Liaani -hanke: Arviointikehikko-työkalu nuorten palveluiden kehittäjille

Arviointikehikko on työkalu palvelun arvioinnin tueksi palvelun tarjoajille. Arviointikehikko tarjoaa nuorten kanssa toimiville ammattilaisille tukea nuorten palvelujen tarkasteluun, arviointiin ja kehittämiseen valtakunnallisten ja monialaisten kriteerien kautta.

Toimintaympäristö

Liaani-hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut systematisoida ja hyödyntää tietoa nuorten harrastustoiminnassa saavutettavasta osallisuudesta sekä opiskelu- ja työelämätaidoista. 

Arviointikehikkoon on koottu yhteen nuorten palveluiden kannalta keskeisiä kriteereitä, mikä mahdollistaa aiempaa systemaattisemman palveluiden tarkastelemisen. Arviointikehikon tavoitteena on tarjota sitä käyttävälle ammattilaiselle väline kehittää palveluaan monipuolisesti.

Arviointikehikon avulla on mahdollista miettiä palvelun keskeisiä toimintoja ja painopisteitä. Arviointikehikko voi myös tuoda uutta näkökulmaa palveluun ja auttaa kehittämään sitä edelleen sellaiseksi, että se tunnistaa ja tunnustaa nuoren osaamisen ja vahvistaa nuoren tunnetta omasta osallisuudestaan ja merkityksellisyydestään.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Arviointikehikko on työkalu palvelun arvioinnin tueksi palvelun tarjoajille. Arviointikehikko on kehitetty erityisesti nuorten kanssa toimiville ammattilaisille ja muille nuorille suunnattujen palvelujen tuottajille, jotka haluavat kehittää toimintaansa.
 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyö kohdentui 2. asteen nivelvaiheissa olevien ammatillisten opiskelijoihin harrastus- ja oppimisympäristöihin. Keskeistä oli toimivien palveluiden tunnistaminen, kehittäminen, arviointi ja siirtäminen uusiin ympäristöihin palvelumuotoilun avulla. Niitä kehitettiin harrastejärjestöjen, oppilaitosten ja nuorten yhteistyössä.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Arviointikehikko on itsearviointityökalu, joka sisältää 11 osa-aluetta eli kriteeriä: osallisuus, työelämätaidot, elämänhallinta, osaamisen ja opintojen suunnittelu, osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen, siirrettävyys, verkostomainen toimintatapa, yhdenvertaisuus, sukupuolisensitiivisyys, kulttuurisensitiivisyys, matala kynnys.

Kokeilun tavoitteet

 

  • Tarjoaa nuorten palvelujen toteuttajille työvälineen  toiminnan itsearviointiin ja kehittämisalueiden tunnistamiseen
  • Esittää näkemyksen valtakunnallisesta monialaisesta kriteeristöstä nuorten palvelujen arvioinnille
  • Tukee toimivien nuorten palvelujen tunnistamista, siirrettävyyttä ja tuloksellisuutta
  • Tukee toimijoiden verkostoitumista
  • Edistää hyvien käytäntöjen löytämistä ja levittämistä
  • Tukee nuorten osaamisen tunnistamista ja sanoittamista
Ratkaisun perusidea

Arviointikehikko on työkalu palvelutuotteiden arvioimisen tueksi. Kehikko onitsearviointityökalu, joka sisältää 11 osa-aluetta eli kriteeriä: osallisuus, työelämätaidot, elämänhallinta, osaamisen ja opintojen suunnittelu, osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen, siirrettävyys, verkostomainen toimintatapa, yhdenvertaisuus, sukupuolisensitiivisyys, kulttuurisensitiivisyys, matala kynnys.

Tutustu kriteereihin ja arvioi, toteutuvatko ne omassa palvelussasi vastaamalla kussakin osiossa olevaan 3–5 kysymykseen. Vastaa kysymyksiin palvelusi tämänhetkisen tilanteen mukaan. Huomioithan myös, että kaikki kysymykset eivät välttämättä sovi juuri sinun palvelusi arvioimiseen.

Kun olet arvioinut kaikki osa-alueet ja tallentanut vastauksesi, voit katsoa kommentit ja vinkit palvelusi kehittämiseksi. Lopussa oleva Oikeat vastaukset –linkki ei viittaa vastausten oikeellisuuteen, vaan on tähän ohjelmasovellukseen kuuluva vakioteksti.

Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Työkalun käyttäjä voi tutustua kriteereihin ja arvioida, toteutuvatko ne omassa palvelussa tai toiminnassa. Jo kysymyksiin vastaaminen itsessään on keskeinen osa prosessia, jolla pyritään arvioijan ja hänen yhteisönsä toiminnan reflektointiin ja kehittämiseen. Arviointikehikko voi myös tarjota välineen nuorten moninaisten ongelmien tunnistamiseen.

Varaa kunnolla aikaa arviointikehikon täyttämiseen sekä kehikon kautta kerätyn tiedon analysointiin yhdessä palvelutuottajien kanssa.