (esimerkiksi ryhmät)

•Markkinointi ja viestintä

•Tarjoilut

•Ryhmien ohjaajien palkat/palkkiot (jyvitys ko.työntekijöiden toimesta)

Yhteensä: noin 100 000 euroa vuodessa.

Rakenne osaksi lastensuojelun palvelukenttää -> resurssien ja rahan säästö.

*) Nuorten osallisuus ja kokemusasiantuntijuus ennen, nyt ja tulevaisuudessa-raportti, Pesäpuu ry 2022.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Lastensuojelu on hyvin spesifisen osaamisen kenttä. Lastensuojeluun liittyy paljon kompleksisia tilanteita ja haasteita. Lastensuojeluasiakkuus voi aiheuttaa leimaantumisen pelkoa sekä häpeää. Lastensuojelu onkin asiakkaan näkökulmasta hyvin herkkä toimintakenttä. Tämän vuoksi on tärkeää, että kun puhutaan osallisuudesta, kokemusasiantuntijuudesta ja vertaisuudesta lastensuojelusta sitä ei voi linkittää täysin muuhun sote-toimintakentän osallisuuteen, vaan asiakasosallisuus lastensuojelussa vaatii paljon ymmärrystä ja osaamista kompleksisista tilanteita. Lisäksi lastensuojelun asiakkaana olevilla ja olleilla lapsilla sekä nuorilla voi olla paljon osaamista myös muista palveluista, kuten esimerkiksi mielenterveys- ja päihdepalveluista, koulumaailmasta puhumattakaan. Yllä mainittujen seikkojen  vuoksi on tärkeää, että lastensuojelun kokemusasiantuntijuus- ja vertaistoimintoja koordinoi oma koordinaattorinsa. Hänellä olisi tärkeää olla myös vertaistyöntekijä-työpari, jonka merkitystä kehittämisen tiimissämme korostettiin. 

Lastensuojelun kokemusasiantuntija- ja vertaisrakenne on hyödynnettävissä ja käytettävissä muiden maakuntien ohella myös muissa palveluissa, kuten vaikkapa koko sote-keskus kontekstissa. Järjestöt ja yhdistykset on tärkeää pitää koko ajan mukana toiminnoissa ja niiden kehittämisessä. Rakennetta on tärkeää myös kehittää koko ajan yhdessä asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. On kuitenkin hyvä muistaa, että asiakkaat, lapset, nuoret, perheet ja kaikki muut läheiset, joita lapsen lastensuojelun asiakkuus koskettaa, ovat kaiken keskiössä eli kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintaa tehdään heitä varten. Asiakaspalaute, yhteiskehittäminen sekä mittaaminen ovat erittäin tärkeitä asioita ja niihin tulee panostaa. Jos asiakkailta ei kysytä, niin mistä tiedetään, että teemme oikeita asioita? Kehittämisen tiimissämme kysymyksiä herätti myös tietosuoja-asiat. Lastensuojeluasiakkuus on salassapidettävää tietoa. Kuinka vertais- tai kehittämistoiminnoissa, joissa mukana on alaikäisiä lastensuojelun asiakkaita, voidaan taata salassapito. Yli 18-vuotiaiden nuorten ja läheisten kohdalla riittää oma suostumus, mutta kuinka toimitaan alaikäisten lasten kanssa? Riittääkö lapsen sekä huoltajan tai lapsen asioista vastaavan sosiaalityöntekijän lupa?

Työntekijöille ja asiakkaille täytyy tehdä infopaketit eri toiminnoista. Kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenne sisältyy lapsen ja nuoren lastensuojelun asiakkuuspolkuun. Huomioidaan myös tuki ja osallisuus lapsen vanhempien, sisarusten ja muiden läheisten kohdalla. Lisäksi mahdolliset sijaisvanhemmat ja sijaissisarukset. Myös tietojärjestelmään liittyviä kysymyksiä pohditaan. Voisiko asiakastietojärjestelmä muistuttaa työntekijää huomioimaan kokemusasiantuntija- ja vertaistoiminnot esimerkiksi kun asiakkuus avataan tai asiakkuuden tyyppi muuttuu? Lisäksi työntekijöille ja asiakkaille on tulee avata, mitä eri termeillä, kuten osallisuudella, vertaisuudella, kokemusasiantuntijuudella sekä kehittäjäasiakkaalla,  tarkoitetaan. Yhteinen kieli ja yhteinen ymmärrys on tärkeää.

Koordinaattorin ja vertaistyöntekijän työnkuva on hyvin monipuolinen. Heidän työtehtäviin kuuluvat alla olevat työtehtävät:

•Kokonaisuuden hallinta ja kehittäminen (sis. kehitettävien asioiden eteenpäin vieminen ja palautteen kerääminen sekä jatkokäsittely). Myös kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintojen kehittäminen sekä niistä palautteen kerääminen ja käsittely.

