Leikkaukseen valmisteleva poliklinikka Kanta-Hämeen hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Yhdistetään hoidonsuunnittelu ja anestesiakelpoisuuden arviointi yhdeksi moniammatilliseksi kokonaisuudeksi. Muokataan ammattiryhmien työnjako tarkoituksenmukaiseksi ja potilaiden leikkauspäivän vastaanotto leikkausyksikössä uudelleen.
Henkilöstön saatavuus tulee olemaan aiempaa heikompaa ja toisaalta sairastavuus tulee lisääntymään väestön vanhetessa. On löydettävä uudenlaisia toimintamalleja, joilla samalla työntekijämäärällä kyetään hoiamaan suurempi määrä potilaita.
Hoidon saatavuus leikkaustoiminnassa on koronanjälkeisessä ajassa edelleen huono. Leikkausjonot ovat pitkät, erikoistunutta henkilöstöä on hankalasti saatavilla. Jotta hoidon saatavuutta voidaan parantaa, on tärkeää varmistaa, että jokaisessa tehtävässä on juuri sellainen henkilöstö, joka osaamisensa puitteissa siihen parhaiten soveltuu. Toimintamallien vakiointi edesauttaa toiminnan sujuvuutta myös äkillisissä muutostilanteissa. Tämä varmistaa myös hoidon laatua. Samalla voidaan kehittää myös hoidon asiakaslähtöisyyttä.
Toimintamallin kehittämiseen osallistuu leikkausyksikön (Leikon) henkilökunta, hoidonsuunnittelun henkilökunta ja molempien yksiköiden lähijohto projektipäällikön johdolla. Tiivistä yhteistyötä tehdään myös järjestelmäasiantuntijoiden sekä tietojohtamisen yksikön kanssa. Suunnitteluvaiheeseen otetaan mukaan muutoksen kohteena olevia tehtäviä hoitava henkilöstö.
Potilas valmistellaan toimenpiteeseen kokonaisvaltaisesti (toimenpide, anestesiakeloisuus, ohjaus, kotiutuminen) hyvissä ajoin ennen leikkauspäivää. Leikkaukseen valmistelevaa työtä arvioidaan uudelleen. Otetaan käyttöön uusia järjestelmiä, jotka sujuvoittavat valmistelutyötä. Hankitaan tarvittavaa tietoa eri järjestelmistä ja ammattilaisilta (mm. tilastot peruuntumisista, haastatteluihin käytetty aika. poikkeamat, käytännöt eri erikoisaloilla jne.). Tietoon perustuen rakennetaan leikkaukseen valmistelevan poliklinikan toimintaa j yhtenäistetään työtapoja. Uuden toimintamallin avulla perioperatiivisia ammattilaisia vapautuvat tekemään työtä leikkaussaliin ja heräämöön, leikkausvalmisteluihin tehtävä työ sujuvoituu ja yhdenmukaistuu, osa peruuntumisista saadaan ehkäistyä.
Muutosta mitataan leikkausjonojen tilannetta seuraamalla, henkilöstökyselyllä ja leikkaussaliajan muutosta seuraamalla.
Leikkausyksikön toimintaa muutetaan niin, että anestesiakelpoisuushaastattelut siirretään hoidonsuunnitteluun ja potilaiden vastaanottaminen järjestellään uudelleen. Myös ammattiryhmiin tehdään muutoksia siten, että leikkauspäivän aamuna potilaita ottavat vastaan pääosin lähihoitajat.
Aloitetaan leikkaukseen valmistelevan poliklinikan rakentaminen siitä, että haastattelut siirtyvät hoidonsuunnitteluun. Hoidonsuunnittelun resurssia lisätään vastaavasti ja työskentelytapoja lähdetään kehittämään uudistamalla työnjakoa, hyödyntämällä käyttöön tulevia uusia järjestelmiä mahdollisimman laajasti ja rakentamalla yksiköiden välistä yhteistyötä.
Potilaalle hoidon saatavuus on olennainen asia. Haasteellinen tilanne leikkausjonojen pituudessa on luonut monenlaisia haasteita niin potilaille kuin ammattilaisille. Pitkä jonotus heikentää potilaan terveydentilaa ja hidastaa toipumista. Kompleksinen toimintamalli näyttäytyy potilaalle sekavana palveluna ja aiheuttaa asiakaspalautteessakin näkyvää turvattomuuden tunnetta. Toisaalta epävarmuus leikkauksen ajankohdasta ja tiedonkulun haasteet valmisteluvaiheessa saattavat aiheuttaa myös tarpeettomia peruuntumisia. "Kerralla kuntoon" -periaatteen avulla näitä voidaan vähentää.
Bencmarkkausta työnjakoon on tehty tutustumalla Sairaala Novan ja Hyvinkään sairaalaan vastaavaan toimintaan.