Liikkuva sosiaaliohjaus terveysasemalla, Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, I1)

Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus tarjoaa terveysasemilla apua silloin, kun asiakkaalla on esim. talouteen, etuuksiin, asumiseen tai sosiaalisiin suhteisiin liittyviä huolia. 
Liikkuva sosiaaliohjaus keskittyy ammattilaisten osaamisen vahvistamiseen.

Toimintamallin nimi
Liikkuva sosiaaliohjaus terveysasemalla, Vantaan ja Keravan HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus tarjoaa terveysasemilla apua silloin, kun asiakkaalla on esim. talouteen, etuuksiin, asumiseen tai sosiaalisiin suhteisiin liittyviä huolia. 
Liikkuva sosiaaliohjaus keskittyy ammattilaisten osaamisen vahvistamiseen.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemat ja yhteistyötahojen toimitilat
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Katja Tenhunen

Luotu

8.5.2024

Viimeksi muokattu

9.9.2025
Ratkaisun perusidea

MATALAN KYNNYKSEN VASTAANOTOT

Mitä matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta on terveysasemalla?

Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus ja neuvonta on palvelu, jossa terveysasemalla työskentelevä sosiaaliohjaaja auttaa ja ohjaa asiakkaita sosiaalihuoltoon liittyvissä asioissa. Vastaanotolle hakeudutaan ilman ajanvarausta. Sosiaaliohjaaja voi itse varata asiakkaalle myös ajan, mikäli näkee tarpeelliseksi. Palveluun pääsee useimmiten saman päivän aikana.

Vastaanotolla

  • Arvioidaan asiakkaan tilanne (ensiarvio)
  • Tehdään ensiarvion perusteella jatko-ohjaus tarvittaviin palveluihin, esim. aikuissosiaalityö, terveydenhuolto, kolmas sektori
  • Kerrotaan sosiaalihuollon palveluista sekä muista alueen palveluista
  • Tuetaan asiakasta hänen tilanteessaan

Kenelle palvelu on tarkoitettu?

Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla on esim.

  • asumisen haasteita (häätöuhka, vuokravelka, asunnottomuus)
  • taloudellisia haasteita (rahattomuus, velkaantuminen)​
  • äkillinen elämän kriisi (häätö, ero)
  • mielekkään päivätekemisen puute tai yksinäisyys
  • arjenhallinnan haasteita (asioiden hoito, vuorokausirytmi)​

Palvelussa ei tehdä päätöksiä (esim. etuudet).

Miten palveluun tullaan?

Asiakas hakeutuu ajanvarauksettomalle vastaanotolle itse: 

  • Ajanvarausta tai lähetettä ei tarvita
  • Ajanvaraukseton vastaanotto on avoinna ma, ke ja pe klo 10-11 ja 11.3014 (torstaisin suljettu)
  • Tiedon palvelusta saa esim. hyvinvointialueen verkkosivuilta, terveysasemalta tai alueelle jaetuista asiakasmainoksista 

Asiakas ottaa yhteyttä terveysasemalle: 

  • Asiakkaan tapaava terveysaseman työntekijä (myös puhelinpalvelut) pyytää sosiaaliohjaajan mukaan vastaanotolle, konsultoi tätä tai välittää yhteydenottopyynnön, jotta asiakkaaseen otetaan yhteyttä.

LIIKKUVA TYÖ AMMATTILAISEN OSAAMISEN VAHVISTAMISEKSI

Kehittämiskokonaisuuteen kuuluva sosiaaliohjaajien liikkuva työ koostui sekä järjestöille että terveysasemien henkilöstölle esitetyistä sosiaalihuoltoon liittyvistä koulutuskokonaisuuksista. 

Syksyllä 2024 pidettiin A-Killan ja Vantaan Hyvät Tuulet ry:n eri toimintayksikössä viisi (5) sosiaalihuoltoon liittyvää koulutusta. Koulutuksen sisältö koottiin järjestöjen työntekijöiltä nousseista tiedontarpeista. Koulutuspaketin aiheina oli mm. Matalan kynnyksen palvelut​, Etuudet (toimeentulotuen eri muodot)​ ja Talouden hallinnan tuki​. 

Keväällä 2025 liikkuva työ keskittyi terveysasemilla sekä suun terveydenhuollolle pidettyihin koulutuksiin. Terveysasemien ja suun terveydenhuollon henkilöstölle tehtiin sosiaalihuollon tiedontarpeeseen liittyen kyselyt, joiden vastausten pohjalta koottiin koulutuspaketti, jossa keskityttiin seuraaviin aiheisiin: Sosiaalipalvelut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella, Sosiaalihuollon tarve ja ilmoituksen tekeminen​, Asiakkuus sosiaalityössä​ sekä Etuudet ja toimeentulotuen eri muodot. 

Toimintaympäristö

Liikkuva matalan kynnyksen sosiaaliohjauksen ja neuvonnan toimintamalli on käynnistetty yhdessä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen terveysasemapalveluiden ja Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvan VAKE – Hyvät Palvelut (RRP) -hankkeen kanssa. 

Hyvät  Palvelut (RRP) -hanke ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia pyrkivät yhteisiin tavoitteisiin: asiakkaiden palveluihin pääsy nopeutuu, palveluita järjestetään ennaltaehkäisevästi ja yhdessä eri toimijoiden kanssa, ja heikoimmassa asemassa olevien asiakkaiden tunnistaminen ja palveluihin pääsy paranevat. Heikoimmassa asemassa olevat ovat mm. henkilöitä, joilla on mielenterveys- ja päihdehäiriöitä tai kohonnut riski sairastua niihin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Matalan kynnyksen sosiaaliohjaus pyrkii tarjoamaan palvelua, johon on helppo ottaa yhteyttä ja hakeutua hyvin monenlaisissa elämäntilanteissa. Palvelu on suunnattu kaikille alueen täysi-ikäisille asukkaille, mutta toiminnalla tavoitellaan erityisesti asiakkaita, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdehäiriöitä tai riski sairastua niihin.  

Kehittämistyön eri vaiheissa huomioidaan asiakkaiden ja yhteistyötahojen tarpeet ja palutteet. Matalan kynnyksen sosiaaliohjaajat pystyvät hyödyntämään asiakkailta ja ammattilaisilta saatua ensikäden tietoa palvelun kehittämisessä:

  • Palvelun käyttäjiltä kerätään jatkuvasti palautetta, kehittämisehdotuksia ja kokemuksia. Palautetta palvelusta kerätään lähtökohtaisesti suullisesti asiakkaiden kielellisten haasteiden vuoksi (paljon maahanmuuttajia, jotka käyttävät tulkkia).
  • Terveysasemien ammattilaisten kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Ammattilaisilta nousseita tarpeita ja kokemuksia hyödynnetään jatkuvasti toiminnan sisällön kehittämisessä. Terveysasemien ammattilaisilta tullaan keräämään kirjallista palautetta.
  • Alueella toimivia sidosryhmiä ja näiden asiakkaita tavoitetaan jalkautumalla esim. asukastiloihin, seurakuntiin ja kolmannen sektorin palveluihin. Keskeisten toimijoiden kanssa luodaan yhteistyö- ja ohjausmalleja, jotka perustuvat yhdessä tunnistettuihin tarpeisiin.
Kansikuva
Sosiaaliohjaus terveysasemilla

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä