Lemin kunnan lumovoiman esittely uusille asukkaille ja matkailijoille
Lemin kunta tarvitsi kipeästi aloittaessani täällä maaliskuussa 2021 nostoa. Lemi tarvitsi tulla nähdyksi ja kuulluksi, jotta meilläkin osataan ja meilläkin on hyvä elää ja yrittää. Koronan innoittamana yhä useampi suuntasi maaseudulle, joten Lemikin piti saada esiin.
Oivalla ja ymmärrä
Lemin kunnan väkiluku on ollut noin 3000. Kunta haluaa pysyä tulevaisuudessa elinvoimaisena, joten työtä sen eteen on tehtävä. Lemin sijainti on loistava, aivan Lappeenrannan kaupungin vieressä vain 20 minuutin ajomatkan päässä. Lemin luonto, turvallisuus ja edulliset tontit ovat yksi voimavara. Tätä kaikkea on vain tiedotettava myös muille, sillä uselle ihmiselle Lemi ei ole tuttu, muuta kuin ehkä Stam1nasta tai särästä. Mutta Lemi on muutakin. Lemi on idyllinen pieni maalaiskunta, joka tarjoaa puitteet turvalliseen asumiseen ja tilaa harrastaa.
Aloittaessani Lemin kunnalla maaliskuussa 2021 kunnassa ei ollut koskaan ollut markkinointi- ja viestintävastaavaa. Kunnan verkkosivut ja some oli pelkkää tiedotusta. Lemin kunta tarvitsi kipeästi töitä kaiken sen lumon esiin nostamiseksi mitä Lemi tarjoaakaan. Aloitin laittamalla Lemin kunnan Facebookin ja verkkosivuston sisällön aivan uudelle tasolle tuoden sinne tarinoita kuntalaisista ja visuaalisuutta, tuottamalla kunnalle oman kunta- ja markkinointivideon ( jonka "näyttelijät" olivat oikeita lemiläisiä) eli osallistin kuntalaisia. Tein juttusarjoja: Muuttajat, Myö Osataa! ja Lemin kesäasukkaat; näihin tarinoihin valitsin esimerkiksi kuntaan muuttajia, joita haastattelemalla ja tarinaa kertomalla voitiin jakaa se kaikki informaatio myös muillekkin muuttoa harkitseville. Tai Myö osataa! -juttusarja esitteli erilaisia lemiläisiä tekijöitä, matonkutojasta hitsariin; ja tälle kaikelle oli huutava tarve. Lukuisien palautteiden jälkeen huomasin, etteivät edes kuntalaiset itse tienneet mitä kaikkea mielenkiintoista kunnasta löytyykään ja nyt pienen hetken parrasvaloissa oltuaan yrittäjiä tai tekijöitä nostettiinkin esiin. Tavoitteena muutenkin Lemin nostaminen kartalle ja uusien asukkaiden houkuttelu. Kuntaa alettiin siis markkinoimaan nyt todenteolla ja verkossa. Myös Instagram-tili luotiin Lemin kunnalle.
Tarinoita asukkaista ja yrittäjistä, kuntavideo sekä Instagram -tili kunnalle, lisäksi markkinointikampanja Roudan kanssa
Kohderyhmänä kaikenikäiset, mutta eniten nuoret lapsiperheet, jotka nyt ovat potentiaaliset uudet kuntaan muuttajat. Olen itsekin paluumuuttaja Lemin kuntaan, joten koin että näin asioita hyvin eri silmälasein kuin kunnassa pitkään asuneet. Tulin itse perheeni kanssa Lemille Helsingistä. Koronan myötä ihmisten kaipuu maalle on korostunut ja tämä toimi suurena innoittajana tulevaan. Tämän kaiken lumon halusin koostaa kunnan videoon, jonka tuotin. Kuvaajana toimi palkittu nuori yrittäjä Etelä-Karjalasta Hiski Hämäläinen. Ehdotin Hiskille kuvauspaikkoja ja yhdessä mietimme myös kohteita. Tunnettu yritys Misa-kiukaat edusti Lemin yrityspuolta videossa ja tietenkin se mistä Lemin tunnetaan eli lammasruoka särästä; sitä edusti ravintola Säräpirtti Kippurasarvi. Kaikki "näyttelijät" videoon on peräänkuulutettu kunnan Facebookissa mainostamalla, sillä videoon haluttiin ehdottomasti lemiläisiä. Videon perhe lisäksi edusti juuri sitä kohderyhmäämme, mikä on potentiaalisin kuntaan muuttaja. Nuori lapsiperhe, joka työskentelee Lappeenrannassa. Tein perheestä myös juttusarjan sivuillemme Muuttajat -juttusarjaan ja heistä tulikin virallinen Lemin mainosperhe, sillä käytettiinhän heidän kuviaan myös tekemässäni mainoskampanjassa yhteistyössä Markkinointi Roudan kanssa. Näissä mainoskampanjakuvissa kuvat oli snapshotteja videosta tai sitten itseottamiani maisemakuvia ja mainos oli muutoin itse tehty. Yksinkertaisesti esitetty se mikä Lemillä on parasta. Markkinointi Roudan kanssa Lemille tehtiin 2 kk mainoskampanja, jossa oli Facebook-mainontaa, yksi ns. somenosto ja Remarketing mainoksia, joihin juuri tekemäni mainosbannerit olikin tehty. Mainoskampanjan aikana oli tärkeää, jotta myös kunnan somen sisältö pysyi mielenkiintoisena uusien kävijoiden tähden. Kampanja oli onnistunut, ja se oli kohdennettu myös Uudellemaalle. Landing pagena oli Lemin kotisivut ja siellä Asumisen välilehti. Tämä www.lemi.fi/asuminen välilehti olikin hyvin pitkälti minun muokkaamaa tähän tarkoitukseen, sillä vielä helmikuussa 2021 kunnan kotisivut tuolla välilehdellä olivat olleet jotain ihan muuta. Nyt ne kokivat siis kasvojenkohotuksen.
Tein juttusarjoja: Muuttajat, Myö Osataa! ja Lemin kesäasukkaat - tarinoita mökkiläisistä; näihin tarinoihin osallistin ja valitsin esimerkiksi kuntaan muuttajia, joita haastattelemalla ja tarinaa kertomalla voitiin jakaa se kaikki informaatio myös muillekin muuttoa harkitseville. Tai Myö osataa! -juttusarja esitteli erilaisia lemiläisiä tekijöitä, matonkutojasta hitsariin; ja tälle kaikelle oli huutava tarve. Lukuisien palautteiden jälkeen huomasin, etteivät edes kuntalaiset itse tienneet mitä kaikkea mielenkiintoista kunnasta löytyykään ja nyt pienen hetken parrasvaloissa oltuaan yrittäjiä tai tekijöitä nostettiinkin esiin. Hyvänä esimerkkiä toimi Myö osataa! - juttusarjan aloitusjuttu pyöräkorjaajasta, nuoresta 4H-yrittäjästä Lemillä. Jutun julkaisun jälkeen useampi kommentti tuli kiitoksien kera, ettei tällaisesta palvelusta Lemillä kuntalaiset tiennytkään.