Lemin kunnan lumovoiman esittely uusille asukkaille ja matkailijoille

Lemin kunta tarvitsi kipeästi aloittaessani täällä maaliskuussa 2021 nostoa. Lemi tarvitsi tulla nähdyksi ja kuulluksi, jotta meilläkin osataan ja meilläkin on hyvä elää ja yrittää. Koronan innoittamana yhä useampi suuntasi maaseudulle, joten Lemikin piti saada esiin.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Lemin kunnan lumovoiman esittely uusille asukkaille ja matkailijoille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Lemin kunta tarvitsi kipeästi aloittaessani täällä maaliskuussa 2021 nostoa. Lemi tarvitsi tulla nähdyksi ja kuulluksi, jotta meilläkin osataan ja meilläkin on hyvä elää ja yrittää. Koronan innoittamana yhä useampi suuntasi maaseudulle, joten Lemikin piti saada esiin.

Toteutuspaikka
Lemin kunta, viestintä- ja markkinointi
Paikkakunta tai maakunta
Lemi
Toimintamallin rahoittaja
Kunta
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit
Kuva
mainosmateriaalia
Lemin markkinointivideo
Kuva
Lemin markkinointimateriaalia
Kuva
Lemin markkinointimateriaalia

Tekijä

Maaret Nikkinen

Luotu

14.03.2022

Viimeksi muokattu

19.05.2022
Ratkaisun perusidea **

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailu 2022:

Lemin tunnettavuuden lisääminen, kotisivuille ja kunnan somessa. Videon myötä 2 kk mittainen mainoskampanja yhteistyössä Markkinointi Roudan kanssa uusien asukkaiden houkuttelemiseksi. Tarinoita kuntalaisista, muuttajista ja yrittäjistä.

Toimintaympäristö **

Lemin kunnan väkiluku on ollut noin 3000. Kunta haluaa pysyä tulevaisuudessa elinvoimaisena, joten työtä sen eteen on tehtävä. Lemin sijainti on loistava, aivan Lappeenrannan kaupungin vieressä vain 20 minuutin ajomatkan päässä. Lemin luonto, turvallisuus ja edulliset tontit ovat yksi voimavara. Tätä kaikkea on vain tiedotettava myös muille, sillä uselle ihmiselle Lemi ei ole tuttu, muuta kuin ehkä Stam1nasta tai särästä. Mutta Lemi on muutakin. Lemi on idyllinen pieni maalaiskunta, joka tarjoaa puitteet turvalliseen asumiseen ja tilaa harrastaa.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä kaikenikäiset, mutta eniten nuoret lapsiperheet, jotka nyt ovat potentiaaliset uudet kuntaan muuttajat. Olen itsekin paluumuuttaja Lemin kuntaan, joten koin että näin asioita hyvin eri silmälasein kuin kunnassa pitkään asuneet. Tulin itse perheeni kanssa Lemille Helsingistä. Koronan myötä ihmisten kaipuu maalle on korostunut ja tämä toimi suurena innoittajana tulevaan.  Tämän kaiken lumon halusin koostaa kunnan videoon, jonka tuotin. Kuvaajana toimi palkittu nuori yrittäjä Etelä-Karjalasta Hiski Hämäläinen. Ehdotin Hiskille kuvauspaikkoja ja yhdessä mietimme myös kohteita. Tunnettu yritys  Misa-kiukaat edusti Lemin yrityspuolta videossa ja tietenkin se mistä Lemin tunnetaan eli lammasruoka särästä; sitä edusti ravintola Säräpirtti Kippurasarvi. Kaikki "näyttelijät" videoon on peräänkuulutettu kunnan Facebookissa mainostamalla, sillä videoon haluttiin ehdottomasti lemiläisiä. Videon perhe lisäksi edusti juuri sitä kohderyhmäämme, mikä on potentiaalisin kuntaan muuttaja. Nuori lapsiperhe, joka työskentelee Lappeenrannassa. Tein perheestä myös juttusarjan sivuillemme Muuttajat -juttusarjaan ja heistä tulikin virallinen Lemin mainosperhe, sillä käytettiinhän heidän kuviaan myös tekemässäni mainoskampanjassa yhteistyössä Markkinointi Roudan kanssa.  Näissä mainoskampanjakuvissa kuvat oli snapshotteja videosta tai sitten itseottamiani maisemakuvia ja mainos oli muutoin itse tehty. Yksinkertaisesti esitetty se mikä Lemillä on parasta. Markkinointi Roudan kanssa Lemille tehtiin 2 kk mainoskampanja, jossa oli Facebook-mainontaa, yksi ns. somenosto ja Remarketing mainoksia, joihin juuri tekemäni mainosbannerit olikin tehty. Mainoskampanjan aikana oli tärkeää, jotta myös kunnan somen sisältö pysyi mielenkiintoisena uusien kävijoiden tähden. Kampanja oli onnistunut, ja se oli kohdennettu myös Uudellemaalle. Landing pagena oli Lemin kotisivut ja siellä Asumisen välilehti. Tämä www.lemi.fi/asuminen välilehti olikin hyvin pitkälti minun muokkaamaa tähän tarkoitukseen, sillä vielä helmikuussa 2021 kunnan kotisivut tuolla välilehdellä olivat olleet jotain ihan muuta. Nyt ne kokivat siis kasvojenkohotuksen. 

Tein juttusarjoja: Muuttajat, Myö Osataa! ja Lemin kesäasukkaat - tarinoita mökkiläisistä; näihin tarinoihin osallistin ja valitsin esimerkiksi kuntaan muuttajia, joita haastattelemalla ja tarinaa kertomalla voitiin jakaa se kaikki informaatio myös muillekin muuttoa harkitseville. Tai Myö osataa! -juttusarja esitteli erilaisia lemiläisiä tekijöitä, matonkutojasta hitsariin; ja tälle kaikelle oli huutava tarve. Lukuisien palautteiden jälkeen huomasin, etteivät edes kuntalaiset itse tienneet mitä kaikkea mielenkiintoista kunnasta löytyykään ja nyt pienen hetken parrasvaloissa oltuaan yrittäjiä tai tekijöitä nostettiinkin esiin. Hyvänä esimerkkiä toimi Myö osataa! - juttusarjan aloitusjuttu pyöräkorjaajasta, nuoresta 4H-yrittäjästä Lemillä. Jutun julkaisun jälkeen useampi kommentti tuli kiitoksien kera, ettei tällaisesta palvelusta Lemillä kuntalaiset tiennytkään. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Tehty markkinointivideo on laitettuna kotisivuille niin etusivuille kuin asumisen välilehdelle. Kunnan Facebookissa ja Instagramissa video jaettiin heti julkaisun jälkeen ja se sai suosion ja paljon kehuja. Kunnan Facebook on myös kokenut uudistuksia linjassaan ja siitä on tullut pelkkää positiivista palautetta. Seuraajia tulee myös yli kuntarajojen. Toteutettu 2 kk mainoskampanja Markkinointi Roudan kanssa. He tekivät teknisen työn ja minä toteutin heille mainossisällön; mainostekstit ja mainosbannerit. Lemin kunnan markkinointi -ja viestintäsuunnittelija ottaa säännöllisesti itse maisemakuvia, jotka ovat toimineet tässäkin kampanjassa pohjana. Lemin kunnan Instagram luotiin myös heti maaliskuun 2021 alussa, jonka sisällöstä ja valokuvista vastaa viestintä- ja markkinointisuunnittelija. 

Tänä vuonna uudistuu Lemin logo ja visuaalinen ilme sekä kotisivut uudistuvat lisää. Markkinointisuunnittelija jatkaa tarinan kerrontaa kunnan somessa ja verkossa. Toteutetaan lisää markkinointikampanjoita budjetin (hyvin pieni budjetti, sillä kriisi kunta)salliessa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Kehitetty kunnan markkinointi- ja viestintää lähes kokonaan uuteen uskoon siitä mitä se oli vielä helmikuussa 2021 ja siihen liittyneet kunnan markkinointivideo, kunnan some-kanavat ovat kaikki saaneet valtaisen paljon positiivista palautetta. Palautetta on tullut kunnan uudistuneesta Facebook-sisällöstä ja kunnalle tehty markkinointivideo myöskin sai paljon näkyvyyttä ja jakokertoja somessa ja valtaisan paljon kehuja. Se toi katsojalleen hyvää mieltä Lemiltä kuitenkaan vääristelemättä yhtään sitä totuutta mitä Lemi on.  Tehdyt juttusarjat kuntalaisista ja muuttajista ovat saaneet suosion ja tuoneet palautteen mukaan juuri sellaista mukavaa positiivista pöhinää ympäri vuoden. On tullut tunne, että ihmiset odottavat jo seuraavaa tarinaa tai juttua eli siitä on tullut tapa. Ennenkaikkea, kun otetaan huomioon että Lemin kunnalla ei ole paljoakaan budjettia markkinointiin ollessaan kriisikunta on tehdyt toimenpiteet toteutuneet hyvinkin edellisesti, koska markkinointihenkilö on itse tuottanut niin paljon sisällöstä. Ostettua on markkinointivideo ja 2 kk mainoskampanja. Tehdyt toimet ovat palautteen mukaan tuoneet siis valtavan paljon positiivista vipinää Lemin suuntaan ja toivon mukaan myös uusia asukkaitakin ja tietoisuutta Lemistä.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Se vaatii yhteistyötä eri tahojen kanssa ja visuaalista osaamista. Kunnan markkinointi onnistuneesti lähtee visuaalisuudesta informaatiota unohtamatta. Parasta on, kun voi osallistaa kuntalaisia.

Kansikuva
Hyppää Lemille

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Aihealueet

Markkinointi Matkailu Viestintä Kuntalaiset Kulttuuri

Kohderyhmä

Ikäihmiset Koko väestö Lapset ja varhaisnuoret Nuoret Nuoret aikuiset Perheet Yritykset