•Toiminnan vaikuttavuuden seuranta ja mittaaminen – toiminnan kehittäminen myös sen mukaisesti.

•Yhteistoiminta ja yhteiskehittäminen lasten, nuorten ja perheiden kanssa.

•Toimintojen (osallisuuden eri muodot) koordinointi ja ryhmien vetäjien koordinointi.

•Palkkiojärjestelmän ylläpito ja sen kehittäminen kokemusasiantuntijoille. (huomioitava palkkioiden vaikutukset muihin mahdollisiin tukiin)

•Mahdolliset sopimukset (toiminnan järjestäjän ja hyvinvointialueen välillä).

•Nettisivujen ylläpito (sähköisen perhekeskuksen alla).

•Tiedon lisääminen kokemusasiantuntijuudesta (esim. videot, nettisivut, some, esitteet) ja toimintojen markkinointi sekä työntekijöille että lapsille, nuorille ja perheille.

•Työnohjauksen koordinointi kokemusasiantuntijoille.

•Vertaistyöntekijän erityistehtävänä esimerkiksi ryhmien vetäminen ja asiakkaan tukena sekä tukihenkilönä toimiminen.

•Kokemusasiantuntijapankin ja koulutuspoolin ylläpito sekä koordinointi.

•Koordinoida ja järjestää Nuorten Foorumi hyvinvointialueelle yhteistyössä toimijoiden kanssa.

•Tiivis yhteistyö osallisuuskoordinaattorin kanssa ja kytkeytyminen suurempaan osallisuuden rakenteeseen hyvinvointialueella.

•Olla osana valtakunnallista lastensuojelun osallisuuden kehittämistyötä.

 

Kokemusasiantuntija- ja vertaisryhmätoimintoihin kuuluu paljon huomioitavia asioita yleisellä tasolla, joista alla on mainittuna useita.

-Turvallisen tilan periaatteet ja eettisyys. Lapsen, nuoren ja perheiden näkemyksiin tulee aina suhtautua kunnioittavasti ja toimintojen tulee olla vastuullisia.

-Lastensuojelun kokemusasiantuntijoita ei kouluteta, vaan tarkoituksena on, että itse toiminta kouluttaa, kun tulevat esimerkiksi ryhmiin.

-Keskustelun tulee olla avointa sekä informatiivista ja esimerkiksi vaikuttamismahdollisuuksista sekä tavoitteista tulee kertoa aina avoimesti.

-Järjestöjen mukanaolo kehittämisessä ja toimintojen tuottamisessa pidettävä koko ajan mukana.

-Kuljettaminen esimerkiksi ryhmiin ja tapahtumiin esimerkiksi sijaishuoltopaikoista.

-Hyvät tarjoilut ryhmissä.

-Oikeus osallistua on myös oikeutta olla osallistumatta, jos lapsi, nuori tai perhe niin toivoo (toiminnat ovat aina vapaaehtoisia).

-Some-näkyvyys eri toiminnoista ja somen eri kanavien hyödyntäminen kaikessa.

-Tietosuoja ja salassapito (myös virtuaalisesti osallistuessa).

-Ryhmien vetäminen osaksi lastensuojelun työntekijöiden työtä, ryhmiä vetämässä myös vertaistyöntekijä

-Tulosten, palautteen ja kehitystyön näkyväksi tekeminen. Vertais- ja kokemusasiantuntijatoiminnan jatkuva kehittäminen yhdessä lasten, nuorten ja perheiden kanssa.

-3x10D Lastensuojelu elämäntilanne- ja osallisuusmittari käyttöön.

-Joidenkin toimintojen kierto eri alueilla hyvinvointialueella? Maantieteellisyyden huomiointi.

-Järjestökoordinaattori hyvinvointialueella? Yhteistyö ja yhteinen työ järjestökoordinaattorin sekä osallisuuskoordinaattorin kanssa.

-Systeemisen toimintavan ja ajattelun hyödyntäminen (asiakas on jo keskiössä).

-Muistetaan huomioida myös avohuollon asiakkaat.

-Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden koulutus osallisuuteen, kokemusasiantuntija- ja vertaistoimintarakenteeseen ja toimintojen jalkauttaminen kentälle.

-Kokemustieto ja ammattilaisten tuottama tieto yhdessä.

-Siedetään alkuun pieniäkin osallistujamääriä. 

- Osallisuus tulee huomioida kaikilla tasoilla. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Rakenteen tarkoituksena on astua voimaan vuonna 2023, joten käytöstä ja toiminnoista ei ole vielä kokemuksia